Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul

Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul

24. januar 2016 - kl. 8:31 - af

Underst√łttende undervisning skal anvendes til forl√łb og l√¶ringsaktiviteter med direkte sammenh√¶ng til undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner eller aktiviteter, som styrker elevernes l√¶ringsparathed, sociale kompetencer, motivation og trivsel. Den underst√łttende undervisning kan bruges til at arbejde med det sociale i klassen for at styrke elevernes trivsel, sociale kompetencer, relationer og motivation. Den kan ogs√• bruges til at underst√łtte den faglige undervisning, ved f.eks. at inddrage bev√¶gelse og arbejde bredt med elevernes evner og interesser. P√• den vis kobles teori til praksis, som bl.a. ogs√• g√łres ved at tage emner op der interesserer eleverne og p√• den vis give dem mulighed for faglig fordybelse, medbestemmelse og indflydelse. Endvidere kan den underst√łttende undervisning bruges til at inddrage personer fra lokalsamfundet, med en s√¶rlig viden om emner, som vi arbejder med.

Eleverne fra 7L, p√• √Ölb√¶k skoleafdeling, kender efterh√•nden Pawel Roman Kolodziej p√• 94 √•r rigtig godt. De kalder ham Poul og de hilser ofte p√• ham. Hej Poul, hej Poul, lyder det ofte fra eleverne, n√•r han to gange dagligt, cykler eller g√•r igennem skoleg√•rden, for at komme hen p√• sportspladsen, for at tage hans daglige l√łbeture. De kender ham s√• godt fordi, han flere gange har v√¶ret oppe p√• skolen og fort√¶lle dem om forskellige ting bl.a. om hans f√łrste skoledag og om hvad det betyder at have gode kammerater. Han har fortalt om gode b√łger og om hvor meget fantastisk, man kan blive klog p√• og f√• viden om, n√•r man kan l√¶se. Endvidere har han ogs√•, sammen med andre √¶ldre fra n√¶rmilj√łet, v√¶ret oppe p√• skolen og fortalt om 2. verdenskrig.

Poul er inviteret, igen, i underst√łttende undervisning i 7L, fordi eleverne g√•r til konfirmationsforberedelse og snart skal konfirmeres. Han skal fort√¶lle om hans konfirmation og hvordan det foregik dengang i 1936.

Inden Poul kunne komme til undervisning i bl.a. Kristendom skulle han malke 6 k√łer og derefter cykle 13 kilometer til skole. I klassen var der meget rent og alle elever havde hjemmesko p√•, s√• de ikke svinede til. De startede hver time med fadervor og sluttede ogs√• timen med fadervor. Den sidste b√łn, sagde de noget hurtigere, fordi de gerne ville have fri og ud og lege, derfor sagde l√¶rerinden ‚ÄĚikke jappe‚ÄĚ, ‚ÄĚikke jappe‚ÄĚ, det sagde hun hver eneste dag og lige meget hjalp det.

Konfirmationen er et fælles kristent ritual, men mens den i folkekirken mest handler om at få bekræftet sin tro, handler det i den Katolske Kirke om at modtage helligåndens kraft. Pouls forældre var katolikker, derfor kunne han fortælle om, hvordan det var at blive konfirmeret som katolik.

Han fortalte: Hvor protestanterne har konfirmationen, har katolikkerne to overgangsritualer. Den f√łrste hellige kommunion i 8-10 √•rs alderen og firmelsen i 14-15 √•rs alderen.

Firmelsen af den 14-√•rige er et sakramente, hvilket vil sige, at gennemf√łrelsen af det er et skridt p√• vejen mod Gud. Den f√łrste hellige kommunion (af den 8-√•rige) er ikke i sig selv et sakramente, men det er kommunionen (nadveren) til geng√¶ld.

Inden Poul, i 1939, kunne blive konfirmeret, var det vigtigt, at han blev renset. Derfor skulle han, samme morgen inden konfirmationen, g√• til skrifte og bekende hans synder. Det foregik p√• den m√•de, at han skulle sidde i en skriftestol med et gitter imellem ham og pr√¶sten. Poul havde ikke det store at bekende, han var jo kun en dreng p√• 14 √•r, n√¶sten 15 √•r. Men pr√¶sten spurgte ham ud, om han havde v√¶ret en god dreng og til sidst sagde pr√¶sten ‚ÄĚdine synder er forladte‚ÄĚ og derefter sagde han et bel√łb, som Poul skulle betale til kirkeb√łssen, som stod lige ved siden af alterstolen. Poul kom pengene i b√łssen og pr√¶sten holdt √łje med, at det gik rigtigt til. S√• nu havde Poul betalt sig ud af hans sm√• synder.

B√łrnene i skoleg√•rden lavede ofte grin med det, og de sang en sang der l√łd ‚ÄĚN√•r skillingen i kassen klinger, sj√¶len ud af sk√¶rsilden springer‚ÄĚ.

Efter skrifte kom nonnerne og hentede ham og de andre b√łrn, og de hjalp dem med at komme i statst√łjet. Poul fik en ny hvid skjorte p√•, som havde en lang hvid sl√łjfe med lange b√•nd i den ene lomme. Den stod godt til hans m√łrke fine jakkes√¶t og hatten dertil. I den anden lomme havde han et hvidt lommet√łrkl√¶de, samt en pibe og noget tobak, nu var han jo snart voksen og m√•tte ryge.

De rige b√łrn fik ogs√• et lommeur, i lommen, men det fik Poul ikke, for det havde hans for√¶ldre ikke r√•d til. Poul fik nogle √•r senere et lommeur, men det gik i stykker da han blev sparket af en hest, men det er en helt anden historie.

Efter omkl√¶dningen blev alle b√łrnene bedt om at g√• i r√¶kke. Pr√¶sten gik forrest, med et stort flag, derefter kom b√łrnene og til sidst kom nonnerne. Alle gik de 100 meter, hen til kirken, hvorefter pr√¶sten vendte sig om og jagede, men en arms bev√¶gelse, de 8 nonner v√¶k. De b√łjede hovederne, og forsvandt lydl√łst, de m√•tte ikke komme ind og overv√¶re b√łrnene blive konfirmeret.

I kirken til selve akten var hans far og manden som stod fadder. Pouls s√łskende og hans mor var ikke med i kirke, de var der hjemme. Hans mor skulle lave mad. Konfirmationsmiddagen bestod af h√łnsek√łdssuppe, og fl√¶skesteg. Der var fordele ved, at hans far var fodermester p√• en stor g√•rd – de havde altid k√łd nok.

I konfirmationsgave fik Poul 10 kr. og han var lykkelig og stolt. Til festen var manden der stod fadder og hans kone, Pouls to sm√• s√łskende og hans mor og far. Bl√• mandag var der ikke noget der hed, det var ikke opfundet dengang, fort√¶ller Poul og griner.

Efter konfirmationen bestemte Poul sig for, at han aldrig ville sætte hans ben der, i den katolske kirke, mere. Han synes det var noget mærkeligt noget, at man kunne betale sig ud at sine synder.

En dejlig underst√łttende undervisning, hvor eleverne opf√łrte sig eksemplarisk, med respekt overfor Poul. De lyttede opm√¶rksomt og stillede sp√łrgsm√•l.

Elevernes udsagn og refleksioner var bagefter bl.a.

  • Der er virkelig forskel p√• hans konfirmation og vores, m√•ske er vores konfirmation ogs√• skruet for h√łjt op?
  • Underligt at Pouls mor ikke var med i kirken?
  • T√¶nk kun at f√• 10 kroner i konfirmationsgave, hvor meget penge ville det svarer til i dag?
  • Interessant at h√łre om, og specielt sp√¶ndende fordi han fort√¶ller det personligt og det ikke var fra en dokumentar film
  • Smart at g√• til skrifte, s√• ens d√•rlige samvittighed bliver ren og s√• har man det nok ogs√• godt bagefter.

Poul bidrog, i underst√łttende undervisning, med andre relevante kompetencer, hvilket gjorde, at eleverne fik en varieret skoledag, om viden om et virkelighedsn√¶rt emne, der var relevant for dem.

Tak til Poul fra 7L Ålbæk skoleafdeling.

Denne artikel er skrevet af Laila Mose.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger