Do you speak Skagen?

Arkivfoto.

Do you speak Skagen?

22. december 2013 - kl. 10:48 - af

Som led i projektet ‚ÄĚOplevelsesbaseret Kystturisme‚ÄĚ, har Videncenter for Kysturisme f√•et lavet en Mystery Shopper analyse p√• baggrund af 9 internationale bes√łgsrunder i Skagen. Nu foreligger den endelige rapport, der giver et helt unikt indblik i internationale g√¶sters f√łrste m√łde med Skagen.

I Danmark er Skagen velkendt som en attraktiv ferieby og mange danskere har allerede g√¶stet byen. Men hvordan st√•r det til med de internationale g√¶ster udover Skandinavien? Er det nemt at finde turistinformationer om byen p√• engelsk, hvilke attraktioner v√¶lger de ud som must see, og hvordan tages de h√•nd om i butikkerne, p√• restauranterne, p√• hotellerne, p√• turistkontoret og i byen generelt? Det var nogle af de aspekter, som man gerne ville have afd√¶kket i forbindelse med de 9 Mystery Shopper bes√łg fra maj til september 2013. Alle deltagere er blevet bedt om at udfylde sp√łrgeskemaer, hvor der sp√łrges ind til deres informationss√łgning, deres forventninger, hvilke attraktioner de havde udvalgt p√• forh√•nd samt deres oplevelse og indtryk af attraktioner, restauranter, butikker, af turistkontoret samt af byen generelt.

For at f√• et s√• oprigtigt resultat som muligt var der ingen, som vidste hvorn√•r bes√łgene skulle finde sted i Skagen eller hvem g√¶sterne var.

Anbefalinger

Baggrunden for Mystery Shopper analysen var at få et kvalitativt indblik i hvordan internationale gæster opfatter Skagen som turistdestination. Det er Videncenter for Kystturisme, der står bag analysen i samarbejde med VisitNordjylland, Turisthus Nord og Frederikshavn Kommune. På baggrund af analysen er der nu offentliggjort en samlet rapport med 5 klare anbefalinger:

 

1. Turisten skal f√łle sig v√¶rdsat ‚Äď vis en √¶gte og engageret interesse i turisterne.

2. Engageret personlig betjening ‚Äď f√¶llesn√¶vneren for den positive serviceoplevelse er den gode, oprigtige og personligt engagerede betjening.

3. Hj√¶lp turisten med at finde vej ‚Äď her er skiltningen til at vise internationale g√¶ster rundt i Skagen utilstr√¶kkelig. Det g√¶lder b√•de vejvisning og information om sev√¶rdigheder m.m.

4. Minim√©r sprogbarriererne ‚Äď Her n√¶vner n√¶sten alle manglen p√• engelske menukort og engelske informationer ved attraktionerne.

5. Giv turisterne kulturel indsigt ‚Äď fort√¶l om danske skikke, vaner og v√¶rem√•der. Hvad er s√¶rskilt for Skagen og Skagboerne for eksempel?

6. Brug den lokale industrielle styrke ‚Äď her er der rig mulighed for at skabe en turistoplevelse, som giver indsigt i Skagens liv og kultur. Det kunne v√¶re at bes√łge en rigtig fiskerb√•d, en fiskefabrik eller en fiskeauktion.

Skagen som international kystferieby

Overordnet set er tilbagemeldingerne fra alle bes√łgene meget positive; Skagen opfattes som en g√¶stfri destination med smukke huse, venlige mennesker og malerisk natur.

Parallelt med projektet ‚ÄĚOplevelsesbaseret Kystturisme‚ÄĚ arbejder Turisthus Nord, VisitNordjylland og Frederikshavn Kommune ogs√• p√• et andet projekt, der skal profilere Skagen som international kystferieby. Her vil man nu arbejde videre med de gode anbefalinger, som er kommet frem i Mystery Shopping analysen i samarbejde med det lokale erhverv i Skagen.

Turistdirekt√łr Lene Kappelborg, Turisthus Nord siger: ‚ÄĚSkagen er en st√¶rk turistdestination p√• det danske og skandinaviske marked, s√• vi tror p√•, at vi fremefter kan tiltr√¶kke endnu flere internationale g√¶ster.

Med det for √łje er vi naturligvis glade for den positive feedback vi har f√•et med denne analyse, hvor der er nogle helt konkrete ting, som vi kan tage fat p√•. Med havneudvidelsen i 2015 forventer vi blandt andet flere krydstogtg√¶ster, s√• her skal vi v√¶re gearet til at modtage alle dem, der ankommer hertil.‚ÄĚ Lene Kappelborg runder af: ‚ÄĚI Skagen g√łr vi vores yderste √•ret rundt for at give vores g√¶ster en unik ferieoplevelse, s√• de har lyst til at komme igen og anbefaler os til andre.‚ÄĚ

Læs hele rapporten her:

http://www.ckt.dk/app/webroot/uploads/Analyser/CKTMysterShoppingSkagen.pdf

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Do you speak Skagen?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger