GPS eller ej til borgere med demens i eget hjem?

Illustrationsfoto.

GPS eller ej til borgere med demens i eget hjem?

8. november 2019 - kl. 8:18 - af

Socialudvalget har tidligere besluttet, at der blev igangsat et arbejde med at udarbejde en kvalitetsstandard for bevilling af GPS til borgere med demens. Socialudvalget godkendte i maj 2019 kvalitetsstandard for bevilling af GPS til borgere med demens på plejecentre.

På det kommende møde i udvalget den 13. november skal politikerne se på, om GPS også skal omfatte borgere med demens i eget hjem.

Der foreligger ikke noget lovgivningsmæssigt krav om, at kommunen skal tilbyde udlevering af GPS. Det er i stedet op til det kommunale serviceniveau at bestemme, hvorvidt noget sådant ønskes lokalt. Socialudvalget besluttede i maj 2019, at der skulle kunne visiteres GPS til borgere med demens på kommunens plejecentre.

To modeller

Den nedsatte arbejdsgruppe anbefaler nu 2 forskellige modeller for bevilling af GPS til borgere med demens i eget hjem.

Det ene forslag går på, at der ikke bevilges GPS til borgere med demens i eget hjem. Borgere og pårørende vil have mulighed for at søge råd og vejledning hos Frederikshavn Kommunes Team Demens i forhold til objektive opmærksomhedspunkter ved eventuelt privat indkøb af udstyr.

Ved forslag 2 bevilges GPS til borgere med demens i eget hjem, og serviceniveau for bevilling af GPS fastsættes således, at borgere med demens har mulighed for at få bevilget GPS, såfremt en demenskoordinator har vurderet, at borgeren kunne have gavn heraf. På nuværende tidspunkt er der 24 borgere med demens, som har GPS i eget hjem.

Pårørende pålægges dagligt tjek

Bevillingen af GPS forudsætter, at borgeren har pårørende, som kan varetage den nødvendige, daglige vedligeholdelse og tjek af GPS. I ekstraordinære tilfælde, hvor borgeren ikke har pårørende til at varetage denne opgave, vil det være muligt, at hjemmehjælpen kan bistå hermed. I disse tilfælde vil det dog være nødvendigt at få visiteret tid hertil. Det anslås, at omkostningen ved denne visiteringsydelse årligt vil beløbe sig til ca. 5.700 kr. pr. borger. Dertil kommer udgift til abonnement på GPS á ca. 290 kr. pr. måned, som Frederikshavn Kommune skal afholde. Udgiften kan ikke afholdes inden for de eksisterende rammer, uden der sker en omprioritering.

Pårørende vil på samme vis have ansvaret for afhentning af borger, såfremt denne skulle gå fra hjemmet. Skulle det i ekstraordinære tilfælde blive nødvendigt at involvere hjemmeplejen i opgaven, vil det blive pålagt pårørende at afholde udgiften til hjemtransport af borgeren i taxa, da hjemmeplejen ikke må medtage passagerer i hjemmeplejens biler. Hjemmeplejen vil dog sikre, at borger ikke opholder sig alene, indtil denne samles op af en taxa.

Praktisk udfordring i tid

Der følger desuden en praktisk udfordring i, at tiden, som hjemmeplejen ved en ekstraordinær sporing og afhentning af borger, vil skulle bruge, tages fra den øvrige varetagelse af opgaver. Der vil være tale om akutte tilfælde. Vælges forslag 2 skal der således omprioriteres midler til, at Center for Sundhed og Pleje kan løfte opgaven.

Bevilling af GPS til borgere med demens kan have en betryggende effekt for borgere og pårørende. Ud fra en samlet vurdering anbefaler administrationen dog det første forslag. Borgere, som allerede er blevet visiteret til en GPS, vil fastholde denne, samtidig med at den hidtidige praksis vil blive udfaset.

Social-, sundheds- og kulturdirektøren indstiller forud for mødet, at Socialudvalget træffer beslutning om, hvilket af de to forslag, der fremover skal anvendes.

 

Tekst: Per Rye

OPDATERET:

Kommentar til artikel om GPS til demente:

Avisen har på grundlag af offentliggørelse på Frederikshavn Kommunes hjemmeside af Socialudvalgets kommende dagsorden med åbne punkter skrevet en artikel om GPS eller ej til demente borgere.

Avisen er efterfølgende blevet kontaktet af Frederikshavn Kommune, da det viser sig, at indholdet af dette punkt på dagsordenen ikke var åbent for offentligheden endnu.

Kommunen har således anmodet om en ”berigtigelse” i artiklen, da det påpeges, at der i første omgang er tale om ”et internt arbejdspapir og ikke den færdige sagsfremstilling.”

Kommunen anfører endvidere, at ”derfor er det heller ikke den rigtige dato på, hvornår den skal behandles i udvalget. Det bliver den formentligt først i december eller januar.”

Fra kommunal side peges på, at ”den endelige fremstilling kan ende med at se meget anderledes ud.”

Socialudvalgets dagsorden er nu ændret på kommunens hjemmeside, og punktet om GPS er helt udgået.

Tekst Per Rye.

Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'GPS eller ej til borgere med demens i eget hjem?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2019 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER