Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030

Direkt√łr Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup.

Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030

4. april 2021 - kl. 8:25 - af

En ny ambiti√łs strategi fra det tv√¶rkommunale destinationsselskab Destination NORD skal s√¶tte skub i turismeudviklingen i Nordjylland og skaffe 3.000 nye arbejdspladser inden udgangen af 2030.

Danmark er meget mere end ‚ÄĚbare Danmark‚ÄĚ, og turisme er meget mere end bare mennesker p√• ferie eller forretningsrejse. Turisme skaber jobs og oms√¶tning samt udvikling og attraktive steder at bo, studere og drive virksomhed. Det g√¶lder ikke mindst i Nordjylland, hvor turismen √•rligt genererer en oms√¶tning p√• 17 mia. kr. og 21.000 √•rsv√¶rk. Men Nordjylland har ikke oplevet den samme fremgang som resten af landet, og det skal en ny strategi med overskriften ‚ÄĚMeget mere end bare turisme‚ÄĚ fra Destination NORD nu lave om p√•.

–¬† Mens turismen i Danmark har udviklet sig positivt gennem de sidste 10 √•r, har vi som destination stort set ikke rykket os. Antallet af overnatninger er kun steget med 1,6 procent, hvilket reelt kan betragtes som en tilbagegang set i lyset af udviklingen i resten af Danmark, fort√¶ller bestyrelsesformand i Destination NORD Karsten Madsen.¬†

– Der er mere end nogensinde brug for at arbejde professionelt og struktureret med at l√łfte turismen i vores omr√•de og indfri det uforl√łste potentiale. Vi har med vores overnatnings- og oplevelsesudbud kapacitet til at tiltr√¶kke de h√łjtforbrugende kultur- og erhvervsturister s√•vel som den store volumen af kystturister, som skal inspireres til at v√¶lge os og til at opleve mere, n√•r de er her.

Strategien skal s√¶tte retningen for det nyopstartede destinationsselskab, som er en sammenslutning af Br√łnderslev, Frederikshavn, L√¶s√ł og Aalborg kommuner, frem mod 2030 og tager udgangspunkt i fem centrale pejlem√¶rker og en r√¶kke ambiti√łse m√•ls√¶tninger, der skal skabe jobs og milliardoms√¶tning i de fire kommuner. Strategien l√¶gger desuden op til en transparent og datadrevet tilgang til regionens turismeudvikling, der skal eksekveres i t√¶t samarbejde med destinationens turismeakt√łrer.

–¬† Med strategien l√¶gger vi op til samarbejde p√• tv√¶rs af erhverv, kommunegr√¶nser, andre geografier og oplevelsestemaer. Det mener vi, der vil give de st√¶rkeste resultater p√• sigt, siger direkt√łr for Destination NORD Tonny Skovsted Thorup og forts√¶tter:

Derudover bliver vores vigtigste opgave at skabe forretning hos et h√•rdt tr√¶ngt erhverv, der i √łjeblikket k√¶mper med konsekvenserne af coronakrisen. Det skal blandt andet ske gennem effektiv markedsf√łring og fokus p√• destinationsudvikling og tiltr√¶kning af investeringer. Med udgangspunkt i tidens megatrends og √¶ndrede rejsem√łnstre og -motiver vil vi underst√łtte den innovation og de digitaliserede tjenester, der kan generere st√łrre oms√¶tning og flere jobs i hele destinationen. Helt konkret forventer vi i f√¶llesskab med erhvervet og kommunerne at kunne skabe 3.000 nye jobs i den nordjyske turismebranche frem mod 2030.

 

2 kommentarer til “Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

2 kommentarer til “Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030”

  • Jens Rasmussen

    Vi har i Nordjylland kæmpe muligheder for at tiltrække flere turister hele året, men det kræver investering i flere cykelstier på kryds og tværs af landsdelen. Den aktive ferie vinder frem flere steder, men det kræver at man kan komme rundt på cykel. Derudover vil det også gavne hverdagen for os der bor her hele året.

  • NU har jeg l√¶st hvad den nye direkt√łr skriver og hvad bestyrelse formanden skrive , at vi n√¶rmest har haft en tilbage gang… helt rigtig ingen ret meget hj√¶lp til turister gennem dem Folk kan bare g√• ind og se p√• destination Nordvestkysten og destination limfjorden ,, der viser da da vej til spisesteder overnatninger og hvad der sker i omr√•det og de er langt fremme ,, de er osse KOMMET op facebook DE viser da vej frem til turister , og ikke en stykke papir om hvad man vil,, s√• ikke s√• m√¶rkelig at det f√łles som tilbagegang heroppe sker intet og husk vi i frederikshavn lige smider 5,2 mill efter noget der st√•r i stampe ,,i steden for noget vi havde der virkede

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER