
Nordjyllands Politi styrker sit omdømme
28. oktober 2014 - kl. 8:02 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Nordjyderne har tillid til deres politi. Det viser årets omdømmeanalyse af dansk politi, hvor Nordjyllands Politi endda indtager en førerposition blandt politikredsene.
For tredje år i træk stiger Nordjyllands Politis omdømme blandt de adspurgte nordjyder. I år ligger omdømmet oppe på 81,8 mod sidste års 81,1 og 79,0 i 2012.
Politiledelsen i Nordjyllands Politi mener, at det høje omdømme blandt nordjyderne klart viser, at nordjyderne har tillid til deres politi.
”Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med. Det er vigtigt for demokratiet og trygheden, at borgerne tror på, at vi udfører vores pligter på en professionel og ansvarlig måde,” siger Elsemette Cassøe.
Flere faktorer sikrer omdømmet
Forklaringen på det høje omdømme er et samspil af flere faktorer. Politidirektør Elsemette Cassøe fremhæver, at politiets omdømme formes af det konkrete møde mellem politiets medarbejdere og borgeren.
”Vi skal møde borgerne med respekt og høflighed, når de træder ind i forhallen på politigården, eller når de bliver stoppet på vejen og får en bøde. På den ene side skal vi yde service, og på den anden side står vi også nogle gange i situationer, hvor vi skal anvende magt. Det er i dét spændingsfelt, at vi skal navigere på en forsvarlig måde,” siger Elsemette Cassøe.
Politidirektøren peger endvidere på følgende faktorer: arbejdet med at styrke servicekulturen, arbejdet med at udvikle politiarbejdet, så det harmonerer med tidens kriminalitetsudfordringer og arbejdet med at styrke relationerne til centrale samarbejdspartnere, fx kommuner og politikere, og ikke mindst medierne.
”Især vores optræden i pressen betyder meget for vores omdømme, da mange mennesker får deres opfattelse af vores arbejde gennem medierne,” tilføjer Elsemette Cassøe.
Medarbejdernes fortjeneste
Politidirektøren tilføjer, at det afgørende ikke er, om omdømme-scoren flytter sig nogle få decimaler fra år til år.
”Det væsentlige er, at vi i politikredsen holder vores omdømme på et stabilt højt niveau, set over en årrække. Det er dét, vi fokuserer på. Og det er medarbejdernes fortjeneste, at vi ligger på et flot højt niveau,” fastslår Elsemette Cassøe.
Om undersøgelsen
Reputation Institute gennemfører hvert år en undersøgelse af 40 offentlige organisationers omdømme, blandt et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning. Grundlaget for politiets score er bedømmelse fra cirka 3500 danskere, heriblandt cirka 300 bosiddende i Nordjyllands Politikreds.
Omdømmeanalysen måler på en række felter – fx service, etik, kompetence, ledelse – graden af borgernes tillid til politiet. Undersøgelsen består af 2 hovedelementer: En såkaldt pulse-score, der måler borgernes emotionelle opfattelse af politiet, målt på ord som tillid, anseelse, agtelse og god fornemmelse. Og seks dimensioner, såkaldte image-drivere, der forklarer den rationelle forståelse eller vurdering af politiet.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Nordjyllands Politi styrker sit omdømme' til en bekendt