Et sidste farvel på Skagens Museum

Et sidste farvel på Skagens Museum

15. september 2018 - kl. 11:45 - af

Skagens Museum √•bner i dag udstillingen¬†‚ÄúSo long ‚Äď fra k√¶lder til nye samlinger‚ÄĚ der er et sidste farvel, eller et “so long”¬† til 35 v√¶rker som skal udskilles fra museets samling.¬†

I g√•r var der fernisering for indbudte g√¶ster, og efter formand for museets bestyrelse, Bjarne Kvist, havde budt velkommen, fortalte Museumsdirekt√łr Lisette Vind Ebbesen* om udstillingen. Selve √•bningstalen var lagt i h√¶nderne p√• Niels Haugaard,og han holdt en humoristisk tale om det med ikke at passe ind, ligesom de 35 v√¶rker ikke passer ind p√• Skagens Museum.

Skagens Kunstmuseer er et museum for skagensmalere, nærmere betegnet de danske og udenlandske kunstnere, der i årene 1870-1935 var en del af kunstnerkolonien i Skagen. Det er dem, vi indsamler værker af, forsker i og beskæftiger os med. Det står i vores vedtægter, og det var hele idéen, da man stiftede Skagens Museum i 1908.

Museet har dog ogs√• v√¶rker i samlingen, som ikke er skabt af skagensmalerne. Det er v√¶rker, som er lavet af forskellige kunstnere i tiden efter skagensmalerne, og som ikke direkte relaterer sig til dem.¬†V√¶rkerne har stort set aldrig v√¶ret udstillede, s√• de har levet et stille liv i vores m√łrke magasiner. “Vi har nu besluttet at udskille disse v√¶rker fra samlingen og overdrage dem til andre statsanerkendte museer, som har samlinger, hvor v√¶rkerne h√łrer bedre hjemme end hos os, og hvor de vil blive passet godt p√•, forsket i og udstillet for offentligheden, fort√¶ller Lisette Vind Ebbesen.

Med udstillingen √łnsker Museet at belyse begrundelsen for at udskille v√¶rkerne fra vores samling og at vise dem i Skagen, inden de drager afsted til deres nye hjem.

*Lisette Vind Ebbesens tale:

Da jeg for 12 √•r siden startede p√• Skagens Museum og tr√•dte ind i den dav√¶rende administrationsbygning ‚Äď den smukke r√łde Plesnerbygning p√• Sct. Laurentii Vej ‚Äď lagde jeg straks m√¶rke til, at der var nogle rigtig fine malerier h√¶ngt op i administrationslokalerne:

  • I entr√©en var et forholdsvist stort maleri som i gr√•lige toner skildrede en opstilling af forskelligt vraggods. Et v√¶rk lavet af den lokale kunstner Poul Winther og som havde f√•et titlen ‚ÄôChet Baker‚Äô, efter den amerikanske jazztrompetist.
  • Bag ved kontoreleven hang et maleri af billedkunstneren, dadaisten og digteren Sven Dalsgaard med titlen ‚ÄôM√•ger p√• Skagen strand‚Äô.
  • Og p√• direkt√łrens kontor hang et fantastisk Poul Anker Bech maleri med titlen ‚ÄôV√¶ltet bord i R√•bjerg Mile‚Äô.

Efter kort tid fandt jeg ud af, at v√¶rkerne var en del af museets samling og jeg fandt ogs√• hurtigt ud af, at der gennem √•rene havde v√¶ret mange og lange snakke om, hvorvidt disse v√¶rker h√łrte hjemme i museets samling eller ej.

Den udstilling vi √•bner i dag hedder ‚ÄĚSo long ‚Äď fra k√¶lder til nye samlinger‚ÄĚ og den tager afs√¶t i mange √•rs arbejde med at fokusere museets samling, s√• den mere pr√¶cist modsvarer vores vedt√¶gtsbestemte fokusomr√•de, nemlig skagensmalerne.

Hvis nogen skulle være det mindste i tvivl, så er skagensmalerne den gruppe af kunstnere, som i årene fra ca. 1870 til 1935 var en del af kunstnerkolonien i Skagen. Det er værker af disse kunstnere vi er specialiserede i. Det er værker af disse kunstnere vi fortsat erhverver, registrerer, bevarer, forsker i og formidler. Det er den forpligtelse vi har i forhold til vores vedtægter og i forhold til at være et statsanerkendt kunstmuseum. Vi er et hovedmuseum for skagensmalerne, vi har omkring 9000 af deres værker i samlingen og det er skagensmalerne vi gerne vil bruge alt vores krudt på.

I samlingen har vi dog, som jeg indledte med at sige, v√¶rker, som ikke er lavet af skagensmalerne og som derfor falder uden for vores speciale. Det er v√¶rker, som er lavet af forskellige kunstnere i tiden efter skagensmalerne, eksempelvis Sven Dalsgaard, Poul Winther og Poul Anker Bech. V√¶rker som andre museer er specialister i og v√¶rker som i √łvrigt har tilbragt langt st√łrstedelen af deres tilv√¶relse p√• et m√łrkt og afl√•st magasin eller som udsmykning i et kontorlandskab.

De v√¶rker fortjener bedre og derfor har vi nu besluttet ‚Äď i √łvrigt p√• st√¶rk anbefaling fra Slots- og Kulturstyrelsen ‚Äď at udskille dem fra museets samling. Og nu bliver det lidt teknisk:
Som statsanerkendt kunstmuseum er vi underlagt den danske museumslov og if√łlge den kan man ikke bare s√•dan lige skille sig af med et v√¶rker som er indlemmet i samlingen. Man m√• ikke hverken s√¶lge eller for√¶re v√¶rkerne v√¶k, med mindre at der er andre statsanerkendte museer, som kunne t√¶nke sig at overtage v√¶rkerne og indlemme dem i deres samling.

Heldigvis har det vist sig, at der er andre statsanerkendte museer, som gerne vil indlemme disse v√¶rker i deres samlinger ‚Äď og det vidner jo ogs√•, om v√¶rkernes kvalitet og vigtighed.

Vi har fundet gode, nye hjem til alle de 35 værker, som vi udskiller i denne omgang. Og jeg vil gerne sige tak og tillykke til de syv museer, der optager et eller flere værker i deres samlinger. Det drejer sig om:

Vendsyssel Kunstmuseum i Hj√łrring
Kystmuseet i Skagen
Kunsten i Aalborg
Randers Kunstmuseum
Museum Jorn i Silkeborg
ARoS i Aarhus
Sor√ł Kunstmuseum¬†

Inden værkerne drager afsted til deres nye hjem og samlinger, vil vi gerne vise dem frem her i Skagen. Det er blevet til en superfin udstilling, hvor de modtagende museer har bidraget til udstillingens formidling med deres ekspertise om netop de kunstnere og de motiver, det drejer sig om, og hvor vi også har valgt at belyse alle disse tekniske ting omkring museernes ansvarsområder og retningslinjerne omkring udskillelse fra samlingerne.

Som jeg indledte med at sige, er debatten omkring dette slet ikke ny. For 50 √•r siden diskuterede man ogs√• hvorvidt kunstnere i tiden efter skagensmalerne h√łrte hjemme i museets samling eller ej. I vores arkiv har vi bla. et brev fra kunstneren og skagboen Poul Winther, som i januar 1969 skrev s√•ledes til den dav√¶rende museumsdirekt√łr Eigil Br√ľnniche og museets bestyrelse:

Til Direkt√łr Eigil Br√ľnniche og Skagens Museums bestyrelse,
‚ÄĚJeg har f√•et at vide, at De har udtalt, at De ikke vil have nyere maleres malerier oph√¶ngt p√• museet. Og jeg har ved selvsyn i dag set at ingen af de nyere maleres billeder er oph√¶ngt, og derfor heller ikke nogle af de to malerier Skagens Museum har af mig (‚Ķ) Jeg anmoder Dem derfor h√łfligst om, at f√• lov til at k√łbe mit maleri tilbage.‚ÄĚ
Poul Winther √łnskede alts√• ikke, ganske forst√•eligt, at hans v√¶rker skulle opholde sig p√• museets magasin.

Det lykkedes dog ikke Poul Winther, at k√łbe sine v√¶rker tilbage, s√• de kunne blive bragt frem i lyset, og desv√¶rre kommer han heller ikke til at opleve at v√¶rkerne nu kommer ind i en samling, hvor de netop kommer frem i lyset, for Poul Winther afgik ved d√łden for bare to m√•neder siden. Han var en dygtig kunstner og en fin repr√¶sentant for nordjysk billedkunst, og det gl√¶der mig at hans v√¶rker nu bringes fra vores k√¶lder til Vendsyssel Kunstmuseums samling.

Så altså:

  • Poul Winthers forholdsvist store maleri som i gr√•lige toner skildrer en opstilling af forskelligt vraggods og med en titel opkaldt efter den amerikanske jazztrompetist, ‚ÄôChet Baker‚Äô, kommer nu til Vendsyssel Kunstmuseum, som i forvejen har en stor samling af Poul Winthers kunst, bla. et v√¶rk som hedder ‚ÄôChet Baker II‚Äô, og som er en pendant i en m√łrkere udgave.
  • Sven Dalsgaards ‚ÄôM√•ger p√• Skagen strand‚Äô, kommer nu til Randers Kunstmuseum, som med mere end 1100 Sven Dalsgaard v√¶rker er kunstnerens absolutte hovedmuseum.
  • Og Poul Anker Bechs ‚ÄôV√¶ltet bord i R√•bjerg Mile‚Äô, kommer ogs√• til Vendsyssel Kunstmuseum, hvor det helt naturligvis h√łrer hjemme, hvor det vil blive forsket videre i, taget sig af og vigtigst af alt vist frem for alle som m√•tte v√¶re interesserede i at se det.

Inden jeg om lidt giver ordet til Niels Hausgaard, vil jeg gerne sige tusind tak til alle dem som har været involverede i arbejdet med at opbygge udstillingen. Det har igen været en stor og spændende opgave, og det er faktisk noget som alle medarbejderne i huset er involverede i på forskellige måder og tidspunkter, så tusind tak til jer alle sammen.

Det er vores inspekt√łr, Sara Line Batson Matzen, som har v√¶ret den ansvarlige leder af projektet og tusind tak til dig og hele udstillingsteamet, som har lavet en smuk og sp√¶ndende udstilling, b√•de fagligt, teknisk og grafisk.

Jeg h√•ber I vil nyde udstillingen og I beh√łver ikke sige ‚Äôfarvel‚Äô til v√¶rkerne ‚Äď I skal hellere sige ‚Äôgoddag‚Äô eller ‚Äôp√• gensyn‚Äô!

Ligesom Bjarne Kvist gl√¶der jeg mig nu til at h√łre Niels Hausgaards √•bningstale, s√• Niels: tak fordi du ville komme til denne √•bning og v√¶rsgo, ordet er dit.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Et sidste farvel på Skagens Museum' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER