Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret

Stephanie Ann Nielsen, administrativ assistent ved Bibliotek & Borgerservice. Privatfoto.

Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret

1. april 2020 - kl. 8:39 - af

I disse tider, hvor meget skal klares fra hjemmet, er der flere, som giver sig i kast med de mange digitale selvbetjeningsløsninger på frederikshavn.dk og borger.dk. Der er meget, du selv kan klare, og du behøver derfor ikke vente på, at Borgerservice åbner igen. Du kan fx skifte læge, melde flytning og sende brev med digital post. Det er heldigvis for det meste nemt og lige til, men vi kender det alle; når det pludselig driller og ikke vil som vi vil. Der er dog ingen grund til at teste tålmodigheden mere end højst nødvendigt. Ring til Den Digitale Hotline, hvor du bliver vejledt og guidet videre af en flink borgerservicemedarbejder.

Hjælp fra hjemmekontoret

Selvom Borgerservice midlertidigt er lukket pga. coronavirus, sidder de medarbejdere, der bemander Den Digitale Hotline, stadig klar over hele landet til at modtage dit opkald. Stephanie Ann Nielsen, administrativ assistent ved Bibliotek & Borgerservice, Frederikshavn Kommune, er én af dem, der fra hjemmekontoret hjælper borgere i hele Danmark, når de digitale løsninger driller. Hun kan vejlede dig i bl.a. Digital Post, spørgsmål om pas og kørekort, flytning, bestilling af sundhedskort, digital pladsanvisning og meget mere.

“Vi har travlt de her dage. Normalt får vi henvendelser om alt fra lægeskift til anmeldelse af rotter, men i disse uger er det især flytning, fornyelse af kørekort og NemID, der fylder. Og så selvfølgelig Covid-19”, siger Stephanie Ann Nielsen.

NemID nøglekort

Mange henvender sig om fornyelse af NemID nøglekort. På grund af corona-krisen, er det lige nu ikke så lige til at hente et nyt NemID nøglekort i Borgerservice. Derfor anbefaler Stephanie den allerede populære NemID nøgle-app.

Den er nem at bruge, og der er en god vejledning på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Du skal bruge dit fysiske nøglekort til at aktivere app-en, så hent den, inden du løber tør for nøgler. Så undgår du også fysisk kontakt med Borgerservice”, siger Stephanie Ann Nielsen.

Læs mere og se vejledningen på https://digst.dk/it-loesninger/nemid/.

Med god vejledning kommer man langt

Lige nu hjælper medarbejderne ved Den Digitale Hotline særligt med selvbetjeningsløsninger, og med hjælp til hvem man skal kontakte i egen kommune, hvis man har et akut behov for hjælp.

“Vi hjælper ofte borgere fra mange forskellige kommuner med, hvem de skal kontakte i deres egen kommune for at komme videre. Det kan dog være lidt en udfordring at henvise folk her under coronakrisen, fordi alle kommuner kører med nødberedskab. Men vi gør alt, vi kan, og borgerne, der ringer, er ofte meget forstående”, fortæller Stephanie Ann Nielsen.

Stephanie Ann Nielsen gør dog opmærksom på, at de ikke kan hjælpe med konkret sagsbehandling eller svare på spørgsmål til enkeltsager, men hun påpeger, at: ”Med god vejledning kommer man langt”.

Ring til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00

Mandag til torsdag: kl. 8.00-20.00, fredag: kl. 8.00-16.00 og søndag: kl. 16.00-20.00.

Stephanie anbefaler, at du sidder ved skærmen med dit NemID, når du ringer, og at du med fordel kan ringe sidst på dagen, hvor der som regel er mere stille på linjen. Den Digitale Hotline har åben til kl. 20.00 flere dage om ugen.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER