Energioptimering sparer op til 20 pct. brændstof

Energioptimering sparer op til 20 pct. brændstof

5. oktober 2021 - kl. 10:00 - af

Norsk fiskerirederi h√łster kontante frugter af den ombygning af fiskerfart√łjer, som Skagen-virksomheden NOENCO beregner og Karstensens Skibsv√¶rft udf√łrer. Nu regnes der p√• fart√łj nr. 2.

Ivan Ulsund A/S er et familieejet fiskerirederi, der driver to store trawlere med hver to bes√¶tninger ‚Äď i alt 40 ansatte. Ud over l√łnninger er br√¶ndstof den st√łrste omkostning, og derfor er der konstant fokus p√• teknologi, der kan spare br√¶ndstof.

I 2020 foretog NOENCO en analyse af optimeringsmulighederne i trawleren ‚ÄĚBrus√łyskj√¶r‚ÄĚ. Trawleren er bygget hos Karstensens Skibsv√¶rft i Skagen i 2004 og blev k√łbt af Ulsund-rederiet i 2018. Analysen blev udf√łrt af energikonsulent Erik Mortensen, NOENCO, der i sin rapport anbefalede to tiltag: En katalysator til reduktion af NOx-udledning og teknologi til drift med flydende frekvens.

– Flydende frekvens g√łr det muligt at omdrejningsoptimere motoren i forhold til belastningen, og teknologien har potentiale til at reducere br√¶ndstofforbruget med op til 20 pct., forklarer Erik Mortensen.

Katalysator og flydende frekvensteknologi blev installeret i for√•ret, og ‚ÄĚBrus√łyskj√¶r‚ÄĚ har nu haft et halvt √•r i drift.

– De seks m√•neders drift har v√¶ret p√•virket af corona-situationen, s√• vi har ikke tilstr√¶kkelige data til at dokumentere effekten fuldst√¶ndig, men de forel√łbige tal ser yderst lovende ud. Vi har v√¶ret meget tilfredse med samarbejdet med NOENCO og har derfor bedt dem om at regne p√• energioptimering af vores st√łrste fart√łj, ‚ÄĚTr√łnderbas‚ÄĚ, siger reder Ivan Ulsund.

NOENCO har i f√łrste omgang foretaget en screening af optimeringspotentialet og er nu i gang med at indhente priser og udf√łre de endelige beregninger. ‚ÄĚTr√łnderbas‚ÄĚ har allerede katalysator, s√• her g√¶lder det alene br√¶ndstofoptimering. Rederiet havde overvejelser om at udskifte skibets propeller til en mere energieffektiv type.

– Den optimale l√łsning for dette fart√łj ser imidlertid ud til at v√¶re flydende frekvens samt peak shaving via akselgeneratoren og en batteripakke. Og det er en noget billigere l√łsning. I s√łgang varierer belastningen meget, og det kompenserer motoren for ved at give gas op ad b√łlgerne og reducere omdrejningerne ned ad b√łlgerne. Men det koster ekstra br√¶ndstof. Peak shaving barberer disse spidsbelastninger v√¶k ved at akselgeneratoren producerer str√łm til batteripakken ned ad b√łlgerne og bruger batteristr√łmmen til at give motoren et ekstra skub op ad b√łlgerne. Derved kan skibets motor k√łre med et j√¶vnt omdrejningstal, som sparer voldsomt p√• br√¶ndstofforbruget, forklarer Erik Mortensen.

NOENCO har med succes udf√łrt energioptimering af en r√¶kke danske og norske fiskerfart√łjer. Det er muligt at f√• indblik i resultaterne ved at bes√łge NOENCO‚Äôs stand p√• fiskerimessen DanFish i Aalborg Kongres og Kultur Center 13. til 16. oktober 2021.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Energioptimering sparer op til 20 pct. brændstof' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger