Kommunal økonomistyring under corona-pandemien

Kommunal økonomistyring under corona-pandemien

21. april 2020 - kl. 6:38 - af

Økonomiudvalget har pü udvalgets forestüende dagsorden for mødet den 22. april et punkt om kommunal økonomistyring under corana-pandemien. Økonomidirektøren indstiller forud for mødet, at Økonomiudvalget drøfter sagen.

Til punktet er beskrevet, at regeringen og KL er blevet enige om en delaftale, som bl.a. omhandler kommunens ekstraudgifter i forbindelse med COVID-19. Regeringen har tilkendegivet, at den vil sikre, at ekstraordinÌre kommunale udgifter til COVID-19-relaterede tiltag ikke fortrÌnger øvrige udgifter til borgernÌr velfÌrd.

Derfor undtages COVID-19-relaterede udgifter i 2020 fra udgiftslofterne. Disse vil derfor i stat, kommuner og regioner kunne afholdes uden at fortrÌnge øvrige udgifter. De samlede rammer om kommunernes økonomi vil blive drøftet i de kommende økonomiforhandlinger.

Det indebĂŚrer, at man i Frederikshavn Kommune skal danne sig et overblik over økonomien i relation til COVID-19 – bĂĽde merudgifter i form af f.eks. merarbejde til personale pĂĽ sundhedsomrĂĽdet, ekstra rengøring i daginstitutioner, udgifter til telte til undervisning og hygiejne, men ogsĂĽ mindreudgifter i form af f.eks. sparede vikarudgifter pĂĽ dagtilbud og skoleomrĂĽdet, andre ydelser, der ikke lĂŚngere skal betales for, og reducerede udgifter til vand, varme og el.

Kommunens økonomiafdeling har derfor bedt centrene om at holde øje med, hvor der opstür nye udgifter eller mindreudgifter som følge af COVID-19 og notere sig antal og type af meropgaver.

Kompleks opgave

Det understreges, at det er en kompleks opgave at registrere mer- og mindreudgifter i forbindelse med COVID-19. Det kræver et indgående kendskab til drift og økonomi ude i fagområderne. Derfor løses opgaven i samarbejde med alle kommunens centre og økonomiafdelingen – i lighed med hvordan øvrige tværgående opgaver bliver løst i Frederikshavn Kommune.

Det er forventningen, at kommunerne kompenseres samlet for de nettomerudgifter, som der bliver i forbindelse med hündteringen af COVID-19-krisen. Det vil sige, at det ikke er hver enkelt kommune, som skal lÌgge et regnskab frem i Social- og Indenrigsministeriet og forhandle sig frem til en godtgørelse af netop sine merudgifter. I stedet er det forventningen, at KL foretager et skøn for de samlede kommunale netto merudgifter.

Det understreges i oplægget, at i forhold til de private virksomheder i Frederikshavn Kommune er det vigtigt at sige, at økonomiafdelingen varetager styringen af den kommunale økonomi – i den normale situation og nu også i denne krisetid med COVID-19. Det er medarbejderne uddannet til; det har de erfaring i, og de er i fuld gang med løse denne opgave.

Pr. 30. april gennemføres der som altid en budgetopfølgning for hele kommunens økonomi, som afsluttes med en behandling i byrüdet.

 

 

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kommunal økonomistyring under corona-pandemien' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Š 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogsü tredjeparts statistik-software som anvender cookies, sü vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at lÌse avisen uden at der lagres cookies pü din computer, sü ved at fortsÌtte accepterer du automatisk.

ACCEPTER