Skagen lever ikke af turisme alene

Peter E. Nielsen, formand for Plan- og Milj√łudvalget.

Skagen lever ikke af turisme alene

31. juli 2022 - kl. 8:20 - af

Fredag h√łrte vi en erhvervsmand fra √Ölborg sige p√• TV2 Nord, at Skagen lever af turister. Det g√łr vi ogs√•, men vi lever i den grad af fiskeri og forarbejdning, v√¶rftet, detailhandel, maritim service, kunst og kultur, gods og bunkring og meget, meget mere.

Manden fra √Ölborgs udtalelse kom i forbindelse med h√łringsfasen om den nye t√łrdoks placering p√• Skagen Havn.

Det er klart, at det visuelle vil √¶ndre sig med en t√łrdok af den st√łrrelse, men vi skal sikre muligheder for v√¶kst og arbejdspladser, og det g√łr et v√¶rft i den grad. V√¶rftet har brug for udvidelsen. At g√łre dokkens placering til et sp√łrgsm√•l om turisternes oplevelse af dokken, og lade det v√¶re det afg√łrende, er med al respekt skudt forbi. Jeg vover den p√•stand, at turister ogs√• er benovet over at opleve en driftig erhvervshavn med et driftigt v√¶rft, der udvider, som er hjemsted for mange, mange arbejdspladser i Skagen og som forh√•bentligt sikrer nye ordrer og arbejdspladser i halen p√• den nye dok. Og s√• skal vi ikke glemme den afledte effekt p√• andre virksomheder.

Lad os ikke skyde erhvervets ambitioner ned under d√¶kke af, at det g√łr ondt i √łjnene p√• turisterne. Nej lad os st√• ved det, Skagen ogs√• er, og det er produktions Danmark med de vigtige arbejdspladser, der er i det.

Til slut kan jeg g√łre opm√¶rksom p√•, at h√łringsfasen er i gang, og at vi naturligvis n√łje l√¶ser og vurderer de indkomne bem√¶rkninger og forslag.

 

Peter E. Nielsen

Formand For Plan og Milj√łudvalget

 

17 kommentarer til “Skagen lever ikke af turisme alene” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

17 kommentarer til “Skagen lever ikke af turisme alene”

  • Mogens Bandholm

    @Peter S√łrensen
    De mærkelige og usande påstande samt beskyldning om at afspore debatten, vil jeg ikke kommentere. Jeg holder mig til fakta, selvom det for nogle kan være ubehagelig.

    Jeres interne aftale om at I ikke blander jer i h√łringsfasen strider imod hvad du derefter skriver nemlig “Som borger kan man f√łr og efter en h√łring blive klog p√• lokalpolitikernes holdninger” – hvor kommer “f√łr” ind, hvis I ikke vil sige noget? Og “efter” er for sent, s√• er beslutningen jo taget. At indsende et h√łringssvar efter at I har givet udtryk for jeres mening/beslutning giver jo mening. Dels ved vi hvor vi har jer, og kan kritisere jeres beslutning. Dels giver det stof til, at flere m√•ske vil i protest mod det I mener, vil blive aktive.

    At du var p√• ferie den 22/06, og derfor ikke kunne stemme er fair nok, men du har vel en suppleant, der kan tage din taburet – og stemme imod. Det m√• v√¶re lidt tr√¶ls at v√¶re byr√•ds politiker for et parti, man ikke altid synpatiserer med. Slet ikke, n√•r det drejer sig om emner, som her vindm√łller, som man br√¶nder for.

    Peter S√łrensen, jeg besk√¶ftiger mig ikke med p√•stande, kun med fakta.

  • Peter S√łrensen

    Debatten er i sig selv alvorlig nok, så der er ingen grund til at afspore den med mærkelige og usande påstande.
    N√•r vi har en aftale i Frederikshavn Byr√•d om ikke at blande os i en h√łringsperiode, er det naturligvis h√łringer hvor vi selv efterf√łlgende skal tr√¶ffe en beslutning.
    Som borger kan man f√łr og efter en h√łring blive klog p√• lokalpolitikernes holdninger.
    Hvorfor indsende et synspunkt (h√łringssvar) til en sag, hvor politikerne meddeler, at de har truffet deres beslutning p√• forh√•nd?
    Omkring mit synspunkt omkring Hirsholmm√łllerne var der ikke nogen igangv√¶rende kommunal h√łring, men derimod afventning p√• resultat af en VVM unders√łgelse fra Energistyrelsen. Her gav jeg derimod udtryk for min mening om det projekt, og det syn har jeg stadig.
    Byr√•dsm√łdet den 22. juni 2022 var jeg ikke med til, da jeg var p√• ferie p√• Mallorca.
    Et legitimt √łnske herfra er, at det der p√•st√•s om mig er korrekt, tak.

  • Mogens Bandholm

    @Steen Pedersen
    Bare for god ordens skyld Рjeg er ikke parat til, som du skriver, at tage forslaget for pålydende.

    Jeg peger derimod på, at skal vi (byrådet) afvise forslaget, kræver det en tilsvarende dokumenteret rapport fra 3. part, der kan argumentere mod Skibsværftets forslag.

    Byr√•det kan som l√¶gm√¶nd kun tr√¶ffe afg√łrelse om enten at godkende forslaget – eller bestille
    en 3. mands vurdering.

    I √łvrigt forst√•r jeg ikke din bem√¶rkning om, at PMU¬īs formand ikke m√• sige hvad han mener. Det samme mener Peter S√łrensen.

    Det må være en demokratisk ret at vide, hvad de politikere vi har stemt for mener.

    Peter S√łrensen skrev den 10/11/21 sammen med Klaus Hjulmand et indl√¶g (KF) hvor de med et rungende NEJ var imod vindm√łllerne ved Hirsholmene.

    Men p√• byr√•dsm√łdet den 22/06/22 stemte Venstre (inklusive Peter S√łrensen) FOR de tidligere s√• forhadte vindm√łller.

    Vi har som sagt, som vælgere et legitimt krav i at vide, hvordan dem vi stemte på, forvalter vores stemme.

  • Jane Bengtsen

    En kommentar til emnet turister/ havnen.
    Hvis indtrykket af havnen ikke har eller skal have noget med turismen at g√łre, m√• man bare konstatere, at der er adskillige restauranter og forretninger, der skal et andet sted hen at v√¶re, eftersom de ikke er havnerelevante.
    De to erhverv kan ikke sige sig fri for at have noget med hinanden at g√łre mere, og de fleste vil nok v√¶re kede af, at man vendte tilbage til tidligere tider, hvor der udelukkende m√•tte v√¶re havnerelevante virksomheder dernede. De virksomheder betaler da, s√• vidt jeg ved, ogs√• leje til havnen og dermed driften af den.
    Findes der politikere, som er uenige i det synspunkt?
    Man kan bygge havnen ud, hvor min far i sin tid fiskede; det ville han og andre gamle fiskere have forsvoret var muligt, er jeg sikker på.
    Alt jeg efterlyser er, at der kommer en virkeligt langsigtet plan for havnen (og for den sags skyld hele byen). Det synes jeg i den grad, man mangler, og jeg ser gerne, at man henter ekspertise uden for kommunen, s√• det kan ses p√• med friske √łjne. Det har sj√¶ldent gjort skade, og man kan jo bare sige nej tak, hvis man ikke kan bruge de forslag, der kommer.
    Og til dem, som mener, jeg er imod v√¶rftet og dets udvikling: L√¶s mit indl√¶g igen. Det levner ikke tvivl om, at jeg er positiv over for det; men jeg vil have lov til at stille mig tvivlende over for m√•den, det skal udvikles p√•, i stedet for at klappe h√¶lene sammen, b√łje nakken og sige: Javel! , og uden i bedste Bush-stil at f√• at vide: Hvis du ikke er med os, er du mod os!

  • Steen Pedersen

    @Mogens Bandholm

    Jeg er ganske uenig i dit indlæg og det til trods for, at jeg rent faktisk har læst lokalplansforslaget for udvidelsen af Skagen havn.

    Hvis du l√¶ser de forskellige indl√¶g ‚Äď senest reaktionen fra Karstensen Skibsv√¶rft p√• bagkant af det afholdte pressem√łde, s√• er der jo ingen tvivl om, hvilke pr√¶ferencer som v√¶rfter selv har m.h.t. placering af t√łrdokken, og de alternative placeringer affejes med diverse vurderinger af, hvad v√¶rftet selv mener er praktisk muligt. Det er alene et udtryk for holdninger og ikke mindst vilje, hvor √łkonomien selvsagt spiller ind.

    Som vi efterh√•nden alt for tit har set, n√•r forvaltningen i Frederikshavn Kommune er involveret, s√• er rigtig meget baseret p√• ‚Äôvurderinger‚Äô, som ikke n√łdvendigvis er videnskabelige eller for den sags skyld absolutte. Tilsvarende her, s√• kan jeg kun anbefale at borgerne i Skagen stiller store sp√łrgsm√•lstegn ved, hvorvidt den foretrukne placering af t√łrdokken, reelt er det eneste alternativ. Jeg mener det personligt ikke, og det er jeg tydeligvis ikke ene om, men hvis man som dig uden videre, er parat til at tage forslaget for p√•lydende, s√• er der jo tydeligvis ikke grund til yderligere diskussion.

    Idet du selv har l√¶st lokalplansforslaget, s√• formoder jeg, at du bl.a. ogs√• har set ‚ÄĚBilag 3: Visualiseringsrapport‚ÄĚ, hvor det med al tydelighed fremg√•r, hvor dominerende t√łrdokken i sin p√•t√¶nkte placering bliver, og det i √łvrigt uafh√¶ngigt af, om du g√•r tur langs Rendegangen, st√•r ude ved Damst√¶derne, k√łrer langs Hans Baghs Vej eller g√•r langs Sankt Laurentii Vej.

    Det er en regul√¶r √łjeb√¶, som for altid vil √łdel√¶gge oplevelsen af Skagen, s√• i min optik, er der rigtig meget p√• spil, der absolut er v√¶rd at k√¶mpe for.

  • Hvis man s√• lavede dokken 4 meter h√łjere, og lavede en restaurant/ grillbar p√• toppen, s√• ville det helt sikkert blive Skagens st√łrste turistattraktion. Og s√• ville alle parter v√¶re tilgodeset.

  • Mogens Bandholm

    Plan- og Milj√łudvalget 2022-2025
    Ordin√¶rt m√łde
    M√łdetidspunkt: 02-05-2022 15:00
    Forslag til Lokalplan SK A.H.01.06.01
    (Skagen Havn Рudvidelse af skibsværft)

    T√łrdokkens placering kan ikke debateres seri√łst, hvis man ikke har l√¶st Forslaget til lokalplanen (se ovenfor) den er p√• omkring 890 sider.

    Det fremg√•r her, at den t√łrdok IKKE kan placeres i jollehavnen, eller bassinet bag Kathedralen. Grunden beskrives i forslaget, og skal det bestrides, er det ikke nok med debatten her, det kr√¶ver et videnskabelig modargument.

    √Üstetisk pynter den t√łrdok bestemt ikke, med den foresl√•ede placering, men at blande turister ind i debatten, er irrelevant. Vestre Strandvej, og stien ud til Kongevillaen og Vesterby er som regel “turistfri” – jeg f√¶rdes der hver dag.

    Lokal politikernes rolle, er jo kun at se rapporten, de 890 sider, og s√• indstille forslaget til godkendelse. Uden en baggrund som ingeni√łr eller andet f√•r de (og vi andre) ikke meget ud af at l√¶se den.

    S√• hvis ikke t√łrdokken kan placeres der, hvor den sk√¶mmer mindst, har vi jo ikke rigtigt noget valg.

    Karstensens Skibsværft, og alle de erhverv der er tilknyttet, er vigtigere end forbipasserende turister.

  • Jens Vadet Poulsen

    Stort cadeau til Jane Bengtsen og Steen Pedersen for at nuancere debatten ved at bringe andre perspektiver og prioriteringer ind i overvejelserne, forud for så stort et projekt.
    Tak for det!

  • Jane Bengtsen

    Det er rystende, at der stadig er skagboer, som mener, at turisterhvervet – herunder deltidsskagboer, som er med til at holde liv i byen hele √•ret, udover at en del af dem st√łtter op om projekter heroppe – er en bagatel i byen. Det er godt nok mange, mange √•r siden, det har v√¶ret s√•dan!
    N√•r det s√• er sagt, pr√łver man fra andre kommuners side at s√¶tte delvis upopul√¶re krav til turistindustrien. Det er en mangelvare her i kommunen, synes jeg.
    M.h.t. havnen har den v√¶ret et tr√¶kplaster for mange turister; men hvad m√łder dem egentlig dernede nu uden for s√¶sonen?
    Jo, det g√łr et gabende tomt, stort og kedeligt bassin til lystb√•de, resten er stort set en arbejdsplads, som af gode grunde (sikkerhedshensyn) er afsp√¶rret. Jollehavn og vores egne lystb√•de er godt gemt af vejen, s√• det er de f√¶rreste, som finder derud. Nu skal de s√• ogs√• m√łdes af en kolossal t√łrdok, som ligger lige i synsfeltet, n√•r man bev√¶ger sig fra by til havn.
    Jeg anerkender v√¶rftets store betydning, og jeg anerkender, de har brug for mere plads. Jeg har endnu ikke h√łrt om nogen som helst, der ikke g√łr det, s√• dem, der mener det, b√łr nok l√¶se og h√łre de forskellige indl√¶g igen.
    Jeg kan derimod slet ikke forstå, at man ikke sætter sig ned og gennemtænker HELE havnens opbygning og funktion. Det er mig virkeligt en gåde! Det virker lidt, som om man hele tiden tisser i bukserne for at holde varmen et stykke tid.
    Kunne man ikke, som andre steder, begynde at lave langsigtede Рher tænker jeg 10-15-20 årige Рplaner for, hvad man vil med byen, og hvordan man får hele Skagen til igen at få sammenhængskraft?
    V√¶rftet SKAL v√¶re her, t√łrdokken skal bygges; men det er vel for pokker tilladt at t√¶nke tanker om det selv, i stedet for bare at klappe h√¶lene sammen og sige ‚ÄúJavel!‚ÄĚ
    De mennesker, som selv pr√łver at udvikle og g√• nye veje, er jo den slags, som har v√¶ret med til at udvikle havnen helt fra begyndelsen – og her er alts√• en hel del, som egentlig kom udenbys fra!
    Kan det virkeligt ikke lade sig g√łre at lave t√łrdokken andre steder, s√• er det s√•dan, det er; men jeg undrer mig meget over den manglende helhedst√¶nkning og langtidsplanl√¶gning i projektet.
    Er politikerne virkeligt sikre – som i VIRKELIGT sikre – p√•, at det her, er den eneste og helt rigtige l√łsning til gavn for alle erhverv i byen???

  • Steen Pedersen

    Det er besk√¶mmende, at formanden for Plan og Milj√łudvalget ikke overholder de uskrevne regler og v√¶lger at tie mens h√łringsfasen p√•g√•r, men som vi desv√¶rre alt for ofte tidligere har set, s√• v√¶lger Birgit Hansens lakajer utidigt at blande sig i debatten med ensidige kommentarer, som forventelige bakker om omkring den politiske linje i Frederikshavn Kommune.

    Peter E. Nielsens indl√¶g er i alle henseender misforst√•et, idet pressem√łdet foranlediget af Eigild Christensen og Jens Stubkj√¶r netop IKKE stiller sp√łrgsm√•lstegn ved, hvorvidt der skal anl√¶gges en ny t√łrdok eller ej, men alene p√•peger de alt√łdel√¶ggende konsekvenser ved den planlagte placering, s√• kommentarer som ‚Ä̂Ķ.Lad os ikke skyde erhvervets ambitioner ned under d√¶kke af, at det g√łr ondt i √łjnene p√• turisterne‚Ķ‚ÄĚ m√• alene ses om et bevidst fors√łg p√• at fordreje debatten i en retning, som aldrig har v√¶ret tilt√¶nkt af de initiativrige personer, der har valgt at g√• ind i kampen for at sikre, at Skagen, som turistattraktion, ikke √łdel√¶gges.

    En industribygning af de relativt enorme dimensioner, som i den grad m√• siges at have store negative konsekvenser for oplevelsen af bydelen Vesterby og det historiske Skagen, skal naturligvis belyses i alle henseender og hvis der er muligheder for en alternativ placering ‚Äď som det i √łvrigt dygtigt blev p√•peget under pressem√łdet ‚Äď s√• skal det naturligvis prioriteres h√łjt, fremfor blot at bygge p√• eksisterende areal. Det er i denne forbindelse decideret arrogant, at Knud Degn Karstensen uden videre affejer kritikken og udtaler at ‚Ä̂Ķalternative placeringer ikke er rentable‚Ķ‚ÄĚ Man m√• forvente, at en s√•dan udtalelse alene baserer sig p√• omhyggelige beregninger og analyser, som t√•ler dagens lys, eller‚Ķ‚Ķ?

    Placeringen af en ny t√łrdok i Skagen er ganske enkelt for vigtig et emne til, at det skal behandles af forvaltningen i Frederikshavn Kommune med samme lemf√¶ldighed som tidligere er set, hvor borgerne i Skagen tr√¶des under fode.

    Det kan derfor kun p√• det kraftigste opfordres til, at skagboerne meget aktivt g√•r ind i debatten og g√łr alt for at sikre, at t√łrdokken placeres, hvor den visuelt g√łr mindst skade, og der har initiativrige personer, i mods√¶tning til forvaltningen i Frederikshavn Kommune, tydeligvis allerede gjort sig nogle fornuftige overvejelser, hvilket de skal have stor ros for.

  • Erik Fabricius Andersen

    Ole, der er ikke tale om at nogen “skjuler” sig! Det handler om at vise respekt for den aftalte proces, og i en h√łringsfase er det alts√• borgerne der har ordet. S√•dan har det vist altid v√¶ret (indtil nu i hvert fald).

  • Ole Fritz Pedersen

    Jeg syntes det er dejligt, at man politisk melder ud nu, så vi ved, hvor vores politikkere står.

    Projektet har nu v√¶ret bearbejdet i snart 5 √•r, s√• ingen politikker b√łr kunne “skjule” sig bag en afventende holdning.

    Vel er det kommende projekt ikke en arkitektonisk perle, men vi kan ikke stå i vejen for den udvikling, som skal være med til at finansiere de stadig stigende krav, som vi alle stiller til samfundet.

  • Flemming Eriksen

    Dem der jammer sig over den nye t√łrdok i skagen som Karstensen vil bygge , er de fleste nogen der ikke betaler skat til Frederikshavn kommune ,for os som har r√•d til bo i Skagen hele √•ret er der behov for nye arbejdspladser,s√• byg den hal .

  • Anders J√łrgensen..Kom nu ind i kampen! Karstensens skibsv√¶rft har altid haft en st√•lskrog produktion i andre lande. Holland og Polen Bla.Det er der jo ikke noget nyt i. De har mig bekendt aldrig bygget et st√•lskrog i Skagen, Kun Tr√¶skrog.
    Med hensyn til V√¶rftsomr√•derne i K√łbenhavn S√• mangler du ligeledes lidt opdatering.

  • Anders J√łrgensen

    Peter E. Nielsen
    Karstensens Skibsværft med Knud Degn i spidsen har allerede flyttet en del af produktionen til Polen!
    I K√łbenhavn er det lukkede B&W en oplagt mulighed med en k√¶mpe t√łrdok og andre faciliteter, lige til at tage i brug. S√• f√•r man jo ogs√• samtidig et monument i hovedstaden, alts√• SKAGEN TIL K√ėBENHAVN.
    Venlig hilsen
    Anders J√łrgensen

  • Peter S√łrensen

    Jeg har bestemt ogs√• min mening om projektet, men jeg v√¶lger at respektere demokratiets/borgernes ret til at fremf√łre deres synspunkter for og imod.

    Hvis jeg blander mig i den fase, og siger at jeg har gjort min endelige stilling op, s√• giver en offentlig h√łring jo ingen mening.

    Lokalplanen er i offentlig h√łring i √łjeblikket.
    I den periode er det normalt en aftale, at vi som politikere ikke blander os i debatten.

    Vi har jo “vores tid” inden og igen efter den offentlige h√łring.

    Dette blot nævnt for at sige, at jeg håber på respekt for, at de fleste af os politikere overholder den aftale vi har med hinanden og derfor ikke blander os nu, med mindre det drejer sig om misforståelser omkring processen.

  • Uden turister mindre kultur/kunst, f√¶rre butikker/restauranter, osv. Det er ALTID et
    minus at miste noget, næsten.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skagen lever ikke af turisme alene' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2022 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER