Destination Nord – Samarbejde er vejen frem

Direktør Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup

Destination Nord – Samarbejde er vejen frem

17. marts 2021 - kl. 12:02 - af

Samarbejde og respekt er vejen frem for en trÌngt turisme i Brønderslev, Frederikshavn, LÌsø og Aalborg kommuner.

Destination NORD er et af de sidst tilkomne destinationsselskaber i Danmark og er officielt startet op 1. januar 2021 med budget og medarbejdere. Der har vÌret arbejdet pü højtryk for at etablere organisationen, tilrettelÌgge kampagner, lave ny strategi og finde ind i forskellige samarbejder.

Destination NORD er blevet til i et samarbejde mellem Frederikshavn, Aalborg, Brønderslev og LÌsø kommuner og er blevet et af de officielle 19 destinationsselskaber i Danmark, som er sat i verden for at professionalisere arbejdet med turismeomrüdet:

– Vi har haft voldsomt travlt med rigtig mange ting. Lige fra oprettelse af det nye selskab, virksomhedsoverdragelse af medarbejdere, udarbejdelse af ny strategi, etablering af digitale platforme og etablere partnerskaber og samarbejder. Jeg har personligt haft over 80 møder med turistvirksomheder, aktører, foreninger og organisationer som forberedelse til formulering af vores nye strategi, men ogsĂĽ for at høre om forventningerne til os, og hvad vi skal levere, fortĂŚller direktør for Destination NORD Tonny S. Thorup.

Destinationsselskabet er født med tre grundlÌggende opgaver, nemlig at levere gÌsteservice, udvikle destinationens produkter, attraktioner og ydelser og markedsføring af destinationen. I forhold til markedsføringen af destinationen er Destination NORD i tÌt samarbejde med de øvrige nordjyske destinationer i fuld gang med at planlÌgge markedsføringskampagne pü de primÌre markeder, som er Danmark, Tyskland, Norge og Sverige. I samarbejdet er der i alt 43 mio. kr. til markedsføring af Nordjylland i 2020, hvor ca. 30% af disse midler bruges pü at markedsføre byer og oplevelser i Destination NORD. Destinationens medarbejdere er i fuld gang med at planlÌgge disse kampagner i tÌt samarbejde med de øvrige destinationer i regi af projekt FÌlles VÌkst.

En stor del af tiden er ogsü brugt til etablering af andre samarbejder, hvor der bl.a. er udarbejdet ansøgning til Dansk Erhvervsfremmebestyrelse pü kr. 4,6 mio. kr. med i alt 23 partnere fra destinationen med alt fra Skagens Kunstmuseer og Frederikshavn Havn til KUNSTEN og Aalborg Lufthavn.

Det er ekstremt vigtigt at arbejde og stĂĽ sammen

Tonny. S. Thorup er ked af den kritik, der har vÌret i Frederikshavn Kommune pü det seneste. Kritikken har bl.a. omhandlet et manglende samarbejde med Turisthus Nord og har vÌret fremført af byrüdsmedlemmer og bestyrelse fra Turisthus Nord:

– Jeg er bĂĽde ked af og forundret over kritikken. Det er 10 dage siden, at vi er blevet fĂŚrdige med strategien, og det har vĂŚret et stort arbejde at samle fire kommuners behov, ønsker og forventninger i ĂŠn strategi. Vi har haft en meget positiv og inddragende proces, hvor vi har holdt møder og interviews med omkring 150 aktører fra bl.a. Frederikshavn og Skagen. Vi har afholdt to helt ĂĽbne strategi-webinarer og hørt de involverede kommuner i flere omgange. Coronarestriktionerne har gjort det svĂŚrt at lave normale fysiske inddragelsesprocesser, men vi har haft en omfattende og ĂĽben proces, hvor alle har haft mulighed for at komme til orde, siger han.

Der har pü det seneste vÌret stillet spørgsmül til kontoret i Skagen, og ansvarsfordelingen mellem Turisthus Nord og Destinationsselskabet:

– Lad mig slĂĽ fast med det samme, at det er ekstremt vigtigt at arbejde og stĂĽ sammen. Vi stĂĽr i en historisk dĂĽrlig situation for bl.a. turismeerhvervet, og der mĂĽ for alt i verden ikke gĂĽ lokalpolitik eller intern diskussion i den. Vi arbejder jo frem mod det samme mĂĽl – nemlig at tiltrĂŚkke flere turister til omrĂĽderne og at levere den bedste service i verden, siger Tonny S. Thorup og fortsĂŚtter:

Vi vil meget gerne samarbejde med alle relevante aktører – heriblandt naturligvis også Turisthus Nord. Her har man mig bekendt også været i gang med at lave en ny strategi, og jeg ser frem til at få den præsenteret på et fælles møde i den kommende fremtid. Hvem, der gør hvad, er derfor for tidligt at sige, men det er vigtigt for mig at understrege, at vi er sat i verden for at betjene hele destinationen, mens Turisthus Nord jo først og fremmest skal betjene deres egne medlemmer. Der er jo både i Frederikshavn Kommune og i resten af vores område mange virksomheder og aktører, som gerne vil have os i tale og etablere samarbejde. Det har jeg meget respekt for og går ydmygt til den opgave.

Destination Nord har nu etableret kontor i Aalborg og i Skagen. I Skagen bliver det de to lokale og erfarne profiler Anne-Grethe Kramme og Line Boel, der leder kontoret. Her bliver man ansvarlig for større destinationsudviklingsprojekter og for at planlÌgge og styre gÌsteservicen i hele destinationen, og det er samtidig forventningen, at der derfra bliver fysisk service fra Havnemesterboligen for gÌsterne bl.a. hen over sommeren. Det suppleres af mobile gÌsteserviceenheder, der kan flyttes rundt i hele destinationen, og digital gÌsteinformation som aktuelt planlÌgges pü en ny destinationshjemmeside. Langt den største del af gÌsterne søger erfaringsmÌssigt informationer via deres smartphone før og under deres besøg:

– Vi er helt med pĂĽ, at der er mange meninger om betydningen af fysiske turistkontorer. Det er en diskussion, der foregĂĽr over hele landet lige nu. Vi har fĂĽet en bunden opgave, som er vedtaget i de fire byrĂĽd, og den forsøger vi ydmygt og respektfuldt at løse pĂĽ en professionel mĂĽde. Her vil jeg igen gerne erJHerdigen igenappellere til, at turismen eller vi som organisation ikke bliver taget som gidsel i et politisk ĂŚrinde. Det er det sidste, som en trĂŚngt turismebranche har behov for i denne meget svĂŚre tid, slutter Tonny S. Thorup.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Destination Nord - Samarbejde er vejen frem' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Š 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger