Kommunen lever op til kvalitet og service på plejecentre

Kommunen lever op til kvalitet og service på plejecentre

6. april 2024 - kl. 10:47 - af

I henhold til Serviceloven skal kommunen hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsyn på kommunens plejecentre. For at få et uvildigt tilsyn har Frederikshavn Kommune overdraget denne opgave til BDO.

I 2023 har BDO på vegne af kommunen foretaget tilsyn på kommunens 13 ældre- og plejecentre samt på aflastningspladserne på Kastaniegården i Frederikshavn.

Tilsynene skal være med til at sikre, at personlig pleje og praktisk hjælp i plejecentrene overholder de politisk fastsatte målsætninger og beslutninger. Samtidig gives der i tilsynsrapporterne anbefalinger, som sikrer læringselementet i tilsynene.

Tilsynene skal samtidig have fokus p√• at kontrollere, om der p√• det enkelte tilbud praktiseres en udviklende og relevant ydelse afpasset m√•lgruppen som s√•dan samt den enkelte borgers √łnsker og muligheder.

Samtidig kontrolleres det, at gældende lovregler, kvalitetsstandarder, serviceniveau og administrative retningslinjer efterleves.

Endelig skal tilsynet bidrage til at underst√łtte en fremadrettet og l√łbende udvikling af kvaliteten af tilbuddet og skabe grundlag for refleksion over egen praksis hos b√•de medarbejdere og ledelse. Ved tilsynene i 2023 indgik magtanvendelser som et s√¶rligt tema. Indberetning af magtanvendelse bruges dels som dokumentation med henblik p√• sikring af borgernes retssikkerhed og dels som l√¶ring for personalet i forhold til, hvorn√•r magtanvendelsen er lovlig.

√Örsrapportens konklusioner

Det er tilsynets overordnede vurdering, at centrene i Frederikshavn Kommune lever op til kvalitetsstandarder og det vedtagne serviceniveau på området.

Borgerne modtager helt overvejende pleje, omsorg og praktisk hj√¶lp, svarende til deres √łnsker og behov, og de er generelt tilfredse med m√•den, som medarbejdere udm√łnter hj√¶lpen p√•.

Det er tilsynets vurdering, at ledelse såvel som medarbejdere arbejder kontinuerligt med omsorgssystemet CURA, der blev implementeret i kommunen i foråret 2022.

Dog svinger kvaliteten en del p√• dokumentationsomr√•det p√• de forskellige centre, herunder medarbejdernes forst√•else for og fortroligheden med CURA. P√• tre centre fandt tilsynet flere og v√¶sentlige mangler, hvor tilsynet efterf√łlgende rettede henvendelse til Center for Social- og Sundhedsomr√•det. Variationen i dokumentationen afspejles ogs√• i vurderingerne.

Konklusionerne behandles p√• det kommende m√łde i Social- og Sundhedsudvalget den 8. april.

Dokumentation, pleje, omsorg og praktisk hjælp

I BDO’s rapport indgår 48 anbefalinger inden for området dokumentation og 23 anbefalinger inden for områderne pleje, omsorg og praktisk hjælp.

Det er tilsynets overordnede vurdering, at medarbejderne generelt er engagerede.

Det anbefales, at ledelsen p√• de 14 centre har en vedvarende bev√•genhed p√• indsatser, der kan opkvalificere og underst√łtte samtlige medarbejderes dokumentationspraksis, og at der sikres medarbejderne tilstr√¶kkelige rammer og tid til dokumentationen.

Det anbefales desuden, at ledelse og medarbejdere fortsat arbejder m√•lrettet p√•, at borgernes bes√łgsplaner foreligger med fyldestg√łrende og opdaterede beskrivelser af borgernes pleje- og st√łttebehov, herunder at medarbejdernes faglige tilgange fremg√•r, hvor det sk√łnnes relevant for kvalitet og kontinuitet i opgavel√łsningen.

Ledelse og medarbejdere anbefales at √łge opm√¶rksomheden p√• at sikre udfyldelse af feltet ‚ÄĚgenerelle oplysninger‚ÄĚ samt sikrer ajourf√łrte funktionsevnetilstande, svarende til borgernes aktuelle funktionsniveau i samarbejde med Visitationen. Der anbefales en ledelsesm√¶ssig bev√•genhed i forhold til plejepersonalet p√•, at der foreligger fyldestg√łrende handlingsanvisninger.

Rapporten peger desuden p√•, at ledelsen har fokus p√• at underst√łtte den daglige koordinering og planl√¶gning af kerneydelsen, herunder at planlagte indsatser udf√łres, og at der sikres systematisk opf√łlgning af faglige indsatser, samt at ledelsen p√• centrene har en √łget opm√¶rksomhed p√•, at medarbejderne overholder g√¶ldende retningslinjer inden for korrekt h√•ndhygiejne.

Tilsynet har denne gang givet 99 anbefalinger mod 74 forrige √•r. 47 af disse vedr√łrer dokumentation. Inden for omr√•derne kompetencer og udvikling har 3 centre opn√•et h√łjeste score p√• 5, hvilket betyder, at medarbejdergruppen er pr√¶get af stabilitet, og frav√¶ret beskrives som lavt.

Ni centre modtager h√łjeste score p√• 5 i kategorien hverdagsliv. P√• disse centre giver borgerne udtryk for, at de har mulighed for at leve et alsidigt og individuelt tilrettelagt hverdagsliv, og at de har medindflydelse p√• deltagelse i aktiviteter efter lyst og behov. Borgerne er desuden tilfredse med udbuddet af aktiviteter.

Hele tilsynsrapporten kan findes via kommunens hjemmeside under punktet politik og dern√¶st i bilagene fra side 51 for Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden for m√łdet den 8. april.

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kommunen lever op til kvalitet og service på plejecentre' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2024 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger