Unge bag rattet har fire gange s√• stor risiko ….

Foto: Rådet for sikker trafik.

Unge bag rattet har fire gange s√• stor risiko ….

13. oktober 2020 - kl. 9:31 - af

…… for at ende i en ulykke som deres for√¶ldre.

Det kan v√¶re nervepirrende at sende sit barn med nyt k√łrekort ud i trafikken, for de unges risiko for en alvorlig ulykke er langt h√łjere end for√¶ldrenes. Heldigvis kan for√¶ldre g√łre noget for at p√•virke unges adf√¶rd under k√łrslen.

Hvis du som for√¶lder er bekymret, n√•r du l√•ner bilen til dit barn med et nyt k√łrekort, er det ikke uden grund. De yngste bilister har nemlig mere end fire gange s√• stor risiko pr. k√łrt kilometer for at ende i en alvorlig ulykke, som dr√¶ber eller kv√¶ster dem selv eller andre, end du har som for√¶lder.

Den risiko er alt for h√łj, og derfor lancerer R√•det for Sikker Trafik og TrygFonden en ny kampagne m√•lrettet unge i aldersgruppen 17-24 √•r, som skal f√• dem til at √¶ndre adf√¶rd i trafikken. Tal fra vejdirektoratet viser, at n√•r unge i alderen 17-24-√•rige er involveret i en alvorlig trafikulykke, s√• sker det oftest i en personbil.

I perioden 2015-2019 har 88 unge mistet livet og 690 er kommet alvorligt til skade i en trafikulykke, hvor de befandt sig i en personbil. Ulykkesstatistikkerne viser, at faktorer som uopm√¶rksomhed, h√łj fart, spiritusk√łrsel og manglende sele alt for ofte optr√¶der i ulykkerne med de unge bilister.

– N√•r unge kommer alvorligt til skade i trafikken, sker det ofte, fordi de tager flere chancer bag rattet, og fordi de v√¶lger at k√łre for st√¶rkt eller har alkohol i blodet. De unge bilisters manglende rutine og h√łjere risikovillighed har desv√¶rre den konsekvens, at de oftere er involveret i ulykker, som g√•r ud over dem selv, deres kammerater i bilen eller andre trafikanter p√• vejene, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i R√•det for Sikker Trafik.

De seneste fem år er 1.714 mennesker blevet dræbt eller kommet alvorligt til skade i ulykker, hvor en 17 til 24-årig bilist var involveret. Når unge bilister er involveret i alvorlige trafikulykker, er der altså ofte også andre, der kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt.

Det kan du g√łre som for√¶lder
N√•r ens barn bliver gammel nok til at k√łre bil, kan det virke umuligt at p√•virke den unge til at tr√¶ffe de rigtige valg i trafikken. Man kan fristes til at tro, at de unge ikke lytter til for√¶ldrene mere.

Men der er håb, for historisk set er det lykkedes at få antallet af ulykker med unge bragt markant ned. Desværre er den positive udvikling gået i stå, og det kræver, at der igen kommer særligt fokus på de unge, som i forhold til resten af befolkningen stadig er overrepræsenterede i ulykkesstatistikken.

Som for√¶lder er det en god ide at fastholde kravet til sit barn om, at de skal k√łre efter reglerne. For selvom nogle unge har en mere afslappet holdning til spritk√łrsel, for h√łj fart, uopm√¶rksomhed og manglende sele end deres for√¶ldres generation, s√• svarer 36 procent af de adspurgte unge, at det har en effekt, hvis for√¶ldrene er gode rollemodeller og hvis de stiller krav til, at de unge skal k√łre lovligt. Det viser en unders√łgelse udf√łrt af Wilke for R√•det for Sikker Trafik.

– Det er alts√• vigtigt at holde fast i sine krav om, at de skal opf√łre sig lovligt og hensynsfuldt i trafikken. Det kan faktisk f√• de unge til at t√¶nke sig om en ekstra gang og overholde reglerne, siger Ren√© H√łjer, programchef i TrygFonden.

Samme unders√łgelse viser, at risikoen for at blive stoppet af politiet, f√• et klip i k√łrekortet samt kampagner og historier om trafikulykker p√• sociale medier p√•virker de unge, s√• de i h√łjere grad t√¶nker p√• at overholde reglerne.

Gode råd til forældrene
N√•r dit barn har f√•et k√łrekort, er det en god ide at k√łre s√• meget som muligt med dem de f√łrste par √•r, s√• de f√•r noget rutine med dig som passager. Manglende rutine og evne til at forudse farlige situationer √łger risikoen for de unge.

Tal med din s√łn/datter, der lige har f√•et k√łrekort om, at deres valg i trafikken kan have betydning for deres og andres fremtid. En ulykke rammer ikke n√łdvendigvis kun dem selv, de kan ogs√• f√• andres liv p√• samvittigheden.

  • Selv en lille fartoverskridelse kan have afg√łrende betydning for om ulykken sker, og hvor alvorlig den bliver.
  • Selen kan redde deres og andres liv.
  • F√• sekunders uopm√¶rksomhed kan have store konsekvenser. L√¶g mobilen.
  • De skal f√• styr p√•, hvordan de kommer hjem fra fest, inden de tager af sted og aldrig k√łre med en fuld kammerat.
  • Det er okay at sige fra, hvis andre er uopm√¶rksomme, mens de k√łrer bil, ikke har sele p√• eller k√łrer for st√¶rkt.

Og husk, at du som for√¶lder selv er en vigtig rollemodel – ogs√• f√łr de f√•r k√łrekort.

Unders√łgelse: Unges adf√¶rd i trafikken sammenlignet med deres for√¶ldre
Nogle unge har en farlig adf√¶rd i trafikken, hvor de fx bruger mobilen i h√łjere grad end for√¶ldregenerationen. Herunder sammenlignes hvor ofte de unge bruger mobilen, mens de k√łrer sammenlignet med for√¶ldregenerationerne.

Sp√łrgsm√•l om uopm√¶rksomhed: Hvor ofte g√łr du f√łlgende, n√•r du k√łrer bil (med minimum 40km/t – alts√• ikke holder stille) – Skriver p√• telefonen – f.eks. skriver sms, mails, s√łger musik eller adresser m.v.

Unge bilister, 17-24 år. (n:648)

  • Meget ofte, ofte og engang imellem: 32 procent
  • Sj√¶ldent: 24 procent
  • Aldrig: 41 procent
  • Ved ikke/ikke relevant: 3 procent

Bilister, 40-60 år. (n:1.918)

  • Meget ofte, ofte, engang imellem: 8 procent
  • Sj√¶ldent: 16 procent
  • Aldrig: 75 procent
  • Ved ikke/ikke relevant: 1 procent

Sp√łrgsm√•l om formodet spritk√łrsel: Har du inden for det seneste √•r k√łrt bil, selv om du m√•ske har drukket mere end det tilladte?

Unge bilister, 17-24 år (n:648)

  • Ja: 14 procent
  • Nej: 79 procent
  • Ved ikke: 7 procent

Bilister, 40-60 år (n: 1.918)

  • Ja: 5 procent
  • Nej: 93 procent

Ved ikke: 2 procent

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Unge bag rattet har fire gange så stor risiko ....' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger