Skagens Kunstmuseer erhverver tre væsentlige værker

Holger Drachmann: Vrag i Havstokken.1902.

Skagens Kunstmuseer erhverver tre væsentlige værker

7. oktober 2020 - kl. 9:59 - af

Skagens Kunstmuseer erhvervede tre værker fra Klæbelfamiliens private samling, der tirsdag den 6. oktober var under hammeren på Holstebro Auktioner. Der er tale om betydelige nyerhvervelser, som kun har været mulige at erhverve med stærk støtte fra Ny Carlsbergfondet og Slots- og Kulturstyrelsens pulje til erhvervelser.

De tre erhvervelser er to værker af P.S. Krøyer samt et værk af Holger Drachmann. Malerierne stammer fra familien Klæbels private samling. Victor Chr. Klæbel (1863-1941) var i sin tid medstifter af Skagens Museum og sad således med i museets første bestyrelse. Siden har generationerne efter ham – henholdsvis Vagn Klæbel og Hans Klæbel – taget aktiv del i museet virke, og begge har i perioder siddet i museets bestyrelse. Det er en stor glæde at museet nu kan indlemme, sikre og bevare disse værker for eftertiden.

Vibeke i Plantagen
P.S. Krøyers Vibeke Krøyer i Skagen Plantage fra 1899 er på flere måder helt unikt. Det er et smukt udført maleri i klare farver malet rutineret og præcist med brede tydelige penselstrøg. Man ser især, hvordan kontrasterne mellem sollyset og skyggen mellem skovens træer og buske giver billedet liv og dybde. Og så er det et maleri, der har haft stor betydning for kunstneren selv og hans familie.

”Vi har et stærkt og afgørende fokus på at erhverve værker af skagensmalerne med motiver fra Skagen, som kan bidrage til, supplere eller komplementere den samling museet i forvejen råder over. Værket her fortæller både om familiens liv i Skagen, det er et portræt af naturen omkring hjemmet og af datteren Vibeke, og så er det et maleri af høj kunstnerisk kvalitet, som viser den side af kunstneren, hvor han har arbejdet med haven og det grønne som en ramme omkring portrættet”, udtaler Skagens Kunstmuseers direktør, Lisette Vind Ebbesen.

Vibeke Krøyer i Skagen Plantage er et værk, som kunstneren og hans hustru valgte at beholde selv for at hænge det op i deres fælles sommerbolig i Skagen. Her hang det indtil Krøyers død i 1909, hvorefter det tilgik Skibsmaler Hjalmar Bruhn for efterfølgende at blive erhvervet af Klæbel familien.

Dristig beskæring
Det andet indkøbte værk også af P.S. Krøyer, Fodspor i Sandet fra 1883 er et af de tidligst kendte blåtonede stemningsbilleder fra strandene i Skagen. Beskæringen af motivet er dristig: der er zoomet ind på fodsporene, så horisontlinjen og himlen er helt fraværende. Krøyers gengivelser af lysets reflektioner og fodspor i sandet ved Skagens strande er velkendt og ses i flere af hans store hovedværker – særligt i en stribe af malerier, hvor han har gengivet den såkaldte blå time.

Den tredje nyerhvervelse, Vrag i Havstokken er malet af Holger Drachmann i 1902. Drachmann var kendt som ’havets digter’, men kastede sig gang på gang over havet som motiv i sine malerier. Værket kan ses som en pendant et andet værk i museets samling; Morgenstemning ved Nordstranden. November 1902, som blev givet som gave til museet i 1908 af Skagen Turistforening, hvis formand var selveste Victor Chr. Klæbel. I det nyerhvervede værk ses nogle helt andre farver og fine detaljer.
Alle tre værker skal nu igennem en konservering og bliver herefter tilgængelige for offentligheden som en del af Skagens Kunstmuseers permanente samling.

Fakta

Skagens Kunstmuseer
Skagens Kunstmuseers primære formål er indsamling, registrering, bevaring, forskning og formidling af værker udført af skagensmalerne med motiv fra Skagen.

Klæbel familien
Victor Chr. Klæbel (1863-1941) var apotekter og havde et nært forhold til Skagen i perioden omkring skagensmalerne. Han var en af drivkræfterne i stiftelsen af Skagens Museum og sad således med i museets første bestyrelse. Siden har generationerne efter ham – henholdsvis Vagn Klæbel og Hans Klæbel – taget aktiv del i museet virke, og begge har i perioder siddet i museets bestyrelse.

Peder Severin Krøyer
Peder Severin Krøyer blev født i Norge, men voksede op i København. Allerede som barn udviste han et usædvanligt talent for at tegne, og han begyndte på Kunstakademiet som 14-årig.
Fra 1877 til 1881 var han på studierejse i Frankrig, Spanien og Italien. I Paris blev han optaget som elev på en af de førende, private maleskoler, og den undervisning han modtog, fik afgørende betydning for hans kunst. Tilbage i København blev han hurtigt en af tidens mest efterspurgte portrætmalere, og han modtog mange bestillinger på malerier.
Krøyer kom til Skagen første gang i sommeren 1882. Hans begejstring for naturen, miljøet og ikke mindst samværet med de andre kunstnere betød, at han vendte tilbage næsten hver sommer fra 1891 sammen med hustruen Marie. De første år lejede ægteparret sig ind i Madam Bendsens hus. I 1894 fik de tilladelse til at leje og ombygge den gamle byfogedbolig i Skagen plantage – i dag kendt som Krøyers hus. Året efter fødte Marie deres datter Vibeke. Hun blev boende hos sin far i Skagen, da Marie og Krøyer blev skilt i 1905.
Allerede da Krøyer kom til Skagen første gang, var han en berømt kunstner, og hans tilstedeværelse skabte opmærksomhed omkring kunstnerkolonien på Skagen. Om sommeren samledes mange kunstnere for at arbejde og feste. Det sidste ofte på Krøyers initiativ – han elskede selskabelighed og festivitas.
Det er billederne fra Skagen, som Krøyer især er kendt og elsket for. Her skildrer han kunstnernes sorgløse liv, deres festlige måltider, spadsereture på stranden og stemningsfulde aftener i måneskin.
I begyndelsen af 1900-tallet var Krøyer indlagt flere gange på Middelfart Sindssygehospital sandsynligvis med en manio-depressiv psykose. Sygdommen svækkede hans helbred og i november 1909 døde han 58 år gammel. Han blev begravet på Skagen Kirkegård.

Holger Henrik Herholdt Drachmann
Oprindeligt var Drachmann uddannet marinemaler. Han blev født i København i 1846, i 1866 blev han optaget på Det kongelige Danske Kunstakademi, og i 1869 debuterede han på Charlottenborgs Forårsudstilling. Samtidig begyndte han at skrive. På trods af at han slog igennem som forfatter, fulgte billedkunsten ham hele livet igennem, og skitseblokken var fast følgesvend på hans rejser. Han døde i Hornbæk den 14. januar 1908, og blev tolv dage senere højsat i klitterne på Skagens Gren, hvor graven stadig kan ses i dag.
Kunstnerhjemmet Drachmanns Hus er i dag en del af Skagens Kunstmuseer.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skagens Kunstmuseer erhverver tre væsentlige værker' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2023 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER