Do you speak Skagen?

Arkivfoto.

Do you speak Skagen?

22. december 2013 - kl. 10:48 - af

Som led i projektet ‚ÄĚOplevelsesbaseret Kystturisme‚ÄĚ, har Videncenter for Kysturisme f√•et lavet en Mystery Shopper analyse p√• baggrund af 9 internationale bes√łgsrunder i Skagen. Nu foreligger den endelige rapport, der giver et helt unikt indblik i internationale g√¶sters f√łrste m√łde med Skagen.

I Danmark er Skagen velkendt som en attraktiv ferieby og mange danskere har allerede g√¶stet byen. Men hvordan st√•r det til med de internationale g√¶ster udover Skandinavien? Er det nemt at finde turistinformationer om byen p√• engelsk, hvilke attraktioner v√¶lger de ud som must see, og hvordan tages de h√•nd om i butikkerne, p√• restauranterne, p√• hotellerne, p√• turistkontoret og i byen generelt? Det var nogle af de aspekter, som man gerne ville have afd√¶kket i forbindelse med de 9 Mystery Shopper bes√łg fra maj til september 2013. Alle deltagere er blevet bedt om at udfylde sp√łrgeskemaer, hvor der sp√łrges ind til deres informationss√łgning, deres forventninger, hvilke attraktioner de havde udvalgt p√• forh√•nd samt deres oplevelse og indtryk af attraktioner, restauranter, butikker, af turistkontoret samt af byen generelt.

For at f√• et s√• oprigtigt resultat som muligt var der ingen, som vidste hvorn√•r bes√łgene skulle finde sted i Skagen eller hvem g√¶sterne var.

Anbefalinger

Baggrunden for Mystery Shopper analysen var at få et kvalitativt indblik i hvordan internationale gæster opfatter Skagen som turistdestination. Det er Videncenter for Kystturisme, der står bag analysen i samarbejde med VisitNordjylland, Turisthus Nord og Frederikshavn Kommune. På baggrund af analysen er der nu offentliggjort en samlet rapport med 5 klare anbefalinger:

 

1. Turisten skal f√łle sig v√¶rdsat ‚Äď vis en √¶gte og engageret interesse i turisterne.

2. Engageret personlig betjening ‚Äď f√¶llesn√¶vneren for den positive serviceoplevelse er den gode, oprigtige og personligt engagerede betjening.

3. Hj√¶lp turisten med at finde vej ‚Äď her er skiltningen til at vise internationale g√¶ster rundt i Skagen utilstr√¶kkelig. Det g√¶lder b√•de vejvisning og information om sev√¶rdigheder m.m.

4. Minim√©r sprogbarriererne ‚Äď Her n√¶vner n√¶sten alle manglen p√• engelske menukort og engelske informationer ved attraktionerne.

5. Giv turisterne kulturel indsigt ‚Äď fort√¶l om danske skikke, vaner og v√¶rem√•der. Hvad er s√¶rskilt for Skagen og Skagboerne for eksempel?

6. Brug den lokale industrielle styrke ‚Äď her er der rig mulighed for at skabe en turistoplevelse, som giver indsigt i Skagens liv og kultur. Det kunne v√¶re at bes√łge en rigtig fiskerb√•d, en fiskefabrik eller en fiskeauktion.

Skagen som international kystferieby

Overordnet set er tilbagemeldingerne fra alle bes√łgene meget positive; Skagen opfattes som en g√¶stfri destination med smukke huse, venlige mennesker og malerisk natur.

Parallelt med projektet ‚ÄĚOplevelsesbaseret Kystturisme‚ÄĚ arbejder Turisthus Nord, VisitNordjylland og Frederikshavn Kommune ogs√• p√• et andet projekt, der skal profilere Skagen som international kystferieby. Her vil man nu arbejde videre med de gode anbefalinger, som er kommet frem i Mystery Shopping analysen i samarbejde med det lokale erhverv i Skagen.

Turistdirekt√łr Lene Kappelborg, Turisthus Nord siger: ‚ÄĚSkagen er en st√¶rk turistdestination p√• det danske og skandinaviske marked, s√• vi tror p√•, at vi fremefter kan tiltr√¶kke endnu flere internationale g√¶ster.

Med det for √łje er vi naturligvis glade for den positive feedback vi har f√•et med denne analyse, hvor der er nogle helt konkrete ting, som vi kan tage fat p√•. Med havneudvidelsen i 2015 forventer vi blandt andet flere krydstogtg√¶ster, s√• her skal vi v√¶re gearet til at modtage alle dem, der ankommer hertil.‚ÄĚ Lene Kappelborg runder af: ‚ÄĚI Skagen g√łr vi vores yderste √•ret rundt for at give vores g√¶ster en unik ferieoplevelse, s√• de har lyst til at komme igen og anbefaler os til andre.‚ÄĚ

Læs hele rapporten her:

http://www.ckt.dk/app/webroot/uploads/Analyser/CKTMysterShoppingSkagen.pdf

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Do you speak Skagen?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER