Birgit S. Hansen: Storm om udligning
4. februar 2018 - kl. 12:28 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
34 sjællandske kommuner købte helsides annoncer med budskabet ”stop pengestrøm til Jylland” i landsdækkende aviser, hvor de brugte Frederikshavn Kommune på en ikke hensigtsmæssig måde. De gik efter os, fordi vi har udsendt en pressemeddelelse om lavere leveomkostninger i vores kommune. Det handlede om tiltrækning, bosætning og ikke om udligning – langt fra.
Generelt er mit fokus som borgmester i forhold til udligning, at vi ikke gør det til en kamp mellem kommunerne. Det har ingen glæde eller ære af. Og det var ikke hensigten med vores eksempel i pressemeddelelsen.
Men jeg skal da love for, vi blev misbrugt.
Vi skal forholde os til det, som udligning handler om; hvor høj grad af skævhed vi vil tillade mellem den mulighed de rigeste og de fattigste kommuner har, for at stille velfærd til rådighed for deres borgere. Og der mener vi, fordelingen er skæv, og at der bør udlignes mere til kommuner, som har mindre gunstige rammebetingelser.
Konkret i forhold til logikken om, at blande leveomkostninger og kommunal økonomi sammen så er det efter min mening et vildskud. Der er meget kompliceret teknik i udligningssystemet, men logikken bag er ret enkel, de rige skal hjælpe de fattige.
Faktum er, at kommunen med ”de rigeste” borgere, med deres nuværende beskatningsniveau, har et skatteprovenu på 82.665 kr. pr indbygger. Kommunen med ”de fattigste borgere” har et årligt skatteprovenu på 41.697 kr. pr. indbygger – endda med et faktisk beskatningsniveau som er næsten 5%-point højere. Så kan enhver se, at forholdene for at drive en kommune er væsentligt forskellige, og at man på trods af, at vi bor i et ret lille land vil have kæmpestore forskelle på, hvilken service borgerne kan tilbydes.
Samtidig gør borgernes sociale forhold, at presset på kommunens udgifter er væsentligt højere i den fattige end i den rige kommune. Det betyder, at presset på udgifterne er højere og indtægterne til at betale med er lavere i den ”fattigste kommune”. Og det er det, udligning handler om – helt enkelt – at udligne forskelle mellem kommuner; ikke mellem borgere. Der er grænser for, hvor store forskelle, vi kan leve med i den kommunale service i et lille land som Danmark. Der skal være sammenhængskraft.
Udligning handler ikke om, hvordan hver enkelt borger indretter sin privatøkonomi, hvor stor gæld den enkelte borger måtte ønske at have (eller have mulighed for at optage) til bolig og hvilken bil man måtte ønske at have holdende i carporten.
Når det kommer til udligning, så er der én ting der tæller for os; har alle kommuner råd til at give en service på bare nogenlunde samme niveau som andre kommuner, også selvom nogle kommuners borgere har langt mindre indtægter og langt mere brug for kommunen end andre?
I forhold til regeringens – faktisk gode – mantra: Et Danmark i Balance – ja så må det også gælde her.
Nu venter vi spændt på, hvordan denne svære opgave gås til af regering og folketing. Der kommer et udspil til foråret. Det er ikke en nem opgave, men den er nødvendig. Jeg mener, flest mulige parametre skal indgå i det forhold, at kommuner er differentieret udfordret – den går begge veje. Altså bør man se på flest mulige forhold – så det ikke bare bliver hovedstadskommuner mod resten. Det er useriøst.
Og helt ærligt – selvom vi misbruges – ja så lægger vi os ikke ned!
Med venlig hilsen
Birgit S. Hansen
Borgmester
Frederikshavn Kommune
3 kommentarer til “Birgit S. Hansen: Storm om udligning” under annoncerne.
Hold fast, Birgit Hansen.
Vel brølt, løvinde!
Det er et regnestykke med en del ubekendte, hvor der bestemt er kræfter på spil, der ikke ønsker alle elementer i regnestykkerne frem. Reelt har en del uretfærdigheder kunnet skjules i årevis.
Det såkaldte Finansieringsudvalg, der er et udvalg af embedsmænd fra økonomi- og Indenrigsministeriet, spiller en central rolle i anvendelsen af udligningssystemet.
Nordjyske har prisværdigt ad flere omgange forsøgt at få aktindsigt i visse principper for den kommunale udligning, men har modtaget afslag med henvisning til en særlig ændring i Offentlighedslovens § 20 i 2013. Den bestemmer nemlig, at finansieringsudvalgets arbejde med det kommunale tilskuds- og udligningssystem ”i sin helhed” undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens særlige undtagelse for lovgivningssager. Herefter kan en hvilken som helst sag i ministerier, der har nogen økonomisk betydning, mørklægges. Den nye udvidelse i 2013, som måske-måske ikke er vedtaget uden at ministre/politikere har været involverede, er klart i strid med grundlæggende demokratiske principper.
Er det helt underligt, hvis vi her i udkanten gør os tanker om et lukket system i hovedstaden og omegn, der har det helt fint med ugennemsigtigheden og måske lidt paranoidt glæder os, når bl.a. udflytningsplaner sætter en skræk i ”systemet”. På tværs af partierne tyder reaktionen fra omegnsborgmestrene på, at der er noget at komme efter.
Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, det mangler da bare.
Når det så er sagt, så synes jeg jeg at det er mærkværdigt at vi i en tid hvor landet, som helhed,aldrig har været rigere, har så fattige kommuner at serviceniveauet i den grad halter bagefter.
Politikerne på Christiansborg fordeler pengene og det gør de, efter min mening ikke særlig godt.