Varmblodige venlige vendelboer
11. marts 2023 - kl. 13:04 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Anmeldelse: ForĂ„rsRevyen har fundet nye smukke rammer pĂ„ det dejlige Gaardbogaard og til trods for at salen er mindre end tidligere spillesteder, sĂ„ er scenen ligesĂ„ stor som den plejer â og ovenikĂžbet meget flottere. Sikke en scenografi og sikke en flot lyssĂŠtning, som mĂ„ gĂžre mange professionelle teatre misundelige. Salen er mĂŠttet med charme og skaber en intim ramme (uden at der er trangt) om den nĂŠrvĂŠrende revy. Lyden er ogsĂ„ pĂ„ bedste vis tilpasset lokaliteten sĂ„ der er virkelig tale om vellyd og nĂ„r man dertil tilsĂŠtter flotte rekvisitter og skĂžnne kostumer, ja, sĂ„ er det bare op til musikerne og skuespillerne at levere varen. Bedre rammer til revy fĂ„s simpelthen ikke andre steder i landet. Helt med rette kalder revyen sig: âDanmarks hyggeligste revyâ. Og leverer varen â det gĂžr de! Orkestret er revyens swingende og velspillende backingband, som i Ă„r sidder hĂžjt til vejrs pĂ„ scenen og skuespillerne er veloplagte, energiske og fuldstĂŠndig fantastiske i bĂ„de sangnumre og sketches. Â
ForĂ„rsRevyen er i Ă„r mere velspillet og mere musikalsk end tidligere og numrene klĂŠder virkelig orkestret og aktĂžrerne â og omvendt.  Teksterne, som er den egentlige grundpille i en hver revy, er virkelig i topklasse og emnerne spĂŠnder over vidt forskellige emner sĂ„som religion, krig, flygtninge, forurening, alderdom og ĂŠgteskab og derudover er der numre der âbareâ er crazy-komiske og befriende sjove. Teksterne er igen i Ă„r skrevet af landets allerbedste tekstforfattere.
Aftenens bedste tekst er den super-aktuelle âBye Bye Bededagâ, som ovenikĂžbet er skrevet af revyens egne folk. FremfĂžrelsen af nummeret er overraskende og skide sjov. Der bliver sikkert ikke en eneste sommerrevy, som ikke kommer til tage polemikken omkring afskaffelsen af Store Bededag under kĂŠrlig behandling â men de skal tage sig godt og grundigt sammen, hvis de skal lĂžse det ligesĂ„ raffineret som ForĂ„rsRevyen gĂžr.
I Ă„r er der 27 numre i revyen â et nummer er delt i to og et par numre er lange â men ikke for lange og et par andre numre er korte â men ikke for korte. I en tid hvor lokale dialekter presses af multimedierne er det skĂžnt at opleve at flere af numrene i Ă„r er pĂ„ klingende vendelbomĂ„l.
Revyen holder et godt flow og et flot tempo. Hvad signaturretter er for restauranter er potpourrier for ForĂ„rsRevyen og i Ă„r er der selvfĂžlgelig endnu et stort anlagt musikalsk medley. Denne gang er det den hedengangne Dansktoppen der tages under kĂŠrlig behandling â og sĂ„ der dĂžmt fĂŠllessang ved bordene og det faldt i god smag hos premierepublikummet.
En anden klassiker i ForĂ„rsRevyens 41-Ă„rige historie er nummeret âMĂždetâ som ogsĂ„ denne gang tager lokalstoffet op til kĂŠrlig revision og inspektion til publikums store fornĂžjelse. Som Vendelbo er det bare sjovere at grine af Birgit Hansen end af Mette Frederiksen. Revyen bider fra sig, men det er pĂ„ den venlige vendelbo-facon â det bliver aldrig grĂŠnseoverskridende ond satire men mere med plads til eftertanke. Vores rummelighed overfor andre â eller mangel pĂ„ samme â bliver spiddet i flere af revyens numre.
Mads Meyer Vestergaard hopper op pĂ„ ForĂ„rsRevyens scene for 8. gang. Han er, som alle andre Ă„r, virkelig i top og han lĂŠgger hele salen ned som den kejtede og uatletiske tĂžffelhelt, som er begyndt til poledance, fordi konen siger han skal. Madsâ mange facetter som skuespiller og sanger og hans synlige store forstĂ„else for revygenren kommer virkelig til udtryk i Ă„rets revy, hvor han formĂ„r at lĂŠgge krop og stemme til 8 â 10 vidt forskellige komiske mandetyper og han viser ogsĂ„ at han behersker en af de mest klassiske og svĂŠreste revydiscipliner; nemlig recitation i Carl Erik SĂžrensens store causeri âEt lille kompromisâ om religionsfrihed / lighed. Det nummer byder pĂ„ fornemmeste vis bĂ„de pĂ„ tilbagelĂŠnet eftertĂŠnksomhed og latter.
Sidste Ă„rs debutant, den unge Jonas L. David er virkelig vokset med opgaven. Den mand har funny bones overalt i sin lange krop og han er helt uforlignelig og hylende morsom som den spĂžjse hjemmevĂŠrnsbogholder, der har ĂŠrmet fyldt med far-jokes og hovedet fyldt med stand-up drĂžmme. Der er heller ikke et Ăžje er tĂžrt, nĂ„r han i en parodi pĂ„ Kandis-Johnny giver den som en moderne Messias â og sĂ„ synger han tilmed sĂ„ det er en fryd for Ăžret. Jonasâ mange evner og store potentiale gĂžr, at man glĂŠder sig til at fĂžlge ham i ForĂ„rsRevyen i Ă„rene fremover.
Har du altid undret dig over hvorfor Linse Kessler ikke er en havfrue? â sĂ„ fĂ„r du svaret nĂ„r Lisbet Lykkegaard pĂ„ smukkeste vis synger sin store musicalballade om en ikke-mikro, men barmfager og bagsvĂŠr havfrue. Det nummer er virkeligt et musikalsk hĂžjdepunkt med gĂ„sehudsgaranti. Og der er lattergaranti nĂ„r Lisbet med stor akkuratesse og flair for vendelbomĂ„l kaster sig ud i en monolog om en amatĂžrskuespiller fra HĂžrby Dybvad Dilletantforening, der i sit borgerlige job som hjemmehjĂŠlper udsĂŠtter sine borgere for lidt af hvert. Lisbet fejrer i Ă„r 10-Ă„rs jubilĂŠum pĂ„ scenen i ForĂ„rsRevyen. Mon ikke hun bliver ved i mange Ă„r fremover? â hun
Anja LĂžnborg er med i revyen for fjerde gang og hun fortsĂŠtter forhĂ„bentlig ogsĂ„ mange Ă„r endnu med at kaste glans over revyen. Hun brillierer i alle sine numre Ă„r, hvor hun har fĂ„et et materiale, der passer super-godt til hende. I fĂžrste akt synger hun et bud pĂ„ en moderne revyvise pĂ„ Adele-toner om en taknemlig ukrainsk flygtning, der hellere vil hjem. I anden akt derimod er Anja blĂŠndende morsom, charmerende og varmblodig i en sang om en kvinde der pĂ„stĂ„r at hun âer for megetâ, men det bliver aldrig for meget; tvĂŠrtimod kan (det mandlige) publikum slet ikke fĂ„ nok af hende.
MĂ„ man godt kalde Dorte Pedersen for revyens âgrand old ladyâ? Ja, mon ikke det gĂ„r an, for ikke bare er hun med i ForĂ„rsRevyen for 18. gang(!) men i et af Ă„rets tekster siger hun om selv, at hun er en ânostalgisk gammel tosseâ og i revyprogrammet bliver hun prĂŠsenteret som ârevyens ukronede dronningâ. Er det sĂ„ tid til at dronningen abdicerer? Nej, nej â for uanset om der skulle vĂŠre en kronprins eller en kronprinsesse klar i kulissen, sĂ„ skal Dorthe absolut ikke stige ned fra tronen endnu. I revyens indledende nummer âHyldest til hudenâ er Dorthe en sand krudtugle, der med stor selvironi afslĂžrer hvad alderen gĂžr ved hud og krop â det er morsomt â og ekstrem modigt. Dorthe synger smukt sĂ„rbar og blottet en klassisk revyvise om krig og fred, hvor teksten pĂ„ begavet vis henlĂŠgger handlingen til Danmark og ikke Ukraine eller Sudan. I en helt anden boldgade formĂ„r Dorthe med komisk underspil at fĂ„ alle i salen til at knuselske den forsagte og virkelighedsfjerne flĂžjtenist, som er ufrivillig grinagtig â men til gengĂŠld i Dorthes fremstilling netop lĂ„rklaskende sjov. Dorthes store kĂŠrlighed til revyscenen er sĂ„ smittende at alle uden forbehold overgiver sig.
Publikum til premieren kvitterede med stÄende taktfaste klapsalver allerede inden finalens sidste toner og de store smil var fremme da ForÄrsRevyens stolte instruktÞr hoppede op pÄ scenen med blomster til hele holdet.
Revyen fĂ„r igen i Ă„r alle 6 stjerner â de er alle fuld fortjent for mere gennemarbejdet revy skal man lede lĂŠnge efter.
ForÄrsRevy 2023
Instruktion: Kalle Meyer Vestergaard
Medvirkende: Anja LĂžnborg, Dorthe Pedersen, Lisbet Lykkegaard, Mads A. Meyer Vestergaard og Jonas L. David.
Orkester: Anne Lise NĂŠser, Jens KĂŠrgaard Larsen, Viggo Hylander og Thomas Fredborg.
Â
Spillested: Gaardbogaard, Gaardbovej 300, 9982 Ă lbĂŠk.
Spilledatoer: 11., 14., 15., 16., 17. og 18. marts 2023.
Billetsalg: www.foraarsrevy.dk
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Varmblodige venlige vendelboer' til en bekendt