Illustrationsfoto.
Tilkaldevikarer skader undervisningen
19. maj 2019 - kl. 8:39 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Ifølge en ny rapport går brugen af vikarer i folkeskolen ud over elevernes læring og trivsel. Halvdelen af skolelederne tror, at det kun i ringe grad er muligt at nedbringe vikarbrugen.
Mere end hver niende undervisningstime i folkeskolen klares i dag af en vikar. Halvdelen af landets skoleledere tror kun, at det i lav eller meget lav grad er muligt at nedbringe det timetal. Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE. Samtidig viser undersøgelsen, at skolelederne selv mener, at den høje andel af vikartimer er et problem.
– To ud af tre skoleledere i vores undersøgelse mener, at det uplanlagte fravær, som leder til vikartimerne hindrer skolens mulighed for at levere god undervisning i nogen, høj eller meget høj grad, fortæller Maria Falk Mikkelsen, der er en af forskerne bag VIVEs nye undersøgelse.
Ifølge den nuværende folkeskoleaftale fra i år skal vikarforbruget i folkeskolen nedbringes, og vikarerne skal være så kvalificerede som muligt. Derfor bestilte Undervisningsministeriet undersøgelsen fra VIVE. Undersøgelsen skulle finde årsagerne til brugen af vikarer og være med til at udbrede gode eksempler på, hvordan kommuner og skoler arbejder med at nedbringe brugen af vikarer og højne kvaliteten i de vikartimer, som ikke kan undgås.
– 85 procent af skolelederne svarer, at det i nogen høj eller meget høj grad er afgørende for elevernes læring og trivsel, at skolens andel af vikartimer nedsættes. Skolelederne giver således selv udtryk for, at lærerfravær/vikartimer udgør en udfordring for undervisningens kvalitet, siger Maria Falk Mikkelsen.
I Frederikshavn Kommune er der i øjeblikket stort fokus på at højne kvaliteten af de uundgåelige vikartimer. Her har Kommunens fælleselevråd nemlig budt ind med ni forskellige løsninger, der skal resultere i, at eleverne kan få mere ud af vikartimerne.
Den frederikshavnske løsning
Mindre udskiftning blandt vikarer, kurser i klasserumsledelse og en følordning med en uddannet lærer – sådan lyder tre af de ni forslag, som Frederikshavn Kommunes Fælleselevråd har givet til skoledistriktslederne af kommunens skoledistrikter. Eleverne vil gerne have bedre undervisning.
– Vi har snakket ret meget om vikarer i fælleselevrådet – vi har mange vikartimer, men vi får sjældent noget ud af undervisningen. Det virker som spild af penge, og derfor har vi lavet de her forslag, som forhåbentlig kan hjælpe, fortæller Frederik Rømer, fælleselevrådsrepræsentant fra Strandby Skole.
Derudover rummede listen af forslag også grundigt udførte vikarsedler, som lærerne skal stå for – så vikarerne ved, ved der skal ske i timen – en grundig drøftelse blandt lærerne af, hvad vikarerne skal undervise i og en fast materialebank til eleverne, hvis der ikke på forhånd er lagt en plan for vikarerne.
Forslagene skal sætte fokus på de udfordringer, som særligt de ældre folkeskoleelever oplever med vikarundervisning.
– Et af de problemer, vi oplever, er, at når man selv går i 9., og ens vikar lige er gået ud af gymnasiet, kan det være rigtigt svært for dem at lede klassen og undervise os. Aldersforskellen er simpelthen for lille. Så havde det været bedre at bruge de penge på arrangementer eller nye møbler til skolen, siger Talal Al Ahmer, som er fælleselevrådsrepræsentant fra Nordstjerneskolen.
Eleverne kigger indad
Samtidig kigger Fælleselevrådet også indad i deres forslagsrække – tre af forslagene er nemlig rettet mod eleverne selv og den opførsel, som lægges for dagen, når en vikar overtager undervisningen.
– Vi skal sætte fokus på den måde, vi behandler vikarerne på. For vi har også rigtigt dygtige, energiske vikarer – men efter et par timer med elever, der konstant udfordrer deres autoritet, bliver de ret bitre. Det er dumt, at vi ødelægger det for os selv på den måde, fortæller Frederik Rømer.
Derfor lægger Fælleselevrådet op til, at klasserne skal drøfte indbyrdes, hvordan man bedst behandler vikarerne, så der er gensidig respekt. Samtidig skal der være kampagner på skolerne om god opførsel og en filmkonkurrence klasserne imellem, der sætter fokus på respekt og den bedste vikartime.
Hos distriktslederne i Frederikshavn Kommune er man glade for de ni initiativer, som Fælleselevrådet står bag.
– Det er simpelthen fantastisk, at de unge mennesker tager et så positivt initiativ på den her måde. Vi bruger rigtigt mange penge hvert år på vikartimer, så hvis vi kan forbedre elevernes oplevelse af dem, vil vi hellere end gerne det, siger Gert Grysbæk Nygaard, der er distriktsleder for skoledistrikt Nord i Frederikshavn Kommune.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Tilkaldevikarer skader undervisningen' til en bekendt