Hver tiende grundskoleelev tager ikke alle pr√łverne i 9. klasse

Hver tiende grundskoleelev tager ikke alle pr√łverne i 9. klasse

21. januar 2021 - kl. 6:18 - af

I 2006 blev det obligatorisk for alle folkeskoleelever at tage i alt syv pr√łver ved afslutningen af 9. klasse. Alligevel forlader hver tiende elev skoleb√¶nken uden at tage alle pr√łverne. Det viser en helt ny analyse fra B√łrne- og Undervisningsministeriet.

Det er is√¶r elever med faglige og sociale udfordringer, der ikke i samme grad som deres j√¶vnaldrende tager de obligatoriske pr√łver i 9. klasse. De har dermed ringere grundlag for videre uddannelse.

Unders√łgelsen ser n√¶rmere p√•, hvorfor nogle elever ikke tager alle de obligatoriske pr√łver i 9. klasse. Den viser, at s√¶rligt elevernes baggrund spiller ind. Det er elever, der er mere fagligt og socialt udfordret og i h√łjere grad har funktionsneds√¶ttelser, som ikke f√¶rdigg√łr alle pr√łverne. Det er desuden s√¶rligt elever i specialtilbud, der ikke tager alle pr√łverne.

Elever med for√¶ldre, der har grundskolen som h√łjeste fuldf√łrte uddannelse, har en markant h√łjere risiko for ikke at tage alle obligatoriske pr√łver ved afslutningen af 9. klasse. Der er n√¶sten fem gange s√• mange elever med svag social baggrund, der ikke tager alle pr√łver sammenlignet med elever med for√¶ldre, der har gennemf√łrt en videreg√•ende uddannelse.

St√łrre risiko for ikke at komme godt videre

Analysen viser samtidig, at elever der ikke tager alle pr√łverne har en st√łrre risiko for ikke at komme godt videre i ungdomsuddannelse. N√¶sten 1/3 er ikke kommet videre i uddannelse lidt over et √•r efter 9. klasse. Blandt elever, der afl√¶gger alle 9.-klassepr√łverne, er andelen ca. 5 %.

Analysen viser ogs√•, at 2/3 af de elever, der ikke tager alle obligatoriske 9.-klassepr√łver har tegn p√• sociale problemer eller funktionsneds√¶ttelser. Mere konkret handler det f.eks. om elever, hvor der er igangsat sociale foranstaltninger, eller har forskellige diagnoser (f.eks. psykiske lidelser eller autisme mv.).

Det er s√¶rligt elever i specialtilbud, der ikke tager alle pr√łverne. Det skal dog ses i sammenh√¶ng med, at en stor del af eleverne i specialtilbud er fritaget fra pr√łverne, og at mange elever i specialtilbud ogs√• har v√¶ret fritaget for undervisning i pr√łvefagene. Der er desuden en mindre gruppe, der har v√¶ret syge eller er udeblevet fra pr√łverne.

Uddannelsesparat eller ej

Dette h√¶nger samtidig sammen med, om en afgangselev er uddannelsesparat. Politikerne i B√łrne- og Ungdomsudvalget fik en redeg√łrelse for situationen i Frederikshavn Kommune p√• udvalgets seneste m√łde. Udvalget tog redeg√łrelsen til efterretning.

Elever i grundskolen skal have en vurdering af, om de har de n√łdvendige faglige, sociale og personlige foruds√¶tninger for at p√•begynde og gennemf√łre en ungdomsuddannelse. Derudover vurderes ogs√• elevens praksisfaglige foruds√¶tninger. Vurderingsprocessen indledes i 8. kl. og omfatter p√• dette klassetrin alle elever. Vurderingen gentages i 9. og 10. kl. for de elever, der i 8. kl. blev vurderet ikke-uddannelsesparate til en eller flere uddannelser, eller hvis en af foruds√¶tningerne √¶ndrer sig i v√¶sentlig grad.

Alle elever skal uddannelsesparathedsvurderes mindst én gang, med mindre eleven er fritaget efter en konkret faglig vurdering. Dette kaldes også en UPV.

Bedre forudsætninger for at hjælpe eleverne

Den tidlige vurdering i 8. kl. skal give skolen og vejledningen bedre foruds√¶tninger for at hj√¶lpe elever, der ikke umiddelbart er uddannelsesparate. Disse elever skal have en s√¶rlig skole- og vejledningsindsats, der skal st√łtte dem i at blive parate til at p√•begynde og gennemf√łre en ungdomsuddannelse.

Er eleven i 8. kl. vurderet uddannelsesparat, skal oplysningerne om elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger opdateres 2 gange årligt. Kun, hvis der opstår en ændring i en af forudsætningerne, foretages der en ny vurdering.

Elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate bliver dog vurderet 2 gange √•rligt. Er en elev vurderet ikke-uddannelsesparat til en eller flere ungdomsuddannelser, skal det afklares, hvilken ungdomsuddannelse, eleven √łnsker. Den √łnskede uddannelse danner nemlig baggrund for, om og hvilken s√¶rlig m√•lrettet skole- og vejledningsindsats der skal til for at hj√¶lpe eleven.

Forskellige forudsætninger

I UPV indgår en række forudsætninger.

De faglige forudsætninger kaldes også karakterkravet. Eleven have mindst 5,0 i gennemsnit af alle afgivne standpunktskarakterer. Dette krav gælder i både 8., 9. og 10. kl.

Vurderingen af elevens personlige foruds√¶tninger baserer sig p√• en helhedsvurdering af elevens foruds√¶tninger for at kunne gennemf√łre en ungdomsuddannelse inden for hver kategori af ungdomsuddannelse: erhvervsuddannelser, HF og 3-√•rig gymnasiale uddannelser. I vurderingen skal mindst indg√• motivation for uddannelse og lyst til l√¶ring, selvst√¶ndighed, herunder at eleven tager initiativ i opgavel√łsninger, ansvarlighed, herunder at eleven er forberedt til timerne, m√łdestabilitet, herunder rettidighed og lavt frav√¶r foruden parathed til det forest√•ende valg af ungdomsuddannelse.

Vurderingen af elevens sociale foruds√¶tninger, baserer sig ligeledes p√• en helhedsvurdering, der som minimum best√•r af samarbejdsevne, herunder at kunne l√łse opgaver sammen med andre, overholdelse af f√¶lles aftaler og bidrage positivt til f√¶llesskabet, respekt, herunder at udvise forst√•else for andre mennesker, tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv.

Dertil kommer praksisfaglige foruds√¶tninger med en vurdering af elevens praksisfaglige foruds√¶tninger. De kan tage udgangspunkt i forskellige sammenh√¶nge, hvor eleverne sammen eller alene l√łser opgaver, hvor de anvender konkrete praktiske og kreative f√¶rdigheder af forskellig slags. Som minimum skal f√łlgende indg√• praktiske f√¶rdigheder og kreativitet, arbejdskendskab, arbejdspladsf√¶rdigheder og virketrang, v√¶rkstedsf√¶rdigheder, f√¶rdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed samt f√¶rdigheder i at kunne anvende teorier i praksis.

Så det er ikke bare så ligetil at afslutte grundskolen og komme videre med en ungdomsuddannelse.

Link til rapporten fra Undervisningsministeriet:

https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/jan/210112-ny-rapport-hver-tiende-grundskoleelev-tager-ikke-alle-proeverne-i-9–klasse

Link til orientering om uddannelsesparathed: (scroll til side 15):

https://frederikshavn.dk/umbraco/Surface/LocalEsdhPdfSurface/GetAgendaPdf?commId=B%C3%B8rne-%20og%20Ungdomsudvalget&date=12-01-2021%2015.30%20-%2018.00&fileName=Referat%20samlet%20-%20%C3%85ben.pdf

Tekst: Per Rye

 

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hver tiende grundskoleelev tager ikke alle pr√łverne i 9. klasse' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER