Vision og udviklingsplan for Skagen

Vision og udviklingsplan for Skagen

22. januar 2021 - kl. 6:30 - af

Byr√•det skal p√• dets kommende m√łde tage stilling til en udviklingsplan med en r√¶kke visioner for Skagen. Planen er udarbejdet i samarbejde med lokale akt√łrer, Turisthus Nord, Dansk Kyst- og Naturturisme, Naturstyrelsen, Skagens Museum og Frederikshavn Kommune.

Planen skal vise, hvordan Skagen samlet set skal udvikles som hel√•rsdestination, og samtidig skal den kunne fungere som grundlag for b√•de politiske beslutninger om disponeringen af offentlige midler, s√•vel som for private, fondsm√¶ssige og kommercielle investeringer. Planen er dermed et styringsv√¶rkt√łj og en rettesnor for fremtidige prioriteringer.

Udviklingsplanen består af to spor. Det ene spor omhandler de nye fysiske tiltag, og det andet omhandler tiltag for nye forretningskoncepter. De to spor skal sammen omsætte visionerne for og fortællingen om Skagen til en konkret plan.

Planen bliver dels en fysisk plan for udvikling og kvalitetsmæssig styrkelse af Grenen og Skagen Odde som attraktion, dels som en plan for udvikling af byens helårsturisme gennem målrettet oplevelses- og produktudvikling af nye såvel som eksisterende produkter i Skagen. Udviklingsplanens to spor er direkte forbundne og tænkt på tværs, så de styrkes i samspillet.

√ėget mobilitet mellem attraktioner

Det fysiske spor samler hele Skagen Odde til √©n destination. Det sker med s√¶rligt fokus p√• tilg√¶ngelighed til naturen (√łget mobilitet mellem attraktioner og etablering af et stinetv√¶rk), formidling og wayfinding, der underst√łtter tilg√¶ngeligheden (guide til fort√¶llinger i landskabet) og oplevelsesrige ruter i landskabet (arkitektonisk kvalitetsl√łft). Planen beskriver ogs√•, hvordan ankomsten til Grenen forbedres som oplevelse, hvordan omr√•dets synergier mellem attraktioner og oplevelser i landskabet styrkes, og hvordan forbindelsen mellem Skagen By, Havn og Grenen underst√łttes.

Udviklingsplanen indeholder tre forretningskoncepter, som m√•lrettes kvalitetsbevidste turister og underst√łtter Skagen som hel√•rsdestination. Forretningskoncepterne er udviklet i t√¶t samarbejde med turismeakt√łrerne. Forretningskoncepterne supplerer det fysiske spor med nye oplevelsesprodukter, der kan v√¶re med til at brande Skagen og bringe flere bes√łgende til Skagen udenfor sommers√¶sonen.

Skagens DNA

Opgaven for udviklingsplanen handler prim√¶rt om at oms√¶tte eksisterende viden, anbefalinger og analyser til et st√¶rkt, lokalt forankret landskabsgreb for Grenen og hele Skagen Odde samt at udvikle forretningskoncepter, der taler ind i ‚ÄĚSkagens DNA‚ÄĚ.

Det har v√¶ret afg√łrende, at opgaven er blevet l√łst i dialog med Skagens engagerede borgere, private akt√łrer, turismeakt√łrer, virksomheder og √łvrige interessenter for at sikre en lokalt forankret udvikling for Skagen med stort ejerskab og stolthed hos Skagboerne.

Udviklingsplanen skal realiseres og forankres lokalt. Realiseringen sker dels gennem Frederikshavns Kommunes prioriteringer og aktiviteter, men i h√łj grad ogs√• ved, at private akt√łrer udvikler og investerer i produkter, bygninger og arealer.

Fremtidens Skagen

Det hedder om visionen for ‚ÄĚfremtidens Skagen‚ÄĚ: I Skagen vil vi tiltr√¶kke endnu flere danske og internationale h√łjtforbrugende bes√łgende. Gennem et f√¶lles fokus p√• udvikling af et st√¶rkt og sammenh√¶ngende oplevelsesprodukt af h√łj kvalitet og med udgangspunkt i de stedbundende potentialer, vil vi g√łre det attraktivt at bo og drive b√¶redygtig forretning i Skagen hele √•ret.‚ÄĚ

‚ÄĚSkagen er et af Danmarks st√¶rkeste turistbrands. Denne position skal udnyttes til at tiltr√¶kke endnu flere turister og √łge oms√¶tningen. Skagen skal styrkes som rejsem√•l og v√¶kstmotor inden for hel√•rsturisme ved at arbejde videre med stedbundne potentialer samt styrke udviklingen af hel√•rsbaserede produkt- og oplevelsesmuligheder.‚ÄĚ

‚ÄĚI de kommende √•r skal Skagens fysiske milj√łer, serviceniveau samt Skagens attraktioner og oplevelser udvikles i f√¶llesskab med byens akt√łrer, s√• destinationen er konkurrencedygtig i forhold til at tiltr√¶kke de i stigende grad kvalitetsbevidste danske og internationale turister.‚ÄĚ

‚ÄĚDer skal v√¶re fokus p√• at udvikle og kvalificere byens fysiske styrker og svagheder i alle typer rum og landskaber ‚Äď fra byrum til stier og strand. De fysiske forbindelser skal styrkes, s√• turisterne oplever sammenh√¶ng mellem attraktioner og oplevelser, mellem ankomsten og selve byen og mellem landskab og bymilj√ł. Den fysiske udvikling skal styrke b√•de borgere og bes√łgendes oplevelse og sans for byen, samtidig med at den skal styrke kvaliteten af det byggede milj√ł og iscenes√¶ttelse af landskabet.‚ÄĚ

Bæredygtigt grundlag og godt værtsskab

‚ÄĚUdviklingen skal foreg√• p√• et b√¶redygtigt grundlag. Der skal t√¶nkes i b√•de benyttelse og beskyttelse af Skagens natur, s√• der skabes √łget tilg√¶ngelighed og rekreativ infrastruktur, der st√łtter op omkring eksisterende og nye attraktioner og oplevelser. Ved at appellere til danske og internationale turister, der tiltales af livsnyder- og naturoplevelsen, skal et k√łbest√¶rkt publikum opleve s√•vel Skagens unikke kulturmilj√ł og naturlandskab som den nordiske levevis, mad og kultur.‚ÄĚ

‚ÄĚTuristerne har s√¶rlige forventninger og krav til deres ferie, som konstant er i forandring. Derfor skal der hele tiden udvikles nye oplevelser og produkter, der underst√łtter visionen om at blive et endnu st√¶rkere internationalt turistbrand ‚Äď b√•de i og uden for h√łjs√¶sonen. Der skal sigtes imod flere hel√•rsarbejdspladser, √łget produktkvalitet og udvikling af stedbundne potentialer.‚ÄĚ

‚ÄĚTuristerne skal f√łle sig velkomne hele √•ret med skagboerne og turismeerhvervet som st√¶rke ambassad√łrer for det gode v√¶rtskab. Ved hele tiden at t√¶nke i netv√¶rk, samarbejder og i at lede turisterne videre til n√¶ste oplevelse, skal Skagen i f√¶llesskab intensivere turistens samlede oplevelse og sk√¶rpe lysten til at blive i Skagen l√¶ngere. For at sikre et st√¶rkt samarbejde skal akt√łrerne dele viden og kompetencer samt udnytte de potentielle synergieffekter, der kan opst√• p√• tv√¶rs af de forskellige kompetencer.‚ÄĚ

Styre- og arbejdsgruppe

Til at forest√• arbejdet er der en styregruppe og en arbejdsgruppe. Styregruppen best√•r af formanden Thomas Eriksen, (teknik- og Kulturdirekt√łr, Frederikshavn Kommune), Mikael Jentsch (kommunaldirekt√łr), Jacob R. Kirkegaard Larsen (destinationsudviklingschef Dansk Kyst- og Naturturisme), Willy Hansen (havnedirekt√łr Skagen Havn), Lisette Vind Ebbesen (direkt√łr Skagens Kunstmuseer), Rene Zeeberg (direkt√łr Turisthus Nord) samt Jesper A. Blom Hansen (skovrider i Naturstyrelsen).

Arbejdsgruppen best√•r af Lise-Lotte Stisager (chefkonsulent og projektleder i Udvikling og Erhverv under Frederikshavn Kommune), Steen Heftholm (afdelingsleder i Plan og Udvikling, Center for Teknik og Milj√ł, Patrick Watelli Jacobsen (udviklingsmedarbejder i Udvikling og Erhverv), Pennie Henriksen (udviklingskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme) samt Anne-Grethe Kramme (udviklings- og marketingschef ved Turisthus Nord).

Link til det 62 sider lange oplæg. Scroll til side 179 og fremefter:

https://frederikshavn.dk/umbraco/Surface/LocalEsdhPdfSurface/GetAgendaPdf?commId=Frederikshavn%20Byr%C3%A5d&date=27-01-2021%2019.00%20-%2021.00&fileName=Dagsorden%20samlet%20-%20%C3%85ben.pdf

 

Tekst: Per Rye

En kommentar til “Vision og udviklingsplan for Skagen” under annoncerne.

Kommentarer Kommentarer
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

En kommentar til “Vision og udviklingsplan for Skagen”

  • Kurt Fr√¶nde

    Det er noget af en ” bog” om hvad der skal ske med vores Skagen
    Mange fine ord
    Fremtiden kan blive rigtig spændende for Skagen

    God fremtid

Der er lukket for nye kommentarer...

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Vision og udviklingsplan for Skagen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
SELECT DISTINCT ID, post_title, post_password, comment_ID,
                comment_post_ID, comment_author, comment_date, comment_approved,
                comment_type,comment_author_url,
                SUBSTRING(comment_content,1,300) AS com_excerpt
                FROM wp_comments
                LEFT OUTER JOIN wp_posts ON (wp_comments.comment_post_ID = wp_posts.ID)
                WHERE comment_approved = '1' AND (comment_type = '' OR comment_type = 'comment') AND
                post_password = ''
                ORDER BY comment_date_gmt DESC
                LIMIT 5

Seneste kommentarer

© 2007-2021 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER