Læserbrev: Hvorfor har kommunen købt så store biler?

Læserbrev: Hvorfor har kommunen købt så store biler?

20. april 2022 - kl. 7:24 - af

Uffe Nielsen, der har sommerhus i Frederikshavn Kommune, har disse betragtninger omkring affaldshåndtering i sommerhus området:

  1. De nye renovationsbiler er store, og konstruerede med en stor bagende, så de ikke kan vende i de fleste sommerhusområder.
  2. Renovationsbilerne må ikke bakke, da der har været ulykker med dødelig udgang (ifølge oplysninger fra Frederikshavn Kommune).
  3. Som følge heraf kræves det, at de nye sorterings spande placeres et sted hvor bilerne kan komme uden at skulle bakke.
  4. I mit nærområde indebærer det, at spandene skal køres 250 meter på en grusvej. Dette er ikke muligt for ældre mennesker. En anden mulighed er, at spandene placeres permanent på “opsamlingsstedet” Her vil spandene blive fyldt af andre, og hvad gør men så, når spandene er overfyldte?
  5. Ved udlejningshuse bliver spandene nok ikke kørt de 250 meter, og derfor bliver de ikke tømt. Dette vil mod hensigten indebære, at affaldet bliver smidt tilfældigt, og ikke sorteret.
  6. Hvorfor har kommunen købt så store biler?
  7. Ifølge kommunen og en renovationsmedarbejder påtænker kommunen at anskaffe endnu større biler. Hvis dette er for at få en besparelse, har man ikke tænkt sig om.
  8. Vejene i sommerhusområder er ikke dimensioneret til tunge lastbiler, ofte er de side-udvidede med endnu ringere befæstelse.
  9. Når man dimensionerer veje tager man udgangspunkt i ækvivalente 10-tons aksler. Der går ca 15.000 personbiler og ca 16 stk. 5 tons-aksler på 1 stk. 10-tons aksel. Dvs 10 tons-aksler belaster en vej 16 gange så meget som 5 tons-aksler.
  10. Mange asfalterede- eller grusveje i sommerhusområdet bliver kørt i stykker af de tunge biler, og skal repareres oftere. Der opstår revner og huller, og ved frost og tø nedbrydes vejene. Så det man evt sparer på at købe de store biler, sætter man mange gange til på forøgede reparationsudgifter.
  11.  Forleden kørte jeg på Zebravej med en nyvasket bil. Der var mange huller fyldt med snavset vand, så bilen blev helt oversprøjtet. Dette fik mig til at tænke på, om Zebravej mon er en privat vej eller en kommunal vej. Er den kommunal, kan man jo sige, at kommunens store biler ødelægger vejen, men kommunen skal så også selv udbedre ødelæggelserne. Er Zebravej en privat vej, så skal lodsejerne betale for kommunens unødvendige ødelæggelser, og dette er ikke rimeligt.
  12. De, der indkøber biler, har et budget at tage vare på, og er tilsyneladende ligeglade med de øgede omkostninger i en anden afdeling i kommunen.
  13. Kommunen bør lave en affaldsordning, der tager hensyn til de mange sommerhuse, og indkøbe biler i en så tilpas størrelse til, at de kan vende i indkørslerne til sommerhusgrundene. Alt andet er dårlig service over for sommerhusejerne.

9 kommentarer til “Læserbrev: Hvorfor har kommunen købt så store biler?” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

9 kommentarer til “Læserbrev: Hvorfor har kommunen købt så store biler?”

  • Spørgsmål om service for borgerne i Frederikshavn Kommune skal stilles til den ansvarlige: Kommunen. Er det fornuftigt at Kommunens datterselskab, Forsyningen sparer lidt håndører ved at køre med store biler, mens borgerne må betale mere for vedligeholdelse af sårbare vejen, og samtidig får en ringere affaldshentning? Hvem har det overordnede ansvar for fornuftige beslutninger? Jeg kender ikke til forholdene i kommunen, men har googlet, at Peter Sørensen er medlem af byrådet. Han mener åbenbart, at byrådet ikke har noget at skulle have sagt omkring, hvorledes affaldshentningen skal foregå. Taler Peter Sørensen på vegne af sig selv, Venstre eller hele Byrådet? Men som Asger Kej har påpeget, så ligger det ovenordnede ansvar hos Byrådet, hvis medlemmer jo også sidder i bestyrelsen for Forsyningen.

    Derfor skriver jeg et åbent brev til Byrådet i Frederikshavn Kommune, og sender det til byrådsmedlemmerne. Venligst svar ja eller nej!

    1. Synes du, det er rimeligt, at jeres datterselskab, Forsyningen, kører med store biler, som unødvendigt ødelægger kommunale og private fællesveje?
    2. Synes du, det er rimeligt, at ældre grundejere af Forsyningen tvinges til at trække affaldsbeholdere 250 meter til et opsamlingssted, når de har betalt for afhentning på adressen.
    3. Når vi engang får 4 affaldscontainere, så skal de alle stilles på et sted, hvor Forsyningens store biler kan hente dem. Jeg kender et sted, hvor der så kommer til at stå 40 affaldscontainere. (Tænk på hvorledes dette vil se ud!). Synes du, dette er fornuftigt?
    4. Finder du det fornuftigt, at Forsyningen ikke er pålagt, at afhente affaldet på borgerens adresse. Sådan var det tidligere, og sådan er det i andre kommuner.

  • Peter Sørensen

    Til Asger Kej
    Jeg har fuld respekt for din viden som tidligere formand i et forsyningsselskab, men jeg forsøger at holde mig til, at overskriften skriver “Hvorfor har kommunen købt så store biler?” og herefter handler læserbrevet om flere spørgsmål omkring renovationsbiler og afhentning af affald.
    Alt sammen indenfor Forsyningens område og ikke kommunen.
    De nævnte forlydender om tanke om at indkøbe større biler er stadig et spørgsmål som kun Forsyningen vil kunne besvare.
    Peter Sørensen

  • Som tidligere bestyrelsesformand i et Forsyningsselskab må jeg sige, at Peter Sørensen ikke har helt ret i det, han skriver. Det er Kommunen, der som ejer fastlægger rammerne for Forsyningsselskabets arbejde. Herunder kan Kommunen – hvis den ønsker at beskytte mindre veje (hvad enten det er kommunale eller private fællesveje) – kræve et maksimalt tilladeligt akseltryk på visse veje. De mindre veje er som regel ikke er dimensioneret til store akselstryk – derfor har man i nogle kommuner foreskrevet et maksimalt akseltryk på f.eks. 6 ton på mindre veje, herunder sommerhusveje. Det bliver så en del af kravene i en udbudsrunde, hvor det er op til de bydende entreprenører at tilbyde den rette kombination af store og små biler, eventuelt med omlastning uden for de følsomme områder.
    Asger Kej

  • Peter Sørensen

    Hele spørgsmålet om affaldshåndtering, affaldsindsamling og de dertil hørende biler, er Frederikshavn Forsynings opgave.
    Forsyningen er et selvstændigt A/S som ejes af kommunen og som kontraktligt har “vundet retten” til at indsamle affaldet i kommunen. (Det var tidligere et privat firma som stod for det).
    Som borgere skal vi så altid betale de omkostninger som er forbundet hermed (et “hvile i sig selv” princip), og denne pris bliver så en gang årligt behandlet politisk.
    Derfor bør man i første omgang rette læserbrevets spørgsmål til Forsyningen og ikke kommunen.
    Peter Sørensen, Venstre

  • Hvis jeg har forstået Allan Jensen korrekt, så er der to ansvarsområder i renovationsordningen.
    Ejeren af parcellen skal betale for renovationen og skal placere affaldscontainerne nær offentlig vej efter forskrifterne.
    Kommunen skal tømme affaldscontainerne. Dette kan de gøre ved at køre med passende renovationsbiler hen til containerne. Vælger Kommunen store biler, som ikke kan køre hen til parcellen, må Kommunen trække containerne fra parcellen til renovationsbilen og tilbage igen.
    Jeg beder derfor Kommunen i denne avis bekræfte, at affaldsafhentningen vil blive foretaget på denne måde.

  • Hvis sommerhusejerne er tilmeldt renovationsordningen, så skal Kommunen levere lige til døren. Der skal selvfølgelig bakkes og vendes. Der er regler for, hvor husejeren skal placere affaldscontainerne, og der hvor de skal stå, er der hvor de skal hentes. Selvfølgelig skal der ikke køres rundt med containerne på grusvejene, det er noget skraldemanden får løn for at tage sig af.Jeg har selv kørt renovation til samtlige sommerhuse i den gamle Skagen Kommune, og hvis der er 2 mand på bilen, kan den ene sagtens hjælpe med, at se efter når der bakkes. Allan Jensen.

  • Ja, hvis jeg får tømt mine affaldsspande. Men du glemmer, at kommunen sparer på vedligeholdelse af alle dårligt befæstede veje, hvis de kører med mindre biler. Kontakt Vejdirektoratet, hvis du ikke tror på mig!
    Så kommunen sparer penge.

  • Henrik
    Det blive ikke løst

    Hvorfor tænke sig om
    Det er jo besværligt
    Skrivebordsarbejde er det lettere

  • Henrik Christensen

    Det store spørgsmål er så, vil du betale den ekstra omkostning det så bliver, at mindre biler skal køre flere gange?
    Den regning må jo så alt andet lige tilfalde dem der har et sommerhus, hvor adgangsmulighederne er begrænset.

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Læserbrev: Hvorfor har kommunen købt så store biler?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2022 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER