Skagen rykker i front i ny turisme-analyse

Skagen rykker i front i ny turisme-analyse

27. oktober 2017 - kl. 10:42 - af

Skagen ligger alene i front med topkarakterer i en ny tilfredshedsunders√łgelse, som Epinion har gennemf√łrt for Dansk Kyst og Natur Turisme blandt knap 9.400 danske og udenlandske turister p√• i alt 40 danske feriesteder i Danmark. Ved den seneste, tilsvarende unders√łgelse i 2015 l√• Skagen p√• 2. pladsen.

‚ÄĚVi er utrolig stolte over, at Skagen i den aktuelle analyse er rykket op p√• f√łrstepladsen, og nu er det bedst bed√łmte feriested,‚ÄĚ siger Ren√© Zeeberg, direkt√łr i Toppen af Danmark/Turisthus Nord i Frederikshavn, i en kommentar til analysen.

I analysen opnår Skagen som eneste feriested topkarakteren 5,0. Og det sker endda på fire forskellige parametre: tilfredshed med overnatningsstedet, tilfredshed med naturen, tilfredshed med attraktioner og oplevelsestilbud samt tilfredshed med spisestederne. 

99 procent af gæsterne i Skagen vil anbefale destinationen

Samtidig ligger Skagen igen helt alene i toppen, n√•r ferieg√¶sterne bliver spurgt, om de vil anbefale det konkrete feriested til venner eller kollegaer. Hele 99 procent af ferieg√¶sterne i Skagen vil nemlig anbefale destinationen til andre. For de √łvrige feriesteder i analysen svinger dette antal mellem 48 og 96 procent.

Ny turismestrategi med fokus p√• ‚ÄĚlocal-hood‚ÄĚ, videndeling og koordinering

‚ÄĚN√•r vi rykker fra 2. til 1. pladsen, tager jeg det som udtryk for, at den nye turismestrategi, som Skagens turismeerhverv i f√¶llesskab lagde i 2016, tr√¶kker i den rigtige retning. Her blev defineret to vigtige fokuspunkter. For det f√łrste at fokusere p√• ‚ÄĚlocal-hood‚ÄĚ, hvor vi m√•lrettet arbejder med at sikre, at ferieg√¶sterne i Skagen skal m√łde lokalbefolkningen, som jo er en vigtig del af byen, milj√łet og dermed turistdestinationen Skagen,‚ÄĚ fort√¶ller Ren√© Zeeberg.

‚ÄĚDern√¶st tog vi konkrete initiativer til at sikre, at der blev skabt maksimal sammenh√¶ng og koordinering mellem den enkelte turismevirksomhed og det samlede turismeerhverv ‚Äď for p√• den m√•de at sikre, at ferieg√¶sterne oplever Skagen som en samlet destination fremfor en r√¶kke individuelle virksomheder,‚ÄĚ konstaterer Ren√© Zeeberg.

En helst√łbt feriedestination frem for isolerede turismevirksomheder

Blandt de initiativer, som underst√łtter de to strategiske fokuspunkter, n√¶vner Ren√© Zeeberg en l√łbende videndeling og koordinering mellem byens turismevirksomheder.

‚ÄĚFor at give turisten en god oplevelse, er det n√łdvendigt, at alle, der m√łder turisten, har et godt kendskab til, hvad der sker p√• tv√¶rs af byen. Derfor m√łdes byens turismevirksomheder fast hver anden m√•ned for at evaluere og planl√¶gge, ligesom der er l√łbende videndeling mellem alle de involverede virksomheder. Det sikrer den koordinerede indsats, som er altafg√łrende for, at byen opleves som en helst√łbt feriedestination i stedet for at fungere som individuelle, isolerede virksomheder.‚ÄĚ

Serviceuddannelse klæder alle turisme-medarbejdere på

Et andet initiativ, der udspringer af den nye turismestrategi, er en nyetableret serviceuddannelse, hvor både ledere, faste medarbejdere og sæsonansatte klædes på med viden omkring Skagen, byens historie og de forskellige turistattraktioner.

‚ÄĚDen unge jurastuderende fra Aarhus, der serverer p√• √©n af byens restauranter i sommerferien, skal naturligvis have en vis basisviden om byen, s√• han eller hun ogs√• kan give den informationss√łgende turist en god service,‚ÄĚ konstaterer Ren√© Zeeberg. ¬†

Resultatet af et godt og effektivt samarbejde mellem Skagens turismevirksomheder

René Zeeberg understreger, at æren for både den flotte placering og forbedringen fra 2015 til 2017 tilfalder hele turismeerhvervet i Skagen.

‚ÄĚJeg synes, at tallene dokumenterer, at det er lykkedes for Skagen at skabe et godt og effektivt samarbejde mellem turismeerhvervets mange virksomheder. Der er stor enighed om m√•ls√¶tninger og handlinger, og netop i den enighed ligger efter min mening den st√łrste del af forklaringen p√• den succes, som turismevirksomhederne i Skagen i f√¶llesskab skaber,‚ÄĚ siger Ren√© Zeeberg.

Nordjylland scorer generelt h√łjt i analysen. Hirtshals/Tversted og L√łnstrup kommer s√•ledes ind p√• henholdsvis en 3. og 4. plads blandt de omfattede danske feriesteder.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skagen rykker i front i ny turisme-analyse' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER