Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul

Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul

24. januar 2016 - kl. 8:31 - af

Underst√łttende undervisning skal anvendes til forl√łb og l√¶ringsaktiviteter med direkte sammenh√¶ng til undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner eller aktiviteter, som styrker elevernes l√¶ringsparathed, sociale kompetencer, motivation og trivsel. Den underst√łttende undervisning kan bruges til at arbejde med det sociale i klassen for at styrke elevernes trivsel, sociale kompetencer, relationer og motivation. Den kan ogs√• bruges til at underst√łtte den faglige undervisning, ved f.eks. at inddrage bev√¶gelse og arbejde bredt med elevernes evner og interesser. P√• den vis kobles teori til praksis, som bl.a. ogs√• g√łres ved at tage emner op der interesserer eleverne og p√• den vis give dem mulighed for faglig fordybelse, medbestemmelse og indflydelse. Endvidere kan den underst√łttende undervisning bruges til at inddrage personer fra lokalsamfundet, med en s√¶rlig viden om emner, som vi arbejder med.

Eleverne fra 7L, p√• √Ölb√¶k skoleafdeling, kender efterh√•nden Pawel Roman Kolodziej p√• 94 √•r rigtig godt. De kalder ham Poul og de hilser ofte p√• ham. Hej Poul, hej Poul, lyder det ofte fra eleverne, n√•r han to gange dagligt, cykler eller g√•r igennem skoleg√•rden, for at komme hen p√• sportspladsen, for at tage hans daglige l√łbeture. De kender ham s√• godt fordi, han flere gange har v√¶ret oppe p√• skolen og fort√¶lle dem om forskellige ting bl.a. om hans f√łrste skoledag og om hvad det betyder at have gode kammerater. Han har fortalt om gode b√łger og om hvor meget fantastisk, man kan blive klog p√• og f√• viden om, n√•r man kan l√¶se. Endvidere har han ogs√•, sammen med andre √¶ldre fra n√¶rmilj√łet, v√¶ret oppe p√• skolen og fortalt om 2. verdenskrig.

Poul er inviteret, igen, i underst√łttende undervisning i 7L, fordi eleverne g√•r til konfirmationsforberedelse og snart skal konfirmeres. Han skal fort√¶lle om hans konfirmation og hvordan det foregik dengang i 1936.

Inden Poul kunne komme til undervisning i bl.a. Kristendom skulle han malke 6 k√łer og derefter cykle 13 kilometer til skole. I klassen var der meget rent og alle elever havde hjemmesko p√•, s√• de ikke svinede til. De startede hver time med fadervor og sluttede ogs√• timen med fadervor. Den sidste b√łn, sagde de noget hurtigere, fordi de gerne ville have fri og ud og lege, derfor sagde l√¶rerinden ‚ÄĚikke jappe‚ÄĚ, ‚ÄĚikke jappe‚ÄĚ, det sagde hun hver eneste dag og lige meget hjalp det.

Konfirmationen er et fælles kristent ritual, men mens den i folkekirken mest handler om at få bekræftet sin tro, handler det i den Katolske Kirke om at modtage helligåndens kraft. Pouls forældre var katolikker, derfor kunne han fortælle om, hvordan det var at blive konfirmeret som katolik.

Han fortalte: Hvor protestanterne har konfirmationen, har katolikkerne to overgangsritualer. Den f√łrste hellige kommunion i 8-10 √•rs alderen og firmelsen i 14-15 √•rs alderen.

Firmelsen af den 14-√•rige er et sakramente, hvilket vil sige, at gennemf√łrelsen af det er et skridt p√• vejen mod Gud. Den f√łrste hellige kommunion (af den 8-√•rige) er ikke i sig selv et sakramente, men det er kommunionen (nadveren) til geng√¶ld.

Inden Poul, i 1939, kunne blive konfirmeret, var det vigtigt, at han blev renset. Derfor skulle han, samme morgen inden konfirmationen, g√• til skrifte og bekende hans synder. Det foregik p√• den m√•de, at han skulle sidde i en skriftestol med et gitter imellem ham og pr√¶sten. Poul havde ikke det store at bekende, han var jo kun en dreng p√• 14 √•r, n√¶sten 15 √•r. Men pr√¶sten spurgte ham ud, om han havde v√¶ret en god dreng og til sidst sagde pr√¶sten ‚ÄĚdine synder er forladte‚ÄĚ og derefter sagde han et bel√łb, som Poul skulle betale til kirkeb√łssen, som stod lige ved siden af alterstolen. Poul kom pengene i b√łssen og pr√¶sten holdt √łje med, at det gik rigtigt til. S√• nu havde Poul betalt sig ud af hans sm√• synder.

B√łrnene i skoleg√•rden lavede ofte grin med det, og de sang en sang der l√łd ‚ÄĚN√•r skillingen i kassen klinger, sj√¶len ud af sk√¶rsilden springer‚ÄĚ.

Efter skrifte kom nonnerne og hentede ham og de andre b√łrn, og de hjalp dem med at komme i statst√łjet. Poul fik en ny hvid skjorte p√•, som havde en lang hvid sl√łjfe med lange b√•nd i den ene lomme. Den stod godt til hans m√łrke fine jakkes√¶t og hatten dertil. I den anden lomme havde han et hvidt lommet√łrkl√¶de, samt en pibe og noget tobak, nu var han jo snart voksen og m√•tte ryge.

De rige b√łrn fik ogs√• et lommeur, i lommen, men det fik Poul ikke, for det havde hans for√¶ldre ikke r√•d til. Poul fik nogle √•r senere et lommeur, men det gik i stykker da han blev sparket af en hest, men det er en helt anden historie.

Efter omkl√¶dningen blev alle b√łrnene bedt om at g√• i r√¶kke. Pr√¶sten gik forrest, med et stort flag, derefter kom b√łrnene og til sidst kom nonnerne. Alle gik de 100 meter, hen til kirken, hvorefter pr√¶sten vendte sig om og jagede, men en arms bev√¶gelse, de 8 nonner v√¶k. De b√łjede hovederne, og forsvandt lydl√łst, de m√•tte ikke komme ind og overv√¶re b√łrnene blive konfirmeret.

I kirken til selve akten var hans far og manden som stod fadder. Pouls s√łskende og hans mor var ikke med i kirke, de var der hjemme. Hans mor skulle lave mad. Konfirmationsmiddagen bestod af h√łnsek√łdssuppe, og fl√¶skesteg. Der var fordele ved, at hans far var fodermester p√• en stor g√•rd – de havde altid k√łd nok.

I konfirmationsgave fik Poul 10 kr. og han var lykkelig og stolt. Til festen var manden der stod fadder og hans kone, Pouls to sm√• s√łskende og hans mor og far. Bl√• mandag var der ikke noget der hed, det var ikke opfundet dengang, fort√¶ller Poul og griner.

Efter konfirmationen bestemte Poul sig for, at han aldrig ville sætte hans ben der, i den katolske kirke, mere. Han synes det var noget mærkeligt noget, at man kunne betale sig ud at sine synder.

En dejlig underst√łttende undervisning, hvor eleverne opf√łrte sig eksemplarisk, med respekt overfor Poul. De lyttede opm√¶rksomt og stillede sp√łrgsm√•l.

Elevernes udsagn og refleksioner var bagefter bl.a.

  • Der er virkelig forskel p√• hans konfirmation og vores, m√•ske er vores konfirmation ogs√• skruet for h√łjt op?
  • Underligt at Pouls mor ikke var med i kirken?
  • T√¶nk kun at f√• 10 kroner i konfirmationsgave, hvor meget penge ville det svarer til i dag?
  • Interessant at h√łre om, og specielt sp√¶ndende fordi han fort√¶ller det personligt og det ikke var fra en dokumentar film
  • Smart at g√• til skrifte, s√• ens d√•rlige samvittighed bliver ren og s√• har man det nok ogs√• godt bagefter.

Poul bidrog, i underst√łttende undervisning, med andre relevante kompetencer, hvilket gjorde, at eleverne fik en varieret skoledag, om viden om et virkelighedsn√¶rt emne, der var relevant for dem.

Tak til Poul fra 7L Ålbæk skoleafdeling.

Denne artikel er skrevet af Laila Mose.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Underst√łttende undervisning i 7L, med Poul' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2022 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER