Cykelsti på Skagavej skal øge sikkerhed
22. november 2009 - kl. 6:25 - af UGj
Den meget brede kørebane på Skagavej har i tidens løb fristet mange bilister til at køre stærkt på den dejlige lige strækning. Og det har især fristet mange skolebørn til at køre både 3 og 4 ved siden af hinanden på vej til og fra skole. Ingen af delene er en særlig god idé her i bymæssig bebyggelse.
Men nu har Teknisk Udvalg sørget for sikkerheden hele vejen. Ikke alene er der afmærket cykelsti i begge sider af vejen, men der er også lavet dobbelt optrukket midterlinie på hele strækningen, hvilket skulle øge påpasseligheden hos både bløde og hårde trafikanter.
12 kommentarer til “Cykelsti på Skagavej skal øge sikkerhed” under annoncerne.
Tak for jeres korrektioner til min viden om færdselsloven. Jeg er glad for at jeg trods alt har gjort noget der var MERE sikkert og ikke noget der var mindre sikkert ved aldrig at parkere ved en fuldt optrukket linie 🙂
Hav en dejlig dag
Mette G. Andersen
Til Mette G. Andersen
Ja afgrænsningen er en fuldt optrukken linie, men det er ganske enkelt forkert når du siger at fuldt optrukken linie er lig med parkering forbudt…
Hvis der fra den parkerede bil er 3 meter ud til midterstriberne, så er parkeringen fuldt lovlig, såfremt man ikke parkerer på cykelstien…
På skagavej er det så ikke muligt at foretage en lovlig parkering mellem cykelsti og midterstriber, men det ændrer ikke på det faktum, at det ifølge færdselsloven ville være en lovlig parkering, hvis der var 3 meter ud til midterstriberne…
Derfor er det forkert når du siger at fuldt optrukken er lig med parkering forbudt… Læs lige op på færdselsloven inden du så skråsikkert kommer med forkerte udtalelser 😉
Det virker som om man snakker uden om den manglende økonomi i kommunen, for var dette ikke noget problem, var den sande løsning, at indrette cykelstierne på Skagavej som det er gjort andre steder her i Skagen, fx. på Oddevej og Fyrvej, hvor cyklister og fodgængere deles om det. Thi disse to kategorier kommer vist fint nok ud af det med hinanden.
Man fjerner simpelthen den yderste række fliser og chasse’sten hvilket giver 70 cm, så flytte man blot kantstene andre 30 cm. ud mod kørebanen og lægger asfalt på dette stykke, så kan både biler parkere og disse kan overhales uden at cyklister kommer i klemme. Det er jo ret begrænset hvad der går af fodgængere på disse fortove.
På baggrund af diverse indlæg angående parkering med videre på Skagavej er jeg blevet opfordret til, at skrive fakta om det udførte trafiksikkerhedsprojekt på Skagavej fra formand for Teknisk Udvalg, Jens Hedegaard Kristensen.
Skagavej er i kommunens Trafiksikkerhedshandleplan fra november 2008 udpeget som en ”sort” plet idet der er politiregistreret 3 personskadeuheld og i alt 13 uheld på vejen i perioden 2003 til 2007. Fra borgere er det angivet, at der køres for stærkt idet vejen indbyder til det, idet den er bred og lige.
Herfor har Teknisk Udvalg besluttet, at etableret cykelbaner og spærrelinier på vejen for at indsnævre kørebanen og herved signalere en lavere hastighed.
Cykelbanerne er etableret med 30 cm brede kantlinier, og er beregnet til færdsel med cykler og lille knallerter (30 knallert)
Den 30 cm brede kantlinie må ikke overskrides af motorkøretøjer og der må ikke parkeres på cykelbanen!
På midten af Skagavej er det etableret 10 cm dobbelt spærrelinier, som ikke må overskrides. Spærrelinien må dog krydses, hvor den er stiblet ved fx sidevej.
Det betyder på Skagavej grundet kørebanens bredde, at der ikke må overhales på strækningen, og da der ikke er plads til parkering eller standsning mellem cykelbanen, og den dobbelte spærrelinie (Minimum 3 m fra spærrelinie til standset køretøj) er der standsning forbudt.
Med venlig hilsen
Jørgen Aakerberg
Park & Vejforsyningen
Mon ikke vi skulle få en kommentar fra politiet , så vi kan få afklaret denne debat og få klarhed over gældende regler.
Mvh
Erik
Jamen Mads – cykelstiens afgrænsning ER en fuldt optrukket linje – og jeg er ret sikker på, at det så også gælder…
Bortset fra det, så er det under alle omstændigheder ikke tre meter ud til midterstriben fra siden af en parkeret bil, så der må ikke parkeres, selv hvis cykelstiens afmærkning ikke havde været der 🙂
Mette G. Andersen
Der tager du fejl Mette
Det er sådan, at hvis der er 3 meter ud til de fuldt optrukne linier, så må man parkere alt det man vil…
De 3 meter gælder selvfølgelig fra den parkerede bil og ud til vejmidten.
Så på en god bred vej, selv med fuldt optrukne linier, så må man gerne parkere sin bil, vel og mærke så længe der er 3 meter fra bilens venstre side og ud til vejmidten…
Det bliver også sjovt hvis nogen på denne skagavej skal flytte eller have håndværkere,skal de jo gå langt .Da der ikke må overhales ,Men man kan jo bare vente,alt for cykelister,vi skal jo bare have de gamle Svejere tilbage på cyklerne så er der jo ingen problemer ,så kan alt jo flyttes uden bil,
men cykelister husk nu lyset der er ofte mørkt i den her tid.:D
Karsten Drastrup
@ Betina – Fuldt optrukken betyder altid parkering forbudt…
Mvh
Mette G. Andersen
Det er et rigtigt godt tiltag. Det skulle nok bare ha være kommet for mange år siden.
Jeg har altid undret mig over om der ikke skulle laves afstribning på Skagavej efter den sidste gang blev asfalteret.
De dårlige vaner folk har tillagt sig går der nok noget tid inden de får lagt fra sig.
I mine øjne skal der en ekstre politiindsats til på vejen også for at det for en efekt. Men det sker nok ikke.
De parkerede biler ved Mosegården skal nok give problemer. Da de jo ikke må parkere på cykelstien. Og hvis de parkere uden for cykelstien så kan der ikke passere en bil. Så måske der også skulle noget skiltning op omkring parkering.
Jeg syntes også det er en rigtig god ide med en cykelsti til cyklisterne. Men jeg forstår ikke rigtig ideen med dobbelt optrukket streger. Hvad skal det gøre godt for? Når der nu er cykelsti, må der vel ikke parkeres på den. Det betyder så, at enten er der parkering forbudt, eller der skal parkeres udenfor cykelstien. I det tilfælde, at man kan parkerer udenfor, så bliver det svært, at komme forbi med en anden bil, da man ikke må kører over dobbelt optrukket streger. Eller hvordan er reglerne?
Det er nu udemærket med cykelsti på skagavej.. men 2 ting. 1) kræver det også at fejemaskinen kommer på banen. Der ligger så meget skidt at cyklerne pifter. 2) Afstribningen er høje i forhold til vejen og glatte så der skal nok ske nogle uheld, hvis man kommer til at kører på afstribningen.