Skagens turismeerhverv i digital oprustning

Skagens turismeerhverv i digital oprustning

17. marts 2021 - kl. 8:58 - af

Får egen fælles bookingportal og udfordrer rejsegiganterne. 

Kampen om feriegæsterne 2021 er for længst begyndt. Nu lancerer turismeerhvervet i Skagen egen fælles, digitale bookingportal. Målet er at tage markedsandele fra de internationale giganter ved at agere eget rejsebureau, der tiltrækker gæster og omsætning til området. 

Med vacciner under udrulning og lysere tider p√• hastig fremmarch er der store forventninger i turismeerhvervet til for√•rets og sommerens ferier. Ogs√• i Skagen, som er ubestridt et af Danmarks st√łrste turismebrands. Den position bliver nu omdrejningspunktet for lanceringen af en ny rejsebookingplatform.

Turistforeningen Turisthus Nord og virksomhederne i omr√•det st√•r bag initiativet, som er resultatet af en strategisk indsats for at fremtidssikre erhvervet mod corona-senf√łlger ved hj√¶lp af digital oprustning. Et erkl√¶ret m√•l er at skabe mere turisme √•ret rundt og bedre udnytte den store overkapacitet i Skagen i vinterhalv√•ret, bl.a. ved ogs√• at √łge erhvervsturismen.

Turisthus Nord repræsenterer turismeerhvervet i Skagen og kystbyerne i det omkringliggende område og faciliterer det store, digitale projekt:

– M√•let er at udvide distributionsnettet for virksomhederne og forbedre markedspositionen ved at samle overnatnings- og oplevelsesprodukter p√• √©n platform. Ved at agere samlet i markedet skaber vi en st√łrre relevans for g√¶sterne √•ret rundt. Derudover er det en prim√¶r m√•ls√¶tning at skabe en mere attraktiv bookingmulighed end konkurrerende platforme, s√• vi kan fastholde oms√¶tningen i Danmark og geninvestere overskuddet i yderligere v√¶kst, siger Ren√© Zeeberg, som er direkt√łr i Turisthus Nord.

– Vi vil give de internationale OTA‚Äôer kamp til stregen. Alt for stor en avance g√•r til dem, og vi sender vigtige midler ud af vores √łkosystem, som ellers kunne bruges p√• fx events og markedsf√łring.

OTA’er (Online Travel Agents) er store, internationale bookingportaler som eksempelvis Hotels.com eller Booking.com.

I praksis bliver bookingportalen tilg√¶ngelig p√• VisitSkagen.dk. Her vil virksomhederne kunne s√¶tte rejse-, overnatnings-, spise- og oplevelsestilbud til salg ‚Äď ogs√• sammen med hinanden i ‚ÄĚpakker‚ÄĚ, der g√łr den samlede rejse nemt tilg√¶ngelig for g√¶sten. Bookingportalen er koblet op p√• en r√¶kke centrale internationale partnere som fx rederierne DFDS og Stena Line, hvilket g√łr det muligt at sammens√¶tte komplette pakkerejser.¬†

Der er stor interesse hos de lokale turismevirksomheder for at komme med p√• platformen ‚Äď faktisk s√• stor interesse, at der lige nu er ‚ÄĚk√ł‚ÄĚ. Turisthus Nord er snart klar til at g√• online med bookbare rejser og oplevelser fra 34 partnere og planl√¶gger med en gradvis tilf√łjelse af produkter, s√•ledes en fuldt udbygget portal kan opleves inden sommerferien 2021.

Dermed kommer Skagen tidligere i luften end andre danske akt√łrer.

¬†– Jeg tror meget p√• projektet, fordi udgangspunktet er, at f√¶llesskabet g√łr os st√¶rkere. Det er is√¶r vigtigt, at de store akt√łrer ogs√• er med og bakker op, for de er med til at give den n√łdvendige tyngde til, at folk vil bruge bookingportalen. Det gavner os som virksomhed, Skagen som destination, og det gavner hele turismeerhvervet i Danmark, at vi f√•r vores egen bookingportal. Det sidste s√¶rligt, fordi det er vigtigt, at vi ikke er afh√¶ngige af OTA‚Äôer, der kun har meget f√• medarbejdere i Danmark, men at pengene bliver i omr√•det og arbejder videre til gavn for os alle, siger Jesper Winter, som bl.a. ejer flere restauranter, herunder Skagen Fiskerestaurant.

Ikke kun fra lokalt, men også nationalt hold er der opbakning til initiativet:

– De internationale bookingportaler er p√• den ene side vigtige og gode distributionskanaler for den internationale turisme til Danmark. Men p√• den anden side er de et fordyrende mellemled, der for nuv√¶rende hverken bidrager med moms eller skat. Det er st√¶rkt, at Turisthus Nords nye bookingportal er et f√¶llesskab, som er tilg√¶ngeligt for de lokale akt√łrer, med rimelige kommissioner, og hvor fortjenesten skal g√• til markedsf√łring og udvikling, lyder det fra Lars Ramme Nielsen, som er chef for Turisme og Oplevelses√łkonomi hos Dansk Erhverv.

Omr√•det kaldet ‚ÄĚToppen af Danmark‚ÄĚ, som bl.a. omfatter Skagen, Frederikshavn og S√¶by, havde i 2019 en samlet turismeoms√¶tning p√• 3 mia. kr. Bookingportalen forventes dog at bidrage v√¶sentligt til bundlinjen. Inden for de f√łrste tre √•r er m√•let at tage 10 % af oms√¶tningen tilbage fra OTA‚Äôerne. I √•r √©t forventer Turisthus Nord, at bookingportalen oms√¶tter for et st√łrre, tocifret millionbel√łb, n√•r den afledte turismeoms√¶tning for detailhandel medtages.

– Det er et tiltag, som kommer alle til gavn, i h√łj grad ogs√• i afledt oms√¶tning hos fx h√•ndv√¶rkere, detailhandlen osv., siger Ren√© Zeeberg.

Bookingportalen udvides gradvist i 2021 med en lang række turismevirksomheder til at omfatte hele turisterhvervet.

 

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skagens turismeerhverv i digital oprustning' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER