Det stikker helt af i NT – Blodbad på kollektiv trafik venter

Det stikker helt af i NT – Blodbad på kollektiv trafik venter

27. juni 2022 - kl. 10:12 - af

Af Peter Laigaard (C), Formand Kfu, Frederikshavn Kommune.

Det er med stor beklagelse jeg må skrive dette indlæg med opbakning fra resten af vores udvalg. Bedst, som vi troede, vi havde set det i værste i Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) i Frederikshavn Kommune med historiske store besparelser på 6,3 millioner kroner til næste år, melder endnu større problemer sig både i år – og ikke mindst til næste år.

Økonomien total uden styring i NT.

NT (Nordjyllands Trafikselskab), der økonomisk og organisatorisk hører under KFU i Frederikshavn Kommune, kommer allerede i år  mindst med ekstra regninger på små tre millioner kroner stigende til syv millioner næste år. Samlet set kan Frederikshavn Kommune derfor se frem til en samlet regning fra NT på cirka 46-47 mio. næste år. Mindst, for der var en del forbehold og lykke og fromme, da tallene blev fremlagt, men samlet cirka 10 millioner kroner mere end 2022, og der er mere, hvor det kommer fra, når man kigger i de mere langsigtede prognoser, og de planer, som i øvrigt er fremlagt af NT.

Frederikshavn Kommune uden nogen former for indflydelse.

NT er et såkaldt § 60 selskab, hvor ejerne i form af de 11 nordjyske kommuner og regionen hæfter ubegrænset og solidarisk for driften i NT – og med en omsætning på cirka en milliard kroner  – på vej mod 1,3 milliarder – er det store beløb, der er på spil. Da vi kommuner køber vidt forskellige ydelser, er det helt afgørende at sidde med ved bordet, når takster og bidrag fastsættes af bestyrelsen. Hvert medlem af bestyrelsen har nemlig kun loyalitet-forpligtigelse overfor sin egen kommune.

Jeg har nu siden starten af året kæmpet for, at fire kommuner i Vendsyssel (Hjørring, Thisted, Læsø og Frederikshavn) skal være fuldgyldige medlemmer af bestyrelsen og ikke blot observatører. De tre fra Hjørring, Frederikshavn og Thisted er i al stilfærdighed nr to, tre og fire, når det kommer til størrelsen af samlede kommunale betalinger til NT for vores ydelser – cirka 140 millioner kroner – men vi har ikke skyggen af indflydelse. Bare betal.

NT er i bund og grund et både herreløst og ansvarsløst selskab, som har et checkhæfte liggende med blandt andet Frederikshavn Kommunes underskrift på. Man sætter så bare selv beløbet på, når der fattes flere penge og året er omme. En voldsom forceret grøn omstilling midt i en global energikrise, store nye krav til leverandørerne af transportydelserne for de private leverandører, der igen forøger priserne, en generel total mangel på kommerciel forretningssans i jagten på flere passagerer, hvor omkostninger ikke betyder noget, er hovedårsagen til denne vanvittige udvikling. Direktionen styrer efter bestyrelsens “feel good”-stemning, enhver planøkonoms hedeste drømme-pengekassen er nemlig bundløs.

Jeg har forgæves søgt indflydelse på bare en lille smule mådehold og overvejelser om besparelser i NT. Sådan arbejder vi nemlig i en kommune, hvor der er bund i kassen. men jeg er blevet fejet af brættet. Når man kun er observatør i en bestyrelse, lyttes der ikke meget, kan jeg love, og jeg har vel og mærke deltaget i samtlige møder siden jul i forsøget på at varetage Frederikshavn Kommunes interesser – alle andre bestyrelsesmedlemmer varetager nemlig deres egne, og det er nu en gang nemmere, hvis man har stemmeret og kan stemme sig til andre kommuners penge.

Det beskidte arbejde venter i KFU, når vi mødes i august.

Jeg har selvfølgelig løbende orienteret vores borgmester, Birgit S. Hansen, der har bakker mig stort op i denne kamp om indflydelse og imod den økonomiske udvikling i NT på borgmesterniveau, og hun deler min store bekymring. Pengene skal nemlig findes indenfor vores serviceramme i det kommunale budget, som bare skal overholdes, ellers vanker der strafafgift – og vi må igang straks efter sommerferien i KFU.

Mit bud bliver allerede nu bliver meget store serviceforringelser indenfor det her område i (nedlæggelse af ruter) på den del af vores kollektive trafik, hvor vi i Frederikshavn Kommune alene betaler regningen – store takstforhøjelser – eller formentlig begge dele. Alternativet er nedskæringer på andre områder i den kommunale økonomi. Her kan vi simpelthen ikke tage mere ind på KFU- området efter den omgang vi har været igennem. Det kan man i øvrigt heller ikke på andre områder, kan jeg love.

Enhver kan regne ud, at vores beslutninger i den grad kommer til at skade den kollektiv trafik her i kommunen, og ikke mindst dem som er afhængige af den, med store serviceforringelser til følge.

Vi kommer til at lave det “beskidte” arbejde, når vi mødes i KFU i august. Jeg har allerede varslet de andre udvalgsmedlemmer og administration, at de skal møde med soveposer. Tidsfristen for bestilling af vores ydelser hos NT er nemlig kort for næste år. Vi har en voldsom opgave, der skal løses.

Jeg sagde på sidste møde i NT, at den udgiftsstigning NT har stillet Frederikshavn Kommune i udsigt i runde tal svarer til den besparelse, vores ældre medborgere i Frederikshavn Kommune står til, nemlig at få gjort rent hver tredje uge i stedet for hver anden uge, som der ligger besparelsesforslag om p.t. Ingen reaktion. Ingen tager desværre ansvar i NT for noget som helst omkring økonomi og ansvarlighed. Alt handler om ekstrem grøn omstilling på offentlig transport, som vi så ikke har råd til at være en del af i Frederikshavn Kommune. Vi skal i Frederikshavn kommune nok tage vores samfundsmæssige ansvar med vindmøller og så videre, mens de så fyrer med kul i Aalborg til varmeproduktionen og skovler penge hjem på salg af strøm. Portland…

Måske skulle vi se grøn omstilling i et større perspektiv og ikke bare tage et område – NT – som gidsel i de grønne ambitioner og sørge for, at bukserne kan holde.

En stille stund tænker man, om vi i Frederikshavn Kommune overhovedet skal fortsætte med at være med i NT og lade dem stå for vores “indenrigs transport” her i kommunen. Måske skulle vi hjemtage en del af opgaverne i kommunen i det omfang, vi kan og selv løse dem. Vi kan næsten ikke gøre det ringere end NT.

4 kommentarer til “Det stikker helt af i NT – Blodbad på kollektiv trafik venter” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

4 kommentarer til “Det stikker helt af i NT – Blodbad på kollektiv trafik venter”

  • Henrik Andersen

    De økonomiske problemer er fuldstændig enkle at løse:
    Hvad koster det at tranportere en passager fra A til B?
    Det beløb skal svare til billetprisen. Problem løst!

    Bilejere betaler langt mere i registreringsskat, årlig skat, benzinskat, osv. end det koster at udbygge og vedligeholde vejnettet.
    Hvorfor skal de, som bruger offentlig transport ikke også betale, hvad det reelt koster at holde tog og busser kørende?
    Og de burde betale en hel del ekstra, som bilejerne gør…!

  • Lennart Nielsen

    @jette gru Rasmussen.

    Nu er nordjyske jernbaner jo en del af NT og 89% ejet af NT så helt forkert er det vel ikke at sætte det billede på. De busselskaber og flexbiler der kører hvor der står NT på er jo netop ikke ejet af NT såe….

  • Jette Gru Rasmussen

    Nu er det jo lidt forket, at sætte et billede i af Nj ( Nordjyske Jernbane) når opslaget drejer sig om NT kørsel i Nordjylland, som gælder alt fra tog, busser, flekstrafik, flektur mm

  • Hvis toget fra Aalborg eller Frederikshavn kunne vente bare fem minutter på DSB-toget fra sydlige del af Danmark, ville indtjeningen formentlig stige en del.
    Jeg har efterhånden set mange bagender af “Skagenbanens” tog suse afsted fra perronen, lige når jeg står ud af DSB´s normalt 3 minutters forsinkede tog.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Det stikker helt af i NT - Blodbad på kollektiv trafik venter' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2022 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER