Hvor gør man sig mange tanker om, hvad Skagens rolle er i Frederikshavn Kommune

Hvor gør man sig mange tanker om, hvad Skagens rolle er i Frederikshavn Kommune

6. oktober 2024 - kl. 5:38 - af

Hvad gør krydstogtturismen egentlig for vores by? Hvem gavner den først og fremmest?

Skagen havns overskud går vel stort set i kommunekassen – ret mig, hvis det er helt forkert.

Destination Nord kan slet ikke få armene ned, fordi vi skaffer penge til busselskaber, slotte, museer og handlende i landsdelen, helt uden gener for andre end skagboerne.

Pensionister, både lokale og knap så lokale, har en god biindtægt, når det drejer sig om fx guidning. Det giver vel lidt skat til kommunekassen fra de lokale guider.

Ser vi på det nuværende antal krydstogtturister, og ikke mindst det kommende, må forretninger, restauranter, cafeer m.m. vælte sig i penge og være helt uden økonomiske kvaler – i hvert fald hvis det beløb, vi hører krydstogtturismen bidrager med, er korrekt, og så behøver skagboerne ikke have dårlig samvittighed over, at stederne, hvor man i dag mødes, er hos Flügger Farver, Spar eller postafdelingen i Brugsen, når der skal hentes pakker bestilt fra nettet. Ej heller, når vi hilser på hinanden i Hjørring, Aalborg eller andre byer i Nordjylland. Al den handel, som mistes her i Skagen, må blive rigeligt opvejet af krydstogtturisterne, autocamperne og alle andre turister, som maksimum har en enkelt overnatning heroppe. Jeg tvivler meget på, at det er tilfældet, da mange deltidsskagboer også fortæller, at de holder sig langt væk fra byen de dage, der er krydstogtanløb.

At vi lige nu har et byråd, hvis turistkompetencer netop for en stor dels vedkommende består af viden om endagsturisme (svenskerne, der tidligere kom til Frederikshavn), og som åbenbart lukker ørerne for råd fra de byrådsmedlemmer, som har større viden om flerdagsturister og langtidsplanlægning, er dybt foruroligende for Skagen. Man får desværre en fornemmelse af, at de fleste “tisser i bukserne for at holde varmen” – noget, som man godt ved er en meget kortsigtet løsning.

Venstre var helt oppe at køre over, at  man ikke bare hastede en lokalplan igennem, når Kjeldsen nu ville bygge og udvide, og når Frederikshavn Havn samtidig havde sit kolossale minus, som vi åbenbart er udset til i stor stil at skulle dække. Det burde være ildevarslende for hele Skagen, ja faktisk for hele kommunen, at Venstre har det syn på planlægning. Og at en stor del af byrådet så småt begynder at luske tingene igennem ved at tillade nedrivning, er jeg ikke tryg ved.

Hvis man da så bare ville inddrage alle byens borgere (ikke kun dem, der sælger is, souvenirs, øl, vin, mad, regnjakker og andre ting fra de utallige gadestativer heroppe) og høre og overveje, hvad man skal gøre for, at indbyggerne stadig føler sig set og hørt, sådan at utilfredsheden og fornemmelsen af at være til ulejlighed i sin egen by om sommeren ikke bliver mere og mere fremherskende.

Jeg har fx prøvet at gøre opmærksom på, hvor absurd det er, at det stykke vej, hvor vi sommeren igennem har allerflest cyklende og gående (Sct. Laurentii Vej til Bamsemuseet/Oddevej), og hvor cykelstien af uvisse årsager er ikke-eksisterende, samtidig er blevet det sted, hvor kæmpestore busser og autocampere skal køre. Det er ydermere det smalleste vejstykke i midtbyen. Sidevejen Markvej er nærmest en p-plads, hvor en bil og cyklist ikke kan passere hinanden. Henvendelser til forskellige instanser, som burde have interesse i at beskytte de bløde trafikanter heroppe, er blevet behændigt overset, hvilket viser ligegyldigheden, når det drejer sig om at samle byen til en helhed og passe på både skagboer og gæster i trafikken. Når vi så ovenikøbet allerede har en vej til den trafik, lavet af en fremsynet Skagen Kommune i samarbejde med Vejdirektoratet (Bøjlevejen), er det helt uforståeligt. Hvorfor er det, at man ikke sørger for at udnytte den vej til gavn og glæde for både skagboer og turister. Det må være ligegyldighed fra Frederikshavn Kommunes side.

Cruise Skagen vågnede op efter en udsendelse i radioen og svarede nu på et brev afsendt første gang sidste år. Det resulterede i, at man som forsøg sendte shuttlebusserne ad Bøjlevejen efter 1/8. Det skulle så evalueres efter sæsonen, om det var en god ide. 

Hvem skulle så vurdere det? Politiet? Vejdirektoratet? Rådet for større færdselssikkerhed? Butikkerne langs vejen? Beboerne langs vejen? Cyklister og fodgængere? 

Nej, ingen af dem! Det skal aktørerne i buskørslen, der vel bl.a. er de udenbys buschauffører! – som så i parentes bemærket føler sig generet af, at de skal svinge bussen en gang og køre tilbage et lille stykke vej, før de kører mod Bøjlevejen til Grenen. At cyklisterne, store som små, føler sig generet af at have en kæmpestor bus i nakken eller af at have udstødningen ind i hovedet betyder mindre. Altså! hvem er det, der bestemmer heroppe? Er det havnen (Cruise Skagen), der ejer byen i dag, eller er vi alle ligeværdige partnere heroppe? Er vi stadig en by, som lever i fællesskab, respekt og ikke mindst hensyntagen til hinanden, eller drejer det sig kun om at hyppe sine egne kartofler? Kan vi stadig sige: “Jeg er ikke enig med dig; men vi er jo dybest set begge interesseret i Skagens fremtid.”

Hvis vi ikke kan det, kan vi lige så godt lægge os fladt ned, og sige til Frederikshavn Kommune: “Vi kan ikke enes om noget som helst heroppe; vi kan kun lide dem, der mener det samme som os selv, og vi er totalt uinteresseret i andres synspunkt. I bestemmer bare, hvad der skal ske med Skagen, og vi afstår så ved samme lejlighed retten til at brokke os.” 

Vi er kun 7500 indbyggere, og vi er totalt uinteressante, hvis vi ikke kan støtte og lytte til hinanden.

Jeg ved, at der er så mange af os med stemmeret, der render rundt som hovedløse høns og ikke aner, hvor vi ved næste valg skal sætte krydset. Når det drejer sig om Skagens fremtid, kan man ikke se og høre forskel på de partier, der lige nu sidder i byrådet, og de partier, som ikke er i byrådet lige nu, lurepasser, så deres meninger kender vi ikke til.

250 000 krydstogtgæster til en lille by af Skagens størrelse, som på ingen måde er indrettet til den mængde gæster??? Man tror simpelthen, det er løgn! Hvad mener de klimabevidste partier om det (SF, Enhedslisten)? Hvad mener formanden for KL’s Klima- og Miljøudvalg ( borgmester Birgit Hansen)? Kun et af skibene sejler på LNG, som udleder 1/4 mindre CO2.

Samtidig en kraftig øgning af autocampertrafik fordi det er blevet et must at køre ud på Grenen, der er blevet et nordligt Gibraltar, hvor man kører op, spiser en is og tager en selfie, for så at køre ud af byen igen??? Hvis de da ikke kører ind og gemmer sig i en klit ved fx Damstederne, Nordstrand eller Buttervej.

Flere og flere endagsturister, som vælger at bo i en anden både billigere og knap så overrendt by; men som lige skal en tur til Skagen, “fordi, det skal man jo”. (Sikkert Destination Nords ønskedrøm)

Og så den gruppe, som jeg tror, der skaber det mest varierede forretningsliv heroppe; nemlig turisterne, der er her flere dage, og som -og det er væsentligt- vender tilbage gang på gang.

Kære venner! Hvad vil vi? Og endnu vigtigere: Har vi overhovedet noget at skulle have sagt???

Mvh Jane Bengtsen

P.S. Skulle nogen kommentere dette indlæg, gør jeg på forhånd opmærksom på, at jeg simpelthen ikke gider svare på anonyme indlæg. Hvis man ikke vil være ved sine synspunkter, er de efter min mening uinteressante.

9 kommentarer til “Hvor gør man sig mange tanker om, hvad Skagens rolle er i Frederikshavn Kommune” under annoncerne.

Kommentarer
Anbefal via e-mail

9 kommentarer til “Hvor gør man sig mange tanker om, hvad Skagens rolle er i Frederikshavn Kommune”

  • Jane, rigtig flot læserbrev, hvor du påpeger væsentlige problemer som belaster vores by.

    Problemet er vel i bund og grund, at vi fortsat ingen turistpolitik har, – men blot påstår at turismen har stor betydning!

    Er det rettidig omhu ? – at der i festivaldagene 2024 anløb 3 krydstogtskibe – med ca. 15700 krydstogtgæster/besætning, dage hvor byen i forvejen er spændt til bristepunktet.

    Skagen havde i juli 15 anløb med ca. 41000 passagerer. Til sammenligning havde Rønne 8 anløb med ca. 5400 passagerer, tilsyneladende satser de mere på øvrige måneder.
    Tallene viser at krydstogt industrien har fuld damp på alle kedler, og skibene bliver større og større og hermed passagerantallet.
    Det er måske her vi er blevet overhalet indenom.

    Vi bliver nødt til at ha’ en plan for hvor store, herunder antal af passagerer samt hvornår vi gerne vil ha’ anløb.
    Det er vil sådan, at der bør være et kvalitetsbegreb overfor rederierne og Skagen by, at vi ikke ønsker anløb med mere end f.eks 3000 passagerer, det er det vi mener byen kan bære? Tallet er tilfældig.
    I Rønne har man max. 4000 passerer pr. anløb uanset antal skibe (en by ca. dobbelt så stor som Skagen) og de største skibe i år var med ca. 2800 passagerer. Her har Skagen 13 anløb med hver 6500 passagerer.

    Vi mangler fortsat en uvildig undersøgelse af, hvor meget krydstogtsturister i gennemsnit bruger i byen. Ålborg har fravalgt krydstogt ud fra at der ikke er de penge i det som forventet, – og satser i stedet på erhvervsturisme.

    Det bør vel ikke alene være Skagen Havn som bestemmer presset på Skagen by? Tilsyneladende mangler vi en fælles kurs og mål for, hvad vi vil med Skagen og krydstogt.
    Krydstogt er et spændende supplement til Skagen i skuldersæsonen, men bør være mere “styret” i de fyldte sommermåneder, – så lokale og turister alle får en god oplevelse.

  • Stort ros til Jane Bengtsen for dette indlæg og jeg er meget enig med dine meninger om det der sker med Skagen – den by som mange holder af hele året.

    Krydstogtturismen tjener kun et formål her i byen og det er havnens indtægt og det kunne være interessant at få oplyst hvor meget denne indtægt betyder for havnens økonomi.
    Dette kunne Peter Sørensen passende oplyse, da havnen sikkert ikke vil, men vi ved hvem der skal betale hvis der kommer et underskud!

    I Skagen kommunes tid var det sådan at havnen ikke blandede sig i byen og kommunen ikke blandede sig i havnen, men nu er havnen åbenbart blevet en magtfaktor og vil bestemme mængden af turister ved flere anløb dets bedre for havnens økonomi, men hvad med de fastboende – selvfølgelig kan de bare flytte hvis de ikke kan lide lugten.
    Det virker som om de bestemmende i Skagen, er havnen og enkelte erhvervsdrivende – ingen nævnt ingen glemt.

    250.000 krydstogtturister om året sammen med de øvrige – det betyder at Skagen er større end Aarhus og hvor er klimaproblematikken henne i dette. Borgmesteren er formand for Kommunernes Klima og Miljø udvalg, men det er hvis kun af navn og ikke gavn, især når man kan læse at Hirtshals skal have et kæmpe batteri i forbindelse med deres planer om Power to X.

    Hvor er kommunen og havnen henne i denne grønne udvikling og hvor er kommunen henne i forbindelse med masseturismen – der lyttes kun på Destination Nord.
    Det kan undre at Aalborg har frasagt sig anløb af krydstogtsskibe da mængden af de besøgende ikke giver det forventede udbytte og i stedet har Aalborg besluttet sig for at promovere byen på kvalitetsturisme og erhvervsturisme.

    De ville være herligt hvis Frederikshavn kommune gjorde dette og derved fik den store mængde af krydstogtsturister til at stoppe, for spørgsmålet er hvad økonomien i deres besøg pr dag er kontra hvad flerdages turister omsætter for.
    Det Destination Nord har oplyst er udokumenteret og er omkostningerne fratrukket med mere – åbenbart holdt det ikke i Aalborg.
    Ser gerne at disse oplysninger fremkommer fra Destination Nord.

    Frederikshavn kommune har desværre ikke udarbejdet nogen form for turistpolitik – ikke andet at det hele er endt som et rent Wild West (citat) og det vel det kommunalbestyrelsens flertal vil have. Desværre har man ikke regnet på hvad den faktiske indtjening er på krydstogtturisterne eller restauranternes musik set i forhold til udgifterne på nedslidning af infrastrukturen, men det er sikkert forbigået som økonomien for havnen i Frederikshavn.
    Desværre er planlægning ikke noget man kender til i kommunen, her gives der med let ført hånd tilladelse til nedrivning af fine bevaringsværdige bygninger eller tilsidesættelse af lokalplaner fordi man ikke skal lægge hindringer for virksomhederne for det kunne være de kunne skaffe et par arbejdspladser.

    Trafikken – og især den mængde af busser der servicerer krydstogtskibene, så sker desværre ikke noget før en ulykke med en bus, men så er det for sent. Busserne kører den korteste vej og det er den menneskelige natur at gøre sådan, for hvem skulle holde øje med busserne.

    Endagsturisterne holder ikke gang i forretningslivet, men det gør kvalitetsturisterne, som er her i flere dage. I den forbindelse kunne det være interessant hvis erhvervsforeningen kom frem med deres mening om at indbyggertallet udvandes blandt andet på grund af at helårsboliger der sælges til sommerhuse og dermed begrænses befolkningsvæksten og grundlaget for handelslivet. Det samme gør sig gældende med at SIK der trues med lukning – hvilken ung familie vil bruge tid på at transportere børnene til Frederikshavn for de kan dyrke sport. Desværre er erhvervsforeningen tavs som graven.

    Jeg undrer mig over hvor alle de andre fastboende er henne i denne debat om Skagens fremtid, men måske er man utryg ved at komme med seriøse kommentarer og ideer til byens fremtid i denne kommune – men måske er det den besked om vi bare kan flytte som er meget brugt.
    Borgerne i Skagen kan være kommet til det punkt hvor man spørger sig selv om vi har noget at skulle have sagt og gider kommunalbestyrelsen i det hele taget lytte på os. Det er tvivlsomt, da kommunalbestyrelsen selv ved nøjagtig hvordan alt skal gøres og borgerne er ikke dem man lytter på.

    Når man ser andre byer som Bergen, Venedig, Santorini, Barcelona, Mallorca og mange flere som nu er blevet så overrendt af turisterne at indbyggerne siger stop, det skal vi helst ikke opnå her i Skagen.

    Så kommer min sidste kommentar og der er at jeg ikke forstår Skagen Avis vil acceptere der er anonyme indlæg, for tør man ikke stå ved det man skriver, skulle man hellere lade være. Så kunne man lige tænker over tonen i det indlæg der skrives.
    Det må være op til Skagen Avis at stoppe dette.

  • @ John O

    “Men det kan undre mig, med hvilke ret Skagen Havn har til at pålægge Skagen 50+ anløb om året?
    Kunne der ikke laves en fond eller lign., hvor en del af overskuddet går til Skagen by for vedligehold/ulejligheden?”

    Jane undrer sig og du undrer dig, men sagen er nu ganske enkel.

    Tidligere sejlede de mange krydstogtskibe til St. Petersburg, hvor vi lå side om side med 7 andre krydstogtskibe, da vi var i St. Petersborg med Costa Luminosa i 2015.

    Nu er St. Petersborg black listet på grund af krigen i Ukraine, så nu har vi hele herligheden her, da der reelt ikke er andre som vil modtage dem.

    Jeg har mange gange foreslået en kurtax på 5 € per person, som kunne give 7,5 mio. kr. om året.

    Disse penge kunne bruges i Skagen by til veje og forskønnelse af byen.

    Der sker intet positivt

    Kurt Kirkedal er oppe at slås med borgmesteren.

    Peter er i krig med Jens Borup i .Kandestederne.

    Man kan bare lægge Skagen havn sammen med Frederikshavn havn og så er problemerne løst

    Jeg giver en enkeltbillet til Mogens Bandholm
    på første klasse med Skagensbanen med Champagne og petitfours

    MVH

    Poul

  • Stella Andersen

    Efter selv at prøve råbe lidt op omkring turismen i Skagen gennem flere år og blev mødt med at jeg bare kunne flytte osv hvis jeg ikke ku li lugten i bageriet, tog jeg valget i år og flyttede fra Skagen, der ellers har været mit hjem i 24 år.

  • Hej,

    Det er noget kun underligt, at Skagen Havn alene kan bestemme hvor mange anløb der skal være, hvor længe sæsonen for krydstogtskibe skal være mv.
    Personligt har jeg intet i mod skibene/turisterne, jeg oplever dem som høflige og meget interesseret i vores by når de går rundt.
    Men det kan undre mig, med hvilke ret Skagen Havn har til at pålægge Skagen 50+ anløb om året?
    Kunne der ikke laves en fond eller lign., hvor en del af overskuddet går til Skagen by for vedligehold/ulejligheden?

    John O Hansen

  • E. M .Christensen

    Stor tak til Jane Bengtsen for at udtrykke hvad jeg, og masser af skagboer, mener om Skagens, og dermed også Frederikshavns, liggen på maven for drømmen om de milliarder,der bogstavelig talt skulle tilflyde by og kommune.
    Alle burde kunne sige sig selv, at en by med
    Skagens, relativt lille areal, ikke i længden kan bære de horder, der med musik og klapsalver, modtages når de anløber kajen.
    Men som J.B.med en ironisk,og samtidig, desværre stor tristhed , pointerer : alt er velkomment, miljørigtigt eller ej, hvis penge, eller forventning om samme, får frit spil.

  • Peter Sørensen
    Tak for oplysningen. Snakken omkring havneoverskud og
    -underskud har fået mig til at tro, at pengene gik til kommunekassen. Så det har ingen betydning for kommunekassen om overskuddet er på 10 eller 20 millioner?
    Jeg er glad for, at havnen er en succes; men det giver også anledning til nogle tanker hos mig om, hvor meget man egentlig kan byde hele byens befolkning for at fremvise større og større overskud på havnen – for det er altså os, der på både godt og ondt mærker det, og i så fald efterlyser jeg i endnu større grad, at man fra havnen og Cruise Skagens side viser ansvar ved at mindske de gener, som de voldsomt mange korttidsgæster påfører byen. Nogen steder tjener man penge på dem; men det er almindeligt kendt, at nogle af de butikker der hovedsageligt lever af skagboer, deltidsturister og turister, der tilbringer længere tid i byen, mangler en del af deres kunder, og det skyldes ikke kun nethandel.
    Jeg syntes selv, det var spændende, da krydstogtturismen kom hertil for nogle år siden. Vi havde personlig kontakt med krydstogtgæster fra andre lande – helt uden løn og betaling; simpelthen fordi vi finder det spændende at møde andre nationaliteter, og fordi vi som de fleste skagboer er født med et “turistgen”. På det tidspunkt kunne ingen forestille sig, at man stræbte efter at blive et nyt Santorini eller Venedig. Vores åbne døre dengang er desværre ikke så åbne mere, og gæstfriheden i byen bliver efterhånden generelt mere og mere af den betalte og lønnede slags.
    Jeg tror oprigtigt, at hvis byen stadig skal have sammenhængskraft, bliver vi nødt til at finde ud af, hvordan vi kan tilgodese byens indbyggere, så alle føler sig hørt og lyttet til og ikke tromlet henover.

  • Mogens Bandholm

    Det Jane skriver, er ikke et “nødråb” som jeg læser det.

    Det er:

    Et wakeup call

    – om at byen, naturen (Grenen igen)vores infrastruktur ikke kan holde til det.

    Skagen Havn offentliggør ikke præcis hvor stor del af omsætningen, der går til hvad.

    Men ud af de 81.9 mill i 2023 var krydstogts området en stor bidragsyder med 61 anløb og 147.000 passagerer.

    I 2025 er der anmeldt 71 anløb med omkring 171.000 passagerer.

    I 2026 vil forventet anløb være omkring 95 – ca.228.000 passagerer.

    Sådan – der skal jo være plads til alle – koste hvad det vil.

  • Peter Sørensen

    Rigtig mange gode betragtninger du kommer med Jane.
    Jeg betragter det som et meget velskrevet nødråb.
    Lige en ting til det. Du skriver:
    “Skagen havns overskud går vel stort set i kommunekassen – ret mig, hvis det er helt forkert”.
    Det er du galt på. Havnen beholder sit overskud til sin drift og udvikling.

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hvor gør man sig mange tanker om, hvad Skagens rolle er i Frederikshavn Kommune' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2026 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger