
Elever med særlige behov skal ikke glemmes !
23. august 2010 - kl. 16:38 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
På Hedeboskolen findes i øjeblikket 8 specialklasser, som rummer 39 elever. De er integreret i en ”normalskole”, hvilket er en stor gevinst for alle elever på skolen.
På skolen findes 4 stk. ”C-klasser”. Det er klasser med elever som har generelle indlæringsvanskeligheder. De er placeret rundt på skolen i de forskellige faser med aldersvarende børn, hvor de samarbejder og har nogle timer med fasens klasser. Her findes også en ”S-klasse” for elever som har svære generelle indlæringsvanskeligheder. De yngste elever har lokaler i fase 1 og de ældste i fase 3. I ”Miniklassen” går elever i aldersgruppen 1-7 klasse med AKT- problematik. ”Miniskolen” rummer 7-10 klasses elever med AKT-problematik (adfærd, kontakt, trivsel). Samtlige specialklasser deltager i skolens fællesaktiviteter i det omfang som er muligt. På skolen findes også ”Minifritteren”, her har specialklasseelever en egen SFO-base . Samtidig har de mulighed for at være sammen med de øvrige børn i SFOén.
På Hedeboskolen findes store egnede klasseværelser med tilstødende lokaler, som er specielt tilpasset denne gruppe elever. Dørtrin, handicaptoilet med lift mm., elevator, store gangarealer, et velfungerende stort skolebibliotek med computerbord, som kan indstilles i højde, hvis en elev f.eks. sidder i kørestol.
Udearealerne er store 80000 m². Her kan disse elever være sammen på lige vilkår med skolens andre elever – som i den grad får lært at vise hensyn, at tage sig af, få forståelse for forskelligheder. Dette i sig selv er en enorm sidegevinst for et ”normalt- og godt fungerende” samfund. Skolen har mange indgangspartier og små skolegårde, hvor specialklasseelever kan trække sig tilbage, hvis der er brug for det.
Vi, som arbejder med denne gruppe elever, er godt klar over at børnetallet er faldende, og at to skoler over en årrække bliver til en. Vores ønske for eleverne og deres forældre er, at børnene skal have den mest optimale undervisning i dertil indrettede klasseværelser og tilpas med plads i deres nærmiljø. Derfor mener vi, at eksterne fagfolk eksempelvis kommunens egne specialkonsulenter skal komme med deres vurdering af, hvor den mest optimale placering vil være for denne gruppe elever med særlige behov og vanskeligheder. Er det Hedeboskolen? Er det Ankermedets Skole? Er det en helt ny skole i Skagen?
Altså: Vi opfordrer virkelig til, at der ikke bliver taget nogle forhastede beslutninger, men giv det den tid, som uvildige fagfolk evt. skal bruge for at komme frem til et fagligt velbegrundet valg af Skagens fremtidige skole.
Personale i specialklasserne på Hedeboskolen.
6 kommentarer til “Elever med særlige behov skal ikke glemmes !” under annoncerne.
ja netop, den VAR sundhedsskadelig, det blev der heldigvis taget hånd om for flere år siden. (skrækkeligt byggeri, arkitektur…) smag kan vist ikke diskuteres.
til pp
rolig nu, så dårlig er den nu heller ikke, Jeg er efterhånden træt af at høre at Hedeboskolens bygninger er og har altid har været noget “sjusk”. Det er det værste vrøvl.
KIg lige lidt tilbage nogen er hurtig til at glemme ,DEN VAR VIST SUNHEDS SKADELIG ENGANG undersøg det og kom så igen ?
vi kan nok klare os ved at holde os til SANDHEDEN (SKRÆKKELIGT BYGGERI)
arkitekter burde drives til ansvar
Hedeboskolen er ved at være en gammel bygning. Den har og er bestemt ikkei god stand. Jeg husker fra min egen skoletid på Hedeboskolen, at den måtte lukke og alle elever måtte for en længere periode flygte fra et skimmelhelvede til skolegang i henholdsvis Skagenshal samt vandrehjem. Det er alment kendt, at Hedeboskolen i huj og hast blev bygget i 70’erne til bankekvarterets børn. Hastværk er lastværk som man siger. Så Hedeboskolen er bestemt ikke nogen god og solidt bygningskonstruktion.
Selvfølgelig skal den “særlig gruppe børn” også behandles ordentlig og godt lige som alle de andre børn på Hedeboskolen. Men hvorfor kan de ikke det på Ankermedets Skole? eller Skagens Skole eller hvad bygningen måtte komme til at hedde eller sågar en helt splinter ny skole? I bund og grund handler det jo ikke om mursten og bygninger, men om hvordan vi giver Skagens børn den bedste skolegang uanset hvilken bygning det måtte være, som skal rumme skagens skolebørn. Lad os istedet diskutere, hvordan vi bedst muligt får en skolesammenlægning til at fungere istedet for at bekrige hinanden om, hvilken bygning der er bedst for der kan vi jo aldrig blive enige.
rolig nu, så dårlig er den nu heller ikke, Jeg er efterhånden træt af at høre at Hedeboskolens bygninger er og har altid har været noget “sjusk”. Det er det værste vrøvl.
Men selv en nyere skole kræver jævnligt vedligehold, og hvis ikke man får penge til at vedligeholde små skavanker, så kan de små skavanker hurtigt løbe op og blive til dyrere reparationer.
Læserbrevet rejser nogle yderst relavnte og saglige spørgsmål baseret på en reel bekymring for en særlig gruppe børn, der også har krav på at blive behandlet sagligt og ordentligt. Der udtrykkes ønske om en uvildig og fagligt funderet vurdering af, hvor man får de mest optimale forhold for disse elever. Det er vel et fuldt legitimt ønske?
Som jeg kan se vil der være utilfredshed ligegylgig hvilken skole der lukkes
Hedeboskolen er den nyeste men efter hvad man hører langt det meste dårlige bygeri der er opført ,der burde være nogle med røde ØRER der har kunnet prakke sådan et dårligt bygeri på kommunen eller nogle gamle i kommunen der er blevet bestukket til at tage imod
og der er jo vistr kostet hvor mange penge ???? på den
og hvor meget mere skal der kostes hvis den skal leve op til dags dato ?????
Hedeboskolen FINT sku det være LORT blev det