Kommunen forbereder en ny ledelsesstruktur

Kommunen forbereder en ny ledelsesstruktur

20. maj 2019 - kl. 9:48 - af

Med en kommende ny ledelsesstruktur i administrationen for Frederikshavn Kommune øges antallet af direktører fra 4 til 5, og der kommer desuden ny kommunaldirektør og ny økonomidirektør.

Økonomiudvalget har pü dets seneste møde besluttet at tiltrÌde en indstilling om en ny struktur for direktørerne i den fremtidige kommunale ledelse.

Af beslutningsreferatet fremgår det, at indstillingen ”tiltrædes principielt med effektuering pr. 1. januar 2021”.

Økonomiudvalget understreger, at direktionens plan for overgangen og generationsskiftet giver mulighed for, at man i forbindelse med ansÌttelse af ny økonomidirektør evaluerer direktionens størrelse og opgavefordeling.

Samtidig blev det besluttet, at Økonomiudvalget finder, at 10. klassecentret bør placeres i Center for Skole.

Økonomiudvalget godkendte tilbage i september 2018 kommissoriet for arbejdet med den overordnede ledelsesstruktur.

Siden da har direktionen arbejdet med opgaven, og de forskellige dele af arbejdet blev forleden forelagt til orientering og beslutning for Økonomiudvalget. Arbejdet fortsÌtter i de kommende müneder og følger tidsplanen. Det forventes afsluttet i løbet af sommeren med behandling i Økonomiudvalget i september 2019.

StĂŚrke tvĂŚrgĂĽende samarbejder
Direktionen har analyseret den nuvÌrende ledelsesstruktur og undersøgt, hvordan den fungerer under de nuvÌrende vilkür.

Direktionen konkluderer, at den kommunale organisation har bevÌget sig langt i den retning, der var hensigten med organiseringen. Der er stÌrke, tvÌrgüende samarbejder, og der er et helhedsorienteret blik pü de kommunale udfordringer og opgaveløsningen.

Direktionen konstaterer ogsĂĽ, at ingen organiseringsform eller ledelsesstruktur kan sikre fuldstĂŚndig indfrielse af hensigten. Det vil altid vĂŚre en bevĂŚgelse og en vedvarende opgave at strĂŚbe efter at indfri hensigterne.

Direktionen har dernÌst taget hul pü udviklingen af den fremtidige ledelsesstruktur. Man har arbejdet med direktions- og centerstrukturen og med principperne for ledelsesstrukturen. Det foreslüs, at direktionen udvides fra nu 4 til 5 direktører, og at den nye, femte direktør ansÌttes pr. 1.1.2020.

Udgiften til udvidelsen af direktionen afholdes inden for den eksisterende ramme for budget 2020.

Opgaven bestemmer strukturen
Hensigten med den nye struktur er bl.a., at er, at enhver leder skal have øje for, at kommunen understøtter fÌllesskabet i lokalsamfundet, at opgaven bestemmer strukturen, samt at borgere og kommunalpolitikere oplever imødekommenhed i samarbejdet med den kommunale organisation.

Principperne for den fremtidige ledelsesstruktur bygger videre pĂĽ tankerne bag den hidtidige administrative organisation, som blev udviklet og dannet omkring 2010.

SĂŚrlig opmĂŚrksomhed pĂĽ to felter
Den fremtidige ledelsesstruktur skal understøtte, at den kommunale organisation fortsat kan arbejde med sÌrlig opmÌrksomhed pü to felter.

Det ene felt er en faglig specialisering og optimering af driften af de kommunale kerneopgaver. Det skal kombineres med det andet opmærksomhedsfelt – at se sig selv som en del af lokalsamfundet og at tilrettelægge sin indsats, så den bidrager til lokalsamfundets vækst og udvikling.

Af bilagene fremgür det, at de nye Ìndringer ogsü vil medføre, at den nuvÌrende kommunaldirektør Mikael Jentsch og den nuvÌrende økonomidirektør John Kristensen stopper, og nye skal ansÌttes i disse stillinger i løbet af 2012-22.

Direktionen nu og fremover
Direktionen bestĂĽr i dag af

  • kommunaldirektør Mikael Jentsch, hvis kontrakt udløber 31.8.2021, hvorefter Mikael Jentsch fratrĂŚder
  • økonomidirektør John Kristensen, hvis fratrĂŚdelsestidspunkt endnu ikke kendes.
  • social-, sundheds- og kulturdirektør Rikke Albrektsen
  • børne-, ungdoms- og arbejdsmarkedsdirektør Carsten Sand Nielsen

En ny femte direktør skal stü i spidsen for Plan- og Miljøudvalget, Teknisk udvalg og Kultur- og Fritidsudvalget samt Centre for Park og Vej, Teknik og Miljø, Kultur og Borgerservice, Afdelingen vedr. fritid samt Ejendomscenteret.

Den nye kommunaldirektør skal varetage Økonomiudvalget inden for udvikling og erhverv. Den nye økonomidirektør skal tage sig af Økonomiudvalget med Center for Økonomi og Personale.

Rikke Albrektsen får ansvar for Socialudvalget og Sundhedsudvalget samt Centre for Social og Sundhed, Handicap og Psykiatri, Ældre og Pleje samt Ledelsessekretariatet.

Carsten Sand Nielsen vil fü til optage at varetage opgaver inden for Børne- og Ungdomsudvalget, Arbejdsmarkedsudvalget samt Centre for Familie, Dagtilbud, Skoler, Arbejdsmarked samt Center for IT, Digitalisering og VelfÌrdsteknologi.

Link hvor der kan lÌses udførligt pü siderne 23-25 samt 196-205 om den ny ledelsesstruktur i den kommunale administration:
https://frederikshavn.dk/umbraco/Surface/LocalEsdhPdfSurface/GetAgendaPdf?commId=%C3%98konomiudvalget%202018-2021&date=15-05-2019%2015.30%20-%2019.30&fileName=Referat%20samlet%20-%20%C3%85ben.pdf

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kommunen forbereder en ny ledelsesstruktur' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Š 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogsü tredjeparts statistik-software som anvender cookies, sü vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at lÌse avisen uden at der lagres cookies pü din computer, sü ved at fortsÌtte accepterer du automatisk.

ACCEPTER