Kvalitetsrapport for familie, dagtilbud og skole

Kvalitetsrapport for familie, dagtilbud og skole

26. maj 2020 - kl. 7:41 - af

P√• skoleomr√•det er der lovkrav om, at der hvert andet √•r skal udarbejdes en selvst√¶ndig kvalitetsrapport. De formelle krav til indholdet er beskrevet i ‚ÄĚBekendtg√łrelse om kvalitetsrapporter i folkeskolen‚ÄĚ. Frederikshavn Kommune har for f√łrste gang valgt at udarbejde en f√¶lles kvalitetsrapport for Familie, Dagtilbud og Skole. Baggrunden for beslutningen er bl.a. arbejdet i B√¶redygtigt B√łrneomr√•de (BBO).

Den f√¶lles kvalitetsrapport vil fremover blive udarbejdet hvert andet √•r. Byr√•det har rapporten til debat p√• r√•dets n√¶ste m√łde den 27. maj.

BBO har eksisteret siden august 2015. Siden sin start har den fælles BBO-distriktsledelse arbejdet med implementering og forankring af organisationsændringen.

En r√¶kke f√¶lles definerede faglige m√•l har v√¶ret styrende for indsatsen gennem √•rene, og den overordnede vision med BBO er omsat til m√•let: ‚ÄĚI et fem√•rs perspektiv vil resultatet v√¶re en fleksibel og tv√¶rfaglig organisation, der har en t√¶t faglig og personalem√¶ssig sammenh√¶ngskraft p√• tv√¶rs af de tre omr√•der Familie, Dagtilbud og Skole‚ÄĚ.

Udvikling af kvaliteten

Et af de faglige mål, der har været arbejdet med gennem årene, handler om udvikling af kvaliteten på henholdsvis familie-, dagtilbuds- og skoleområdet. I arbejdet med kvalitet tages afsæt i såvel den viden, der kan hentes fra forskning, såvel som den erfaringsbaserede viden.

Kvalitetsrapporten kan ses som et redskab til dialog mellem politikere, ledere, forældre, bestyrelser samt personalet i familie, dagtilbud og skole. Den er samtidig en rapport, der samler op på kvaliteten af det tværgående arbejde med BBO-målene ude i distrikterne.

Rapporten er bygget op omkring de 4 m√•l, der s√¶tter retning for BBO i perioden 2018-2020: F√¶lles B√łrne- og familiesyn, sammenh√¶ngskraft og sammenh√¶ngende b√łrne- og ungemilj√łer, tidlig indsats samt kvalitet i centre for B√łrn, Skole og Familie.

Konkret er der udarbejdet en skabelon til selvevaluering i hvert distrikt. I selvevalueringen s√łges svar p√•, hvilke delm√•l og indsatser, der har v√¶ret iv√¶rksat i hvert distrikt, hvilke tegn der er p√• effekt/virkning af de igangsatte indsatser samt et fokus p√•, hvad der fremover vil blive arbejdet med i hvert af distrikterne.

Fokusområder på skoleområdet

Generelt g√•r det godt med trivslen p√• skoleomr√•det og med skolernes evne til at l√łfte elevernes resultater ved 9. klassepr√łven.

Dog er der p√• skoleomr√•det ogs√• steder, hvor der skal v√¶re ekstra fokus i forhold til at underst√łtte de faglige og trivselsm√¶ssige udfordringer. Dette er der ledelsesm√¶ssigt fokus p√•, da det har v√¶ret blandt de temaer, som var indeholdt i centerchefens l√¶ringssamtale med de forskellige skoleledelsesteam.

Dagsordenen henviser til, at der er et s√¶rligt fokus p√• Torslev Skoleafdeling (√ėstervr√•-Thorsh√łj) i Distrikt Syd, som i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets screening skiller sig ud, fordi man i trivselsm√•lingen har haft et fald p√• de 4 trivselsindikatorer (faglig trivsel, social trivsel, inspiration samt st√łtte, ro og orden) fra 2017-18 til 2018-19. Samtidig er man blandt de 10 % skoler, som p√• landsplan opn√•r de laveste scorer.

P√• denne baggrund har distriktsskolelederen igangsat forskellige indsatser, der skal st√łtte op om at genskabe en god trivsel.

Kvalitetsrapporten har v√¶ret i h√łring i skole- og dagtilbudsbestyrelserne forud for den politiske behandling. I de indkomne h√łringssvar bliver der givet udtryk for, at det er en god id√© og giver mening for bestyrelsens arbejde med en f√¶lles kvalitetsrapport.

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kvalitetsrapport for familie, dagtilbud og skole' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger