
Erik Nielsen foran Bikes4Sale der ligger på Skagavej.
Dansk havneklassiker under pres: El-cykler overhaler knallerter
6. maj 2020 - kl. 8:41 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Havnebyernes kendte transportmidler, Puch Maxi’er med mælkekasse og scootere med bagageboks har fået en konkurrent. En meget insisterende en af slagsen. Flere og flere skifter nemlig scooteren ud med el-cykel. I Skagen regner cykelhandleren med at sætte rekord – igen i år
Uanset vind og vejr tager pensionisten Erik Nielsen en daglig runde i Skagen. Efter 50 års arbejde enten på eller ved havnen, lægger han mærke til selv de mindste ændringer, der sker dag for dag på den moderne industrihavn. 72-årige Erik er selv blevet en af de iøjnefaldende omvæltninger. Han kører nemlig ikke længere turen på scooter.
”Jeg skiftede for en uge siden. Enten skulle jeg have haft en ny knallert, eller også skulle jeg have en el-cykel. Så gør jeg også noget godt for mig selv, når jeg kører, for jeg får også motion. Jeg har aldeles ikke fortrudt,” fortæller Erik Nielsen om tendensen, der forandrer bybilledet i Skagen. Det er ikke bare den savnede klitrække, der gør det. Det er også lydsiden af havnebyen, der ændrer karakter. Mågernes skrig blandes med langt mindre knallertbrummen. Det kan cykelhandler Mikkel Stig fra Bikes4sale i Skagen tale med om. Han har allerede solgt flere el-cykler i år end på samme tid sidste år. Han mener, at der er tale om mere end en tendens. Måske ligefrem en bølge:
”Scooterne bliver skiftet ud, det er jo lidt vildt. Mine kunder er interesserede i det bedste køb. Og nu kan de se, at nu er det el-cyklen, der giver mening,” forklarer Mikkel Stig. ”Før i tiden solgte vi flest til ældre mennesker, nu er det alle aldersklasser, fordi vi også i stigende grad oplever, at folk køber el-cyklen i stedet for bil nummer to.”
Gevinst for klima og helbred
En god el-cykel koster mere end en almindelig cykel og også lidt mere end en scooter. Erik Nielsen gav for eksempel 3000 kroner mere for den el-cykel han valgte, end han skulle have givet for en ny scooter. Men får man købt den rette, så er fordelene til at få øje på: En undersøgelse fra DTU Transport viser, at el-cykleejere bruger cyklen oftere og til længere ture end ejere af cykler med rugbrødsmotor. Derudover har el-cyklen en sundhedsmæssigt effekt på helbredet, hvis man ikke plejer at cykle. Og så er den et billigere og mere bæredygtigt alternativ til transport end bilen. Det spiller også ind, lyder det fra Bikes4sale i Skagen:
”Køberne har det med i deres overvejelser, at det gør en forskel for CO2-regnskabet. Mange vil gerne gøre en indsats, og det hører jeg også er noget de er bevidste om, når de vælger el-cykel,” siger Mikkel Stig.
Erik Nielsen mener slet ikke der er behov for bil i en by, hvor der er så korte afstande fra den ene ende til den anden. Han bruger el-cyklen nu, og vil hverken have mælkekasse eller bagageboks bag på, men overvejer cykeltasker til indkøb. Og hans havnerunder er ikke blevet mere kedelige efter skiftet af transportmiddel, for andre mennesker lægger også mærke til forandringerne og de færre scooterne: ”Folk snakker jo, og når jeg møder nogen siger de, jamen, hvor er din scooter, og så fortæller jeg, hvor skønt det er at køre på denne her, I skulle tage og prøve det.”
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Dansk havneklassiker under pres: El-cykler overhaler knallerter' til en bekendt