Der er mange roser til Toppen af Danmarks (TAD) arbejde med digitalisering

Ren√© Zeeberg, direkt√łr for Toppen af Danmark.

Der er mange roser til Toppen af Danmarks (TAD) arbejde med digitalisering

11. januar 2022 - kl. 12:13 - af

Turismeforskere om Toppen af Danmarks digitaliseringsboost: Arbejdet giver digitalisering af turismen i Danmark helt nye muligheder.

– Vores medlemmer er meget positive overfor vores vision og effektuering af den nye bookingportal, og de to turisme-og oplevelsesforskere Peter Kvistgaard og John Hird fra Aalborg Universitet giver i en ny rapport klart udtryk for, at vi er kommet godt fra start med vores digitaliseringsarbejde, fort√¶ller Ren√© Zeeberg, direkt√łr for Toppen af Danmark.

Rapporten ‚ÄĚDigitaliseringsBoost ‚Äď Sammen om fremtidig digitalisering‚ÄĚ er et resultatet af et samarbejde mellem turisme- og oplevelsesforskerne Peter Kvistgaard og John Hird fra Aalborg Universitet, som Toppen af Danmark har √łnsket sig en uvildig analyse fra. De to forskere har i flere √•r besk√¶ftiget sig med analyser af digitaliseringsniveauet i dansk turisme. Rapporterne er udgivet p√• Aalborg Universitets forskningsportal VBN.

– Toppen af Danmark er 100% danskejet, uafh√¶ngig af kommuner og politiske partier, og vil i lighed med andre internationale kommercielle DMO‚Äôer gerne skabe direkte salg og oms√¶tning for turisterhvervet. Det skal ses som et servicel√łft overfor g√¶sterne, at turisterhvervet nu f√•r deres egen lokale online travel agent (OTA), med en lokal forankring som g√łr, at vi kan lave pakker, og at overskuddet g√•r tilbage til lokalomr√•det, udtaler Ren√© Zeeberg som bev√¶ggrunden for at etablere den nordjyske bookingportal.

Rapportens hovedpointer

Uddrag fra rapporten: ‚ÄĚDigitaliseringsboost: Sammen om fremtidig forretningsudvikling‚ÄĚ af Peter Kvisgaard og John Hird:

РDe små virksomheder har svært ved at få opmærksomhed Рog dermed også opnå salg Рi markedet. Dette ikke mindst da stadig flere turismeprodukter og -services sælges online.

Derfor kan en f√¶lles online bookingplatform give de mange sm√• medlemsvirksomheder et stort digitalt l√łft og samtidig give dem mulighed for at n√• ud til helt nye potentielle kunder.

Provisionen g√•r til foreningen og dermed til udviklingen af turismen i lokalomr√•det, de lokale virksomheder og bookingplatformen, hvilket har v√¶ret et stort √łnske.

РDen digitale bookingplatform giver store muligheder for at udnytte produktionsapparatet året rundt. Dette kan måske fungere som en slags katalysator i forhold til den helårsturisme, som har været et mantra i mange år i dansk turisme.

– Motoren, funktionaliteten, teknikken og form√•let bag websitet er noget anderledes i en dansk kontekst. Den er et klart digitalt kompetencel√łft baseret p√• konkret handling / oms√¶tning i mods√¶tning til kurser og uddannelsesforl√łb, og kan integreres direkte med medlemsvirksomhedernes egne bookingplatforme. Det betyder, at bookinger via Toppen af Danmarks bookingplatform opdateres i realtid i medlemmernes egne systemer.

Med den digitale bookingplatform er mange små virksomheder med ét blevet digitale.

– De er med √©t slag g√•et fra alene at v√¶re Do digital til at v√¶re b√•de Do Digital og Be Digital. Her er multistikkontakten i platformen, den s√•kaldte nye channel manager, baseret p√• brugervenlighed. Be Digital bliver langt lettere at have med at g√łre, n√•r Toppen af Danmark og virksomhederne kan se, hvad der virker, og hvad der s√¶lger. Det betyder ogs√•, at portalen p√• sigt bliver vigtig i forhold til √łget salg.

– Toppen af Danmark synes med at have distruptet den ofte lange vej fra Do Digital til Be Digital. Det er en helt central l√¶ring, som mange i dansk turisme kan tage til sig. M√•ske er det slet ikke s√• sv√¶rt endda at ‚ÄĚgo digital‚ÄĚ selv for en virksomhed, der ikke er born digital.”

Med Toppen af Danmarks nye digitale bookingplatform synes der også at være en meget klar forståelse af årsags- og virkningssammenhænge.  Den nye digitale bookingplatform synes at være en helt ny type channel manager, der fungerer på brugens vilkår. Dét alene er et væsentligt skridt for mange af virksomhederne.

Det siger virksomhederne:

Bruno Rytter, ejer, Skiveren Camping:

‚ÄĚDer vil jo v√¶re en √łkonomisk gevinst i altid at f√• flere bookinger, men udover det, s√• vil pengene jo forblive i Toppen af Danmark og blive brugt til f√¶lles markedsf√łring ‚Äď den indt√¶gt der er p√• det. S√• man vil ikke sende pengene ud af landet til andre booking-sites. Jeg regner med, at folk g√•r ind p√• det site, n√•r de har valgt deres omr√•de, og s√• forbliver de i vores univers og booker ud fra det. Det tror jeg er meget, meget positivt og s√• vil det gavne os alle sammen. Det vil ikke bare gavne √©n forretning, man vil f√• mere med i sit f√¶lles indk√łb‚ÄĚ.¬†

 Jesper Winter, ejer, Skagen Harbour Hotel og Skagen Fiskerestaurant:

‚ÄĚNu har jeg b√•de et hotel og en restauration, og i dag spiller det selvf√łlgelig rigtig meget sammen, men at f√• det mere integreret i nogle f√¶lles pakker, s√• vi kan krydre det med noget cykeludlejning eller komme i sv√łmmehallen eller et eller andet, det er rigtig vigtigt. Og det er rigtig vigtigt for vores g√¶ster, at man kan k√łbe pakken p√• forh√•nd og det er med til at brande stedet endnu mere, fordi der kan man virkelig se ‚Äď n√•, kan man alle

de ting heroppe i f√• klik‚ÄĚ

Sylvester Madsen, ejer og restaurantchef, Pakhuset og Hotel Marie, Skagen:

‚ÄĚS√• hvis vi alle sammen kan v√¶re med til at l√łfte i flok og s√• samtidig kan holde nogle flere kroner og √łrer i Skagen, som s√• kan blive geninvesteret i Skagen, s√• er det win-win for alle parter‚Ä̬†¬†

Jakob Sund, ejer, Jakobs Cafe, Skagen:

‚ÄĚSom udgangspunkt, s√• er vi jo med i den her bookingportal, fordi det helt indlysende giver nogle store fordele for omr√•det, at pengene, der investeres her, kommer tilbage til Skagen i form af markedsf√łring til Skagen omr√•det. P√• sigt h√•ber jeg det vil vokse sig stort nok til at konkurrere med de st√łrre internationale bookingportaler, men til at starte med ser jeg nogle gode muligheder i, at vi kan arbejde samen med turistforeningen omkring det og f√• markedsf√łrt de ting, vi √łnsker og sammensat de rigtige pakker ogs√• p√• tv√¶rs af brancher ‚Äď b√•de overnatning, spisesteder og oplevelser i omr√•de ‚ÄĚ

Ordforklaring

Do Digital: Her er der fokus på funktionaliteter som brug af Facebook, Instagram og lignende applikationer. Disse er let tilgængelige og forholdsvist lette at anvende. 

Be Digital: Her er der mere fokus på de bagvedliggende analyseredskaber som Google Analytics og lignende. Her er der langt mere tale om et digitalt mindset, som sætter tingene i system og sætter en retning for den enkelte virksomheds digitale arbejde.

 

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Der er mange roser til Toppen af Danmarks (TAD) arbejde med digitalisering' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2022 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER