
Skagen rykker i front i ny turisme-analyse
27. oktober 2017 - kl. 10:42 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Skagen ligger alene i front med topkarakterer i en ny tilfredshedsundersøgelse, som Epinion har gennemført for Dansk Kyst og Natur Turisme blandt knap 9.400 danske og udenlandske turister på i alt 40 danske feriesteder i Danmark. Ved den seneste, tilsvarende undersøgelse i 2015 lå Skagen på 2. pladsen.
”Vi er utrolig stolte over, at Skagen i den aktuelle analyse er rykket op på førstepladsen, og nu er det bedst bedømte feriested,” siger René Zeeberg, direktør i Toppen af Danmark/Turisthus Nord i Frederikshavn, i en kommentar til analysen.
I analysen opnår Skagen som eneste feriested topkarakteren 5,0. Og det sker endda på fire forskellige parametre: tilfredshed med overnatningsstedet, tilfredshed med naturen, tilfredshed med attraktioner og oplevelsestilbud samt tilfredshed med spisestederne.
99 procent af gæsterne i Skagen vil anbefale destinationen
Samtidig ligger Skagen igen helt alene i toppen, når feriegæsterne bliver spurgt, om de vil anbefale det konkrete feriested til venner eller kollegaer. Hele 99 procent af feriegæsterne i Skagen vil nemlig anbefale destinationen til andre. For de øvrige feriesteder i analysen svinger dette antal mellem 48 og 96 procent.
Ny turismestrategi med fokus på ”local-hood”, videndeling og koordinering
”Når vi rykker fra 2. til 1. pladsen, tager jeg det som udtryk for, at den nye turismestrategi, som Skagens turismeerhverv i fællesskab lagde i 2016, trækker i den rigtige retning. Her blev defineret to vigtige fokuspunkter. For det første at fokusere på ”local-hood”, hvor vi målrettet arbejder med at sikre, at feriegæsterne i Skagen skal møde lokalbefolkningen, som jo er en vigtig del af byen, miljøet og dermed turistdestinationen Skagen,” fortæller René Zeeberg.
”Dernæst tog vi konkrete initiativer til at sikre, at der blev skabt maksimal sammenhæng og koordinering mellem den enkelte turismevirksomhed og det samlede turismeerhverv – for på den måde at sikre, at feriegæsterne oplever Skagen som en samlet destination fremfor en række individuelle virksomheder,” konstaterer René Zeeberg.
En helstøbt feriedestination frem for isolerede turismevirksomheder
Blandt de initiativer, som understøtter de to strategiske fokuspunkter, nævner René Zeeberg en løbende videndeling og koordinering mellem byens turismevirksomheder.
”For at give turisten en god oplevelse, er det nødvendigt, at alle, der møder turisten, har et godt kendskab til, hvad der sker på tværs af byen. Derfor mødes byens turismevirksomheder fast hver anden måned for at evaluere og planlægge, ligesom der er løbende videndeling mellem alle de involverede virksomheder. Det sikrer den koordinerede indsats, som er altafgørende for, at byen opleves som en helstøbt feriedestination i stedet for at fungere som individuelle, isolerede virksomheder.”
Serviceuddannelse klæder alle turisme-medarbejdere på
Et andet initiativ, der udspringer af den nye turismestrategi, er en nyetableret serviceuddannelse, hvor både ledere, faste medarbejdere og sæsonansatte klædes på med viden omkring Skagen, byens historie og de forskellige turistattraktioner.
”Den unge jurastuderende fra Aarhus, der serverer på én af byens restauranter i sommerferien, skal naturligvis have en vis basisviden om byen, så han eller hun også kan give den informationssøgende turist en god service,” konstaterer René Zeeberg.
Resultatet af et godt og effektivt samarbejde mellem Skagens turismevirksomheder
René Zeeberg understreger, at æren for både den flotte placering og forbedringen fra 2015 til 2017 tilfalder hele turismeerhvervet i Skagen.
”Jeg synes, at tallene dokumenterer, at det er lykkedes for Skagen at skabe et godt og effektivt samarbejde mellem turismeerhvervets mange virksomheder. Der er stor enighed om målsætninger og handlinger, og netop i den enighed ligger efter min mening den største del af forklaringen på den succes, som turismevirksomhederne i Skagen i fællesskab skaber,” siger René Zeeberg.
Nordjylland scorer generelt højt i analysen. Hirtshals/Tversted og Lønstrup kommer således ind på henholdsvis en 3. og 4. plads blandt de omfattede danske feriesteder.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Skagen rykker i front i ny turisme-analyse' til en bekendt