Vi havde gerne været prisstigningerne foruden!
5. september 2019 - kl. 11:47 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Redaktionen har modtaget nedenstående fra Frederikshavn Forsyning:
Renovationspriser.
I det forslag til priser, som Forsyningen har sendt til godkendelse i Frederikshavn Kommune, er der, som flere har bemærket, udsigt til en stigende pris for håndtering af affald.
Forsyningen havde forventet, at priserne kunne holdes på uændret niveau frem til 2022, svarende til den maksimale restløbetid på den kontrakt, vi havde med entreprenøren.
Desværre har entreprenøren ikke vist vilje til at opfylde kontrakten – hvorefter Forsyningen har afdækket alternativerne i nyt udbud eller hjemtagelse af opgaven.
Priserne svarer til det omkostningsniveau, Forsyningen forventede ville blive resultatet, hvis Forsyningen valgte at gennemføre et nyt udbud.
Efter et turbulent år præget af uregelmæssigheder og arbejdsnedlæggelser vurderede Forsyningen, at forsyningssikkerheden bedst kunne opretholdes, hvis vi hjemtog opgaven.
Prisen som foreslået i 2020 viser en stigning i forhold til 2019. Opmærksomheden henledes dog på, at prisen i 2019 blev nedsat i forhold til 2018, dette med baggrund i de indsamlingspriser Forsyningen havde kontrakt på.
Omkostningen for den samlede affaldshåndtering (der dækker renovationsindsamling, papirindsamling, brug af genbrugspladser mv.) har for et ”standardhus” udviklet sig således:
2018: 2.437,50 kr.
2019: 2.231,25 kr.
2020 (forslag) 2.562,50 kr.
Forsyningen havde gerne været disse ændringer foruden, men da forsyningssikkerheden blev truet, var hurtig handling nødvendig.
De angivne priser i pressemeddelelsen er inkl. moms.
2 kommentarer til “Vi havde gerne været prisstigningerne foruden!” under annoncerne.
Ærlig talt, så virker det, som om Forsyningen nu er ved at lære betydningen af at kommunikere på en måde, der ikke taler ned til borgerne. Én ting mangler man dog endnu at lære: Sørg altid for, at der er en personlig afsender på meddelelserne. Ellers føles det som at tale med en maskine. Altså navn på den ansvarlige, som står bag svaret, tak.
Med venlig hilsen
Svend Erik Floor
Se også artiklen fra 30. august om takster (fra dagsordenen på Plan- og Miljøudvalgets møde)