Turismen udvikles via udvikling af 3 destinationer

Turismen udvikles via udvikling af 3 destinationer

15. december 2015 - kl. 6:31 - af

På Turisthus Nords udviklingsforum blev destinationerne Skagen, Frederikshavn og Sæby debatteret, og man fandt frem til, at de har vidt forskellige produkter som henvender sig til forskellige målgrupper og markeder.

Dette indg√•r nu som en v√¶sentlig faktor i den nye ‚ÄĚTurismestrategi 2020‚ÄĚ, som Byr√•det f√•r pr√¶senteret p√• m√łde den 16. december.

Helt s√¶regent for Skagen er det at v√¶re toppen af det europ√¶iske fastland. Skagen har et finkulturelt milj√ł og en unik historie. Skagen er et unikt miks af geografi og kultur, som med Skagens Museum bringer destinationen ind i en international topklasse, som t√•ler sammenligning med de helt store destinationer som Saint Tropez og Sylt.

Restauranterne er et stort aktiv med de lokale r√•varer og friskfangede fisk, som kommer ind dagligt, og handles tidligt om morgenen p√• fiskeauktionen. Det er Danmarks st√łrste fiskerihavn, og det er unikt, at man som turist kan overv√¶re en √¶gte fiskeriauktion.

Det hyggelige, autentiske, men ogs√• eksklusive milj√ł, som findes i Vesterby, √ėsterby og H√łjen er ogs√• en historie for sig. Dertil kommer den unikke geografiske beliggenhed, hvor man som kun √©t af 5 steder i verden kan st√• med et ben i hvert hav. Flere analyser roser Skagen for den gode service, og Skagen skal fortsat arbejde for at holde sig i toppen af feltet i sammenligning med de √łvrige danske kystferiedestinationer.

Og s√• er der ikke mindst historien om – og oplevelsen af – lyset. Omkring Skagen ligger en perler√¶kke af mindre destinationer som f.eks. Aalb√¶k og Strandby. Deres autentiske by- og havnemilj√łer kan tilbyde intime og hyggelige oplevelser til b√•de b√łrn og voksne.

Skagens rolle er todelt. For udover at v√¶re en DESTINATION, s√• er det ogs√• en ATTRAKTION. Med ansl√•et 1,2 mio. turister p√• Grenen √•rligt og deraf mange bes√łg i Skagen, ses mange endagsturister i omr√•det. Man ser ogs√•, at pakkerejser med ture til Skagen fra Frederikshavn og S√¶by s√¶lger godt. Der er endvidere mulighed for at opdyrke og videreudvikle et ‚ÄĚpilgrims-element‚ÄĚ, og som f√łlge af Skagens beliggenhed mellem Skagerrak og Kattegat oplever man allerede i dag en r√¶kke interesserede bes√łgende fra Sydeuropa.

S√¶rlige pejlem√¶rker er Skagens Museum, Den Tilsandede Kirke, Grenen, R√•bjerg Mile, Gastronomi, solnedgang i Gl. Skagen, lystb√•dehavnen og pakhusene, Anchers Hus, Skagen Festival, Br√łndums Hotel. Typiske m√•lgrupper er voksne par uden b√łrn, b√łrnefamilier, ‚ÄĚHigh End‚ÄĚ-turister, erhvervsturister, krydstogtsg√¶ster, den kreative klasse, lystsejlere, cykelturister, kulturturister og campister. De kommer fra alle nationaliteter, dog prim√¶rt n√¶rmarkeder.

S√¶by betragtes som en skjult perle med et hyggeligt og mildt milj√ł mellem hav og skov. S√¶by har en sp√¶ndende historie med S√¶by Kirke som centrum for byens tidlige udvikling. Da industrien flyttede til Frederikshavn, har S√¶by form√•et at bevare en bykerne, som forekommer uber√łrt. Centrum er kendetegnet ved hyggelige butikker, sm√• sn√łrklede gader, og lystb√•dehavnen er et naturligt omdrejningspunkt, hvor alle finder vej til i l√łbet af deres bes√łg.

Stemningen i S√¶by er et af de helt store tr√¶kplastre. Her er hyggeligt, charmerende, fred, ro, idyl, kunstnerisk milj√ł, mildt klima og b√łrnevenlige strande. Udelukkende selvst√¶ndige specialbutikker, hvor personalet er servicemindet ud over det s√¶dvanlige.

I S√¶by kan is√¶r √¶ldre turister eller par uden b√łrn nyde at slappe af og f√łle sig hensat til gamle dage. Hotel Viking byder p√• et sp√¶ndende wellness-koncept og kan med fordel tiltr√¶kke et yngre segment i klassen weekend-turister. Campingpladserne i S√¶by er unikke med deres beliggenhed ned til vandet, og feriehusomr√•derne i Voers√• og Lyngs√• er s√¶rdeles velegnede til mellemklasseg√¶ster og modne par p√• 50+, som har en sund √łkonomi.

Væksten i dette område forudsætter en aktiv indsats i udviklingen af overnatningskapaciteten og kvaliteten heraf.

S√¶rlige pejlem√¶rker er et hyggeligt bymilj√ł, S√¶bygaard Slot, havnen, strandpromenaden, Klostergyden Fisk, S√¶by Kirke og historien om byens udspring, fiskerestauranter, shopping, S√¶byg√•rd Skov & MTB samt S√¶by Vandm√łlle. Typiske m√•lgrupper er voksne par uden b√łrn, familier i feriehus, wellness-g√¶ster, lystsejlere og campister, tyskere, nordm√¶nd og regionale dagsturister fra eksempelvis Aalborg.

Endelig er s√¶rkendet for Frederikshavn at v√¶re porten til det europ√¶iske kontinent. Frederikshavn har et autentisk r√•t havnemilj√ł og omgivet af en fantastisk natur (hav, skov, bakket landskab op mod havet Pikkerbakken og Bangsbo Fort) og interessant historie (f.eks. krigshistorie / Atlantic Wall). Tordenskioldsdage er med til at hylde og skabe en levende fort√¶lling om historien om Tordenskiold for b√•de b√łrn og voksne. Frederikshavn er ogs√• en r√• v√¶rfts- og havneby, og det skal gennemsyre udtrykket i markedsf√łringen. (Det bakkes allerede godt op af TV-serien Norskov.)

De mange hoteller giver gode muligheder for at skabe m√łder og overnatninger √•ret rundt, og derfor skal samspillet mellem det regionale spillested Det Musiske Hus og Arena Nord v√¶re med til at skabe en kulturel forankring i byen, som skaber ‚ÄĚReason to go‚ÄĚ for potentielle turister. De gode oplevelser skal i h√łj grad skabes og drives af kr√¶fterne i Arena Nord, der som prim√¶r akt√łr rummer et stort potentiale for at udvikle bes√łgsturismen i Frederikshavn. Derfor fokuseres der p√• en aktiv indsat om at tiltr√¶kke √•rsm√łder, konference, kongresser og sportsbegivenheder i samarbejde med nationale akt√łrer som eksempelvis Sport Event Danmark.

S√¶rlige pejlem√¶rker er Arena Nord, Palmestranden, Bangsbo Fort / Museum, shopping (Den lille storby), The Reef, Pikkerbakken, Tordenskioldsdage, Cup No. 1, R√łdsp√¶ttecup, Det Musiske Hus, og typiske m√•lgrupper er svenskere, nordm√¶nd, endagsturister, erhvervsturister, b√łrnefamilier, voksne par og koncertg√¶ster.

 

Tekst af Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Turismen udvikles via udvikling af 3 destinationer' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER