Kommunen lever op til kvalitet og service pÄ plejecentre

Kommunen lever op til kvalitet og service pÄ plejecentre

6. april 2024 - kl. 10:47 - af

I henhold til Serviceloven skal kommunen hvert Är foretage mindst ét uanmeldt tilsyn pÄ kommunens plejecentre. For at fÄ et uvildigt tilsyn har Frederikshavn Kommune overdraget denne opgave til BDO.

I 2023 har BDO pÄ vegne af kommunen foretaget tilsyn pÄ kommunens 13 Êldre- og plejecentre samt pÄ aflastningspladserne pÄ KastaniegÄrden i Frederikshavn.

Tilsynene skal vÊre med til at sikre, at personlig pleje og praktisk hjÊlp i plejecentrene overholder de politisk fastsatte mÄlsÊtninger og beslutninger. Samtidig gives der i tilsynsrapporterne anbefalinger, som sikrer lÊringselementet i tilsynene.

Tilsynene skal samtidig have fokus pÄ at kontrollere, om der pÄ det enkelte tilbud praktiseres en udviklende og relevant ydelse afpasset mÄlgruppen som sÄdan samt den enkelte borgers Þnsker og muligheder.

Samtidig kontrolleres det, at gĂŠldende lovregler, kvalitetsstandarder, serviceniveau og administrative retningslinjer efterleves.

Endelig skal tilsynet bidrage til at understÞtte en fremadrettet og lÞbende udvikling af kvaliteten af tilbuddet og skabe grundlag for refleksion over egen praksis hos bÄde medarbejdere og ledelse. Ved tilsynene i 2023 indgik magtanvendelser som et sÊrligt tema. Indberetning af magtanvendelse bruges dels som dokumentation med henblik pÄ sikring af borgernes retssikkerhed og dels som lÊring for personalet i forhold til, hvornÄr magtanvendelsen er lovlig.

Årsrapportens konklusioner

Det er tilsynets overordnede vurdering, at centrene i Frederikshavn Kommune lever op til kvalitetsstandarder og det vedtagne serviceniveau pÄ omrÄdet.

Borgerne modtager helt overvejende pleje, omsorg og praktisk hjÊlp, svarende til deres Þnsker og behov, og de er generelt tilfredse med mÄden, som medarbejdere udmÞnter hjÊlpen pÄ.

Det er tilsynets vurdering, at ledelse sÄvel som medarbejdere arbejder kontinuerligt med omsorgssystemet CURA, der blev implementeret i kommunen i forÄret 2022.

Dog svinger kvaliteten en del pÄ dokumentationsomrÄdet pÄ de forskellige centre, herunder medarbejdernes forstÄelse for og fortroligheden med CURA. PÄ tre centre fandt tilsynet flere og vÊsentlige mangler, hvor tilsynet efterfÞlgende rettede henvendelse til Center for Social- og SundhedsomrÄdet. Variationen i dokumentationen afspejles ogsÄ i vurderingerne.

Konklusionerne behandles pÄ det kommende mÞde i Social- og Sundhedsudvalget den 8. april.

Dokumentation, pleje, omsorg og praktisk hjĂŠlp

I BDO’s rapport indgĂ„r 48 anbefalinger inden for omrĂ„det dokumentation og 23 anbefalinger inden for omrĂ„derne pleje, omsorg og praktisk hjĂŠlp.

Det er tilsynets overordnede vurdering, at medarbejderne generelt er engagerede.

Det anbefales, at ledelsen pÄ de 14 centre har en vedvarende bevÄgenhed pÄ indsatser, der kan opkvalificere og understÞtte samtlige medarbejderes dokumentationspraksis, og at der sikres medarbejderne tilstrÊkkelige rammer og tid til dokumentationen.

Det anbefales desuden, at ledelse og medarbejdere fortsat arbejder mÄlrettet pÄ, at borgernes besÞgsplaner foreligger med fyldestgÞrende og opdaterede beskrivelser af borgernes pleje- og stÞttebehov, herunder at medarbejdernes faglige tilgange fremgÄr, hvor det skÞnnes relevant for kvalitet og kontinuitet i opgavelÞsningen.

Ledelse og medarbejdere anbefales at Ăžge opmĂŠrksomheden pĂ„ at sikre udfyldelse af feltet ”generelle oplysninger” samt sikrer ajourfĂžrte funktionsevnetilstande, svarende til borgernes aktuelle funktionsniveau i samarbejde med Visitationen. Der anbefales en ledelsesmĂŠssig bevĂ„genhed i forhold til plejepersonalet pĂ„, at der foreligger fyldestgĂžrende handlingsanvisninger.

Rapporten peger desuden pÄ, at ledelsen har fokus pÄ at understÞtte den daglige koordinering og planlÊgning af kerneydelsen, herunder at planlagte indsatser udfÞres, og at der sikres systematisk opfÞlgning af faglige indsatser, samt at ledelsen pÄ centrene har en Þget opmÊrksomhed pÄ, at medarbejderne overholder gÊldende retningslinjer inden for korrekt hÄndhygiejne.

Tilsynet har denne gang givet 99 anbefalinger mod 74 forrige Är. 47 af disse vedrÞrer dokumentation. Inden for omrÄderne kompetencer og udvikling har 3 centre opnÄet hÞjeste score pÄ 5, hvilket betyder, at medarbejdergruppen er prÊget af stabilitet, og fravÊret beskrives som lavt.

Ni centre modtager hÞjeste score pÄ 5 i kategorien hverdagsliv. PÄ disse centre giver borgerne udtryk for, at de har mulighed for at leve et alsidigt og individuelt tilrettelagt hverdagsliv, og at de har medindflydelse pÄ deltagelse i aktiviteter efter lyst og behov. Borgerne er desuden tilfredse med udbuddet af aktiviteter.

Hele tilsynsrapporten kan findes via kommunens hjemmeside under punktet politik og dernĂŠst i bilagene fra side 51 for Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden for mĂždet den 8. april.

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Kommunen lever op til kvalitet og service pÄ plejecentre' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2007-2025 SkagensAvis.dk - lokale nyheder fra Skagen

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger