Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret

Stephanie Ann Nielsen, administrativ assistent ved Bibliotek & Borgerservice. Privatfoto.

Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret

1. april 2020 - kl. 8:39 - af

I disse tider, hvor meget skal klares fra hjemmet, er der flere, som giver sig i kast med de mange digitale selvbetjeningsl√łsninger p√• frederikshavn.dk og borger.dk. Der er meget, du selv kan klare, og du beh√łver derfor ikke vente p√•, at Borgerservice √•bner igen. Du kan fx skifte l√¶ge, melde flytning og sende brev med digital post. Det er heldigvis for det meste nemt og lige til, men vi kender det alle; n√•r det pludselig driller og ikke vil som vi vil. Der er dog ingen grund til at teste t√•lmodigheden mere end h√łjst n√łdvendigt. Ring til Den Digitale Hotline, hvor du bliver vejledt og guidet videre af en flink borgerservicemedarbejder.

Hjælp fra hjemmekontoret

Selvom Borgerservice midlertidigt er lukket pga. coronavirus, sidder de medarbejdere, der bemander Den Digitale Hotline, stadig klar over hele landet til at modtage dit opkald. Stephanie Ann Nielsen, administrativ assistent ved Bibliotek & Borgerservice, Frederikshavn Kommune, er √©n af dem, der fra hjemmekontoret hj√¶lper borgere i hele Danmark, n√•r de digitale l√łsninger driller. Hun kan vejlede dig i bl.a. Digital Post, sp√łrgsm√•l om pas og k√łrekort, flytning, bestilling af sundhedskort, digital pladsanvisning og meget mere.

“Vi har travlt de her dage. Normalt f√•r vi henvendelser om alt fra l√¶geskift til anmeldelse af rotter, men i disse uger er det is√¶r flytning, fornyelse af k√łrekort og NemID, der fylder. Og s√• selvf√łlgelig Covid-19‚ÄĚ, siger Stephanie Ann Nielsen.

NemID n√łglekort

Mange henvender sig om fornyelse af NemID n√łglekort. P√• grund af corona-krisen, er det lige nu ikke s√• lige til at hente et nyt NemID n√łglekort i Borgerservice. Derfor anbefaler Stephanie den allerede popul√¶re NemID n√łgle-app.

‚ÄĚDen er nem at bruge, og der er en god vejledning p√• Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. Du skal bruge dit fysiske n√łglekort til at aktivere app-en, s√• hent den, inden du l√łber t√łr for n√łgler. S√• undg√•r du ogs√• fysisk kontakt med Borgerservice‚ÄĚ, siger Stephanie Ann Nielsen.

Læs mere og se vejledningen på https://digst.dk/it-loesninger/nemid/.

Med god vejledning kommer man langt

Lige nu hj√¶lper medarbejderne ved Den Digitale Hotline s√¶rligt med selvbetjeningsl√łsninger, og med hj√¶lp til hvem man skal kontakte i egen kommune, hvis man har et akut behov for hj√¶lp.

“Vi hj√¶lper ofte borgere fra mange forskellige kommuner med, hvem de skal kontakte i deres egen kommune for at komme videre. Det kan dog v√¶re lidt en udfordring at henvise folk her under coronakrisen, fordi alle kommuner k√łrer med n√łdberedskab. Men vi g√łr alt, vi kan, og borgerne, der ringer, er ofte meget forst√•ende‚ÄĚ, fort√¶ller Stephanie Ann Nielsen.

Stephanie Ann Nielsen g√łr dog opm√¶rksom p√•, at de ikke kan hj√¶lpe med konkret sagsbehandling eller svare p√• sp√łrgsm√•l til enkeltsager, men hun p√•peger, at: ‚ÄĚMed god vejledning kommer man langt‚ÄĚ.

Ring til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00

Mandag til torsdag: kl. 8.00-20.00, fredag: kl. 8.00-16.00 og s√łndag: kl. 16.00-20.00.

Stephanie anbefaler, at du sidder ved skærmen med dit NemID, når du ringer, og at du med fordel kan ringe sidst på dagen, hvor der som regel er mere stille på linjen. Den Digitale Hotline har åben til kl. 20.00 flere dage om ugen.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hjælp til selvbetjening fra hjemmekontoret' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger