Ro, regelmæssighed og retning – på togt med Fulton

Ro, regelmæssighed og retning – på togt med Fulton

25. maj 2024 - kl. 2:24 - af

Af: John Skånberg, klasselærer i 8. klasse på Brovandeskolen i Skagen:

Brovandeskolens 8. klasse er lige hjemvendt efter en anderledes og spændende lejrskoletur til søs med skonnerten Fulton, og jeg har lyst til dele ud af vores oplevelser.

Fulton er bygget i Marstal i 1914 og var én blandt rigtig mange Marstal-skonnerter, som sejlede på Nordatlanten med bl.a. fisk, salt og anden fragt. Marstal skonnerterne, også kaldet ”Havets gråspurve,” kom vidt omkring – bl.a. til Færøerne, New Foundland og Spanien – og de bragte velstand hjem til Ærø.

I 1970 købte National Museet Fulton i ønsket om at bevare et stykke unik dansk søfartshistorie.  Fulton blev sat i stand og rigget til, som den stolte tremastede skonnert – den var engang. Nationalmuseet indgik herefter en aftale med Fulton Stiftelsen, der ville bruge skibet som opholdssted for utilpassede drenge.

Datidens pædagogik ombord var hård, og den kontroversielle skipper Mogens Frohns linje over for ”hvalpene” skabte overskrifter i danske aviser.

Forestillingen om øretæve-pædagogik hænger stadig ved og er med til at farve mange danskeres billede af Fulton. Men kursen er for længst lagt om, og de seneste 35 år har man valgt en helt anden tilgang til de unge om bord bl.a. gennem trygge rammer og anerkendende pædagogisk arbejde.

I dag er Fulton et af de mest ikoniske skoleskibe, som sejler i de danske farvande, og skibet vækker altid positiv opmærksomhed i havne og på havet. Samtidig opnår man gode resultater i arbejdet med de unge Esbjerg matroser, som er er visiteret til et længerevarende ophold ombord.

Min egen oplevelse med Fulton startede tilbage i begyndelsen af 1980’erne, hvor Skagen Sejlklub arrangerede et sommertogt for klubbens ungdomssejlere. Vi fik her muligheden for at rykke en skala op fra optimistjollen til en tremastet skonnert, og vi arbejdede sammen med drengene, som var anbragt ombord.

Min næste tur med Fulton var i 2001, hvor jeg var så heldig at få hyre som dykkerleder ombord på et arkæologisk sommertogt rundt i de danske farvande. Det blev til mange spændende undervandsfund: flinteredskaber, en flere tusinde år gammel stammebåd, flasker, porcelænskår og kridtpiber fra ankerpladser mv. Desuden dykkede vi på to relativt ny- fundne vrag af to tyske motortorpedo både. Det var et fed sommer!

På samme tur opstod ideen om et samarbejde mellem Fulton og Brovandeskolen omkring lejrskoleture, og det efterfølgende år sendte Brovandeskolen, for første gang, sin 8. klasse afsted. Flere forældre havde vist interesse for turen, og der var godt pakket nede på banjen, hvor vi lå skulder ved skulder i kanvas hængekøjerne. Forældrene var med som hjælpere og kunne efterfølgende dele den fantastiske tur med deres børn.

Siden 2002 har Brovandeskolen hvert år sendt 8. klasserne på togt med Fulton, og der er stadig rift om ledige pladser blandt forældrene.

Blandt skolens tidligere elever står Fultontogtet som en helt speciel og unik oplevelse. Det er en oplevelse, som vokser efterhånden som indtrykkene bundfælles. Et togt med Fulton huskes og bidrager med gode minder. Grænser er blevet flyttet og erfaringer og oplevelser giver indsigt og udsyn.  

Efter påmønstringen af Fulton deles man ind på hold og får et nummer. Når der skal gives en fælles besked eller uddelegeres opgaver, kaldes der til ”baksmønstring”, og man stiller sig på dækket på sin faste plads.

I løbet af dagen står eleverne for madlavning, rengøring, opvask, sætning-og bjærgning af sejl, og om natten skal der gås brand-og ankervagter.

Fulton er, med sine mere end 100 år på bagen, en gammel tremastet skonnert, og der kræves samarbejde og muskelkraft, når alle sejl skal op. Her er der hårdt brug for alle piger og drenge, når det flere hundrede kilo tunge anker med kæde skal ”pumpes” op ved håndkraft.

I løbet af natten bager nattevagterne brød, som serveres til morgenmaden – vel at mærke efter havregrøden.

Måltiderne er i det hele taget vigtige ombord og ligger fast: kl. 08:00. 12:00 og kl. 18:00 og man spiser ude på dækket.  Der er ingen sukker, slik eller sodavand om bord, og man drikker vand til maden.

Med samme regelmæssighed ligger sengetiderne også fast: i hængekøjerne kl. 21:30 og ro kl. 22:00. Vi nåede sjældent til kl. 22:00, før der lød en hyggelig og regelmæssig snorken fra de mange hængekøjer, som svingede i takt nede på banjen.

Brovandeskolen er en mobilfri skole, dette gælder også på skolens lejrture. For mange elever kan det være en brat opvågning fra en hverdag med rigtig mange timers daglig skærmtid.

Jo, man keder sig måske lidt i starten og kommer til at stirre lidt ud på havet eller op i himlen, og somme tider falder man i staver og lader tankerne flyve. Måske finder man en kammerat at snakke med, og inden længe er mobiltelefonen ikke så vigtig. Man er en del af et større fællesskab og er med til at sejle en tremastet skonnert – der er brug for alle hænder.

For mange er det en grænseoverskridende oplevelse pludselig at befinde sig på en gammel skonnert – uden noget der minder om et privatliv. Hængekøjerne hænger tæt på banjen, og der skal deles om de to toiletter, der er på dækket. Fokus på hår, sminke og smart tøj træder i baggrunden og i stedet giver det mening med varmt og funktionelt tøj. På mange måder kan man sige, at denne form for sejlads og fællesskab er DETOX for både krop og sjæl.

I år påmønstrede vi Fulton i Randers og sejlede til nordsiden af Djursland, hvor vi lå for anker i læ af Bønnerup.

Næste dag havde vi Djursland om styrbord og havde alle sejl sat hele dagen, til vi kom ned til vores ankerplads på vestsiden af den lille ø, Hjelm. Næste dag var vinden gunstig, og igen med fuld sejlføring, kom vi til Ballen på Samsø hen på eftermiddagen.

Her kom vi i et tiltrængt bad, turens første og eneste, vi spiste is og nød det fine sommervejr. Næste morgen afgik vi allerede kl. 06:00 og havde den mest fantastiske sejlads gennem Storbælt i frisk østlig vind – med Storebæltsbroen som et absolut højdepunkt.

Eleverne fik travlt med at kravle op i masterne og ud på bovsprydet, da vi sejlede under broen. Det var en kæmpe oplevelse!

Den sidste nat ombord lå vi for anker ud for Nyborg og nød en meget smuk aften i lunt vejr.

Efter fem dage ombord var det helt sørgmodigt at tage afsked med besætningen og med det gode skib, Fulton.

Heldigvis kan vi sige: På gensyn, Fulton!

Tak til:

Skipper Jakob, bedstemanden Daniel og kvartermesteren Rikke samt de to Esbjerg matroser, Bastian og Viktor.

Læs mere

www.fulton.dk

En kommentar til “Ro, regelmæssighed og retning – på togt med Fulton” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

En kommentar til “Ro, regelmæssighed og retning – på togt med Fulton”

  • Jette Rasmussen

    Sikken en dejlig fortælling. Ja rigtigt at Fulton havde et andet ry i 70`erne.
    Kan se i har haft en fantastisk og anderledes Lejerskoletur.

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ro, regelmæssighed og retning – på togt med Fulton' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger