Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne

Illustrationsfoto.

Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne

20. oktober 2020 - kl. 6:39 - af

Børne- og Ungdomsudvalget har på udvalgets kommende møde i dag, den 20. oktober, et punkt på dagsordenen, som drejer sig om ordblindhed og talblindhed på skolerne.

På Børne- og Ungdomsudvalgets møde i december 2019 blev udvalget orienteret om arbejdet med dysleksi (ordblindhed) på skolerne. Udvalget ønskede, at indsatsen følges tæt ledelsesmæssigt og at udvalget får en status medio 2020.

Gennem foråret har der været fokus på at implementere taksonomien for børn med læse- og skrivevanskeligheder samt læse-skriveteknologisk kørekort (LST-kørekort) i praksis.

Drøftelser fra en temaeftermiddag i august viser bl.a., at det er rigtig godt, at der i begge værktøjer er fokus på teamets samlede ansvar for opgaven, og at begge værktøjer øger både den almene børnegruppe samt dyslektiske børns læring, da alle børn profiterer af hjælpeværktøjerne.

Afdelingslederne på skolerne har i samarbejde med læsevejlederne implementeret taksonomien og LST-kørekort. Det har de gjort ved bl.a. personale- og afdelingsmøder, og afdelingslederne har fulgt op på arbejdet gennem MUS-samtaler, klassekonferencer mm.

Der afholdes en temaeftermiddag omkring Teknologibaserede Læsestrategier i november 2020 for læsevejledere og Spec-IT-vejledere. Teknologibaserede Læsestrategier er dette skoleårs fokus, da tilegnelsen af disse kan øge dyslektiske- og almen elevers læsefærdigheder meget.

Dyskalkuli (talblindhed) er specifikke vanskeligheder med at automatisere anvendelse af tal og forstå talstørrelser. Dyskalkuli og matematikvanskeligheder er ikke det samme, og det vurderes, at 1 – 2% af alle elever har denne udfordring.

Der mangler generel viden blandt både forskere, praktikere og forældre om, hvad dyskalkuli egentligt er, hvor mange elever der præcist har denne udfordring, og hvad man kan gøre ved det.

Derfor igangsætter Undervisningsministeriet i efteråret 2020 et landsdækkende projekt om dyskalkuli. Projektet har til hensigt at udvikle en test, som kan påvise dyskalkuli og skabe større viden omkring dette. 8 skoleafdelinger fra de 4 skoledistrikter i Frederikshavn Kommune har tilmeldt sig projektet og deltager i projektet i nuværende- og kommende skoleår.

 

Tekst: Per Rye

2 kommentarer til “Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

2 kommentarer til “Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne”

  • Lennart Hårdberg Nielsen

    Som jeg ser det får de ordblinde hjælp. I hvertfald på Ålbæk skole

  • Hvordan ser det ud idag ?
    Får ordblinde børn den nødvendige hjælp, eller tabes de på gulvet?

Skriv en kommentar

Alle felter skal udfyldes, men din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort.

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2020 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER