Dinitrol: Farlig rust umulig at opdage ved bilsyn

Selvom rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld, skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen. Foto: PR.

Dinitrol: Farlig rust umulig at opdage ved bilsyn

20. oktober 2019 - kl. 6:22 - af

…. fire ud af ti skipper rustbeskyttelse.

Rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld. Alligevel skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen, og synshallerne har ingen mulighed for at gå bilerne grundigt efter for rust.

Verdens første officielle EuroNCAP-crashtest af brugte og rustne biler har vist, at risikoen for alvorlige personskader og død stiger med 20 procent, hvis der er rust i dele af bilens skelet, og på biler i dag er det blevet sværere at kontrollere. Ifølge en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget på vegne af Dinitrol, fravælger 39 procent af de danske bilejere alligevel at rustbeskytte bilen. Og selvom det kan have fatale konsekvenser, bliver biler ikke kigget grundigt efter for rust under overfladen i forbindelse med syn. Det fortæller Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.

– De danske synshaller vurderer, om bilen kan forvente at køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt imellem periodesynene – altså to år mere – og der fokuseres primært på sikkerheden i forbindelse med bremser, styretøj og signalapparater som blinklys. De har ikke udstyr til at kunne tjekke for rust i hulrum, som for eksempel deformationszoner i bilernes front, i vanger og paneler og kan derfor kun se og vurdere metaloverfladerne. Og hvis en bil for eksempel har ti år på bagen, og den aldrig er blevet rustbeskyttet, så vil der være rust, og det er almindeligt kendt, at rust svækker styrken i metallet i forhold til bilens oprindelige styrkeegenskaber, siger Jan Ole Helbo.

I løbet af de seneste år er det samtidig blevet sværere at komme ind til bilernes vitale, bærende dele.
– Ved nyere biler – fra cirka 2010 og fremefter – er hele vognbunden som regel lukket fuldstændigt ind i store plastikflader. De er der for at skabe en mere plan vognbund af hensyn til vindmodstanden, men de tager lang tid at afmontere og gør det langt vanskeligere at komme ind til bærende dele og kontrollere, om alt er i orden, fortæller
Crash test-dukkens død
Selvom alle fire testbiler, der blev anvendt til EuroNCAP-crashtesten, forinden havde gennemgået et obligatorisk syn, var risikoen for alvorlige personskader eller død øget med 20 procent på den bil med de værste rustskader. Her viste testen også, at crashdukken ramte den såkaldte B-stolpe, der er placeret umiddelbart bag fordøren, med fatale konsekvenser som følge af rustskaderne.

– Ved kollisionen rev sædet sig løs, og derfor røg dummyen ved tilbageslaget – efter den havde ramt airbaggen – skråt tilbage og slog hovedet mod B-stolpen med stor risiko for dødeligt udfald i stedet for at ramme tilbage i nakkestøtten, forklarer Mogens Vestergaard Hansen.

Mænds biler ruster også
Trods den fare, som bilrust kan udgøre, springer mange bilejere rustbeskyttelsen over, og YouGov-undersøgelsen viser samtidig, at der er stor forskel på, hvilke befolkningsgrupper der prioriterer beskyttelsen samt hvorfor. 66 procent af de +65-årige rustbeskytter deres bil, mens det blot er tilfældet for 42 procent af de 18-34-årige.
Undersøgelsen viser også, at den primære årsag til, at de unge ikke rustbeskytter bilen, er, at det er for dyrt, hvorimod de ældre først og fremmest lader være, fordi de ikke mener, det er nødvendigt. Derudover mener 18 procent af kvinderne ikke, at rustbeskyttelsen er nødvendig, mens denne holdning hersker blandt hele 30 procent af mændene.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Dinitrol: Farlig rust umulig at opdage ved bilsyn' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2019 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER