Ordet er frit: Sikre veje i Frederikshavns kommune

30. januar 2009 - kl. 7:26 - af

Fr. havn kommue indb√łd sidste √•r til en Borgerunders√łgelse, for at f√• hj√¶lp til at finde frem til de, i vores kommune, “sorte pletter” – alts√• hvor trafiksikkerheden er temmelig farlig.

Jeg benyttede straks lejligheden til at deltage i unders√łgelsen, da jeg nu igennem flere √•r, har set de mange farlige situationer, der dagligt er p√• vejene Cronborgvej og Ankermedet (nordlige del) i Skagen. Jeg havde tidligere p√•talt det overfor tekniske afd. I Skagen, men uden det store geh√łr fra denne`s side. (formodentlig fordi, der fattes penge)

Det forholder sig nemlig s√•ledes, at der p√• Cronborgvej ligger b√•de en skole (Brovandeskolen) og en b√łrnehave (Kl√łvermarken). Desuden er en hel del af nordbyen, de seneste √•r blevet udbygget og udstykket (af bl.a Kommunen) hvorfor der de sidste par √•r er bygget rigtigt mange huse, andelsboliger osv i omr√•det. V√¶rd at bem√¶rke er, at der i dette omr√•de bor mange b√łrnefamilier – alts√• dem dem der er bosat her hele √•ret. Jeg kender ikke det n√łjagtige antal nye boliger, der er bygget, men vil tro i st√łrrelseorden 350-400 boliger. I forvejen, l√• der temmelig mange huse herude, s√• vi er ved at n√¶rme os, hvad jeg vil kalde en “bydel”!

Mange af b√łrnene fra disse boliger har deres daglig gang i s√•vel skolen som b√łrnehaven p√• Cronborgvej, og mange af b√łrnene “pendlere” selvf√łlgelig ogs√• dagligt til og fra de √łvrige skoler og daginstitutioner i byen. Kl√łvermarken og Brovandeskolen har selvf√łlgelig ogs√• b√łrn, der dagligt kommer fra andre dele af byen end netop dette omr√•de.

B√łrnene (nogle f√łlges med deres for√¶ldre – afh√¶ngig af alder) cykler og g√•r hver dag ad disse veje. Desuden har vi en del √¶ldre, nogle med gangsbesv√¶r, der bor i omr√•det. Disse √¶ldre f√¶rdes naturligvis ogs√• p√• disse veje. Og sidst, men ikke mindst, er der alle os andre!

Der findes intet fortov eller cykelsti p√• hverken Cronborgvej eller den omtalte del af Ankermedet. Vejene er forholdvis smalle, og omr√•det er ofte, hvad man kan betegne, “et stort vandhul”. Efter regn/sne, kan det slet ikke lade sig g√łre at g√• i rabatten, med mindre man vil have mudder op til anklerne. Rabatten er udenfor “regntiden” bl√łd og knoldet, hvilket giver stor risiko for vred eller fald. De √¶ldre, der ofte m√• bruge tekniske hj√¶lpemidler n√•r de g√•r, kan kun g√• p√• vejen.

Krydset Cronborgvej/Ankermedet er ekstrem farlig for en g√•ende eller cyklist at st√• ved, n√•r man √łnsker at passere vejen (Ankermedet). Bilerne, der kommer fra Ankermedet og enten skal til h√łjre eller venstre af Cronborgvej, tager store bl√łde sving, ofte med alt for h√łj hastighed. S√• er er et lille barn p√• cykel eller st√•ende, n√¶rmest prisgivet.

Og n√•r vi taler hastighed, s√• afsluttes den nye omfartsvej, netop lige f√łr Cronborgvej. P√• den nye omfartsvej, m√• der k√łres med en hastighed af 80 km i timen. Byskiltet, som p√•byder 50 km`s zone er opsat ca 150 meter f√łr Cronborgvej (som er den vej, hvor b√•de skolen og b√łrnehaven ligger). De b√łrn der kommer p√• cykel fra hele det s√•kaldte “Banke-kvarter”, benytter ofte omfartsvejen. Her er som sagt ingen cykelsti, dog er der en lille hvid stribe i siden, der ligesom er reserveret til g√•ende og cyklister.

Alts√• m√• de sm√• cyklister, cykle til skole p√• en, om vinteren m√łrk, skolevej, hvor bilerne suser forbi, med min. 80 km. i timen.

Ankermedet er en “dejlig lige vej” og indbyder derfor til h√łj hastighed. Alle os der bor t√¶t p√• Ankermedet`s nordlige ende kan dagligt se og h√łre bilerne suse forbi – p√• vej ud til omfartsvejen. Vi har ogs√• en del “tung” trafik, idet byggeriet i omr√•det har medf√łrt meget trafik med store lastbiler. Desuden er der mange, inkl. renovationsbilerne, der benyttes vejen, n√•r de vil k√łre til forbr√¶ndingsanl√¶gget.

Jeg har i Nordjyske l√¶st, at der nu er taget beslutning om, hvilke veje, der skal √¶ndres i vores kommune – bl.a ud fra den omtalte borgerunders√łgelse. Desv√¶rre faldt valget ikke p√• “vores veje”. Som Jens Hedeg√•rd skriver, har man m√•tte frav√¶lge de omr√•der, borgerne har anf√łrt som farlige, men hvor der ikke er “k√łrt en hunds hale over de sidste 10 √•r”.

Nu har omfartsvejen jo ogs√• kun v√¶ret √•bnet i lidt over 2 √•r og omr√•det er f√łrst blevet s√• voldtsomt udbygget de sidste 2-3 √•r, s√• derfor ligger der nok ikke endnu nogen statistik over, hvor mange b√łrn eller andre, der er k√łrt ihjel her endnu. M√• derfor sp√łrge skal vi vente p√• det?
Jeg håber Kommunen og de ansvarlig syntes, at det er værd, igen at se på sikkerheden på disse veje.

Kommunen m√• have haft en vis fortjeneste ved at udbygge og udstykke omr√•det, s√• m√•ske det var en god ide at finde lidt af disse penge frem, til at f√• etableret noget sikkerhed for b√łrnene og vi andre`s f√¶rden i dette omr√•de. Om det skal v√¶re et fortov, en cykelsti eller iv√¶rks√¶ttelse af noget hastighedsd√¶mpende, m√• jeg formode, at der er nogen i Kommunen, der ved mere om end jeg. Men h√•ber ikke vi skal vente p√• at f√• en plads i Jens Hedeg√•rds statistik.

Med venlig hilsen
Pia Karlsen (mor til skolebarn på 6 år)
Fallingen 16

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Ordet er frit: Sikre veje i Frederikshavns kommune' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger